• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 4 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 189781
+
-

هفته فرهنگی اصفهان گرامیداشت یک جهان شهر

خبر روز
هفته فرهنگی اصفهان گرامیداشت یک جهان شهر

 هفته فرهنگی اصفهان از 2اردیبهشت در گذر فرهنگی چهارباغ عباسی آغاز شدو با 200عنوان برنامه‌ متنوع برای مخاطبان تا 9اردیبهشت ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، هر یک از روزهای این هفته فرهنگی به نام یکی از بزرگان اصفهان ازجمله شیخ بهایی، حاج میرزا آقا امامی، کمال‌الدین اسماعیل، علی‌اکبر معمار اصفهانی، بانو مجتهده امین، شهید احمد کاظمی و میرفندرسکی نامیده شده‌است.
 
شناسنامه شهر
در این هفته تمام ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و تاریخی هر شهر استان اصفهان معرفی می‌شود تا  زمینه‌ای برای توسعه فرهنگ و هنر   در حوزه‌های مختلف باشد و شهر و ظرفیت‌هایش را به‌عنوان یک برند ملی و بین‌المللی مطرح کند.
دبیر هفته فرهنگی اصفهان معتقد است هفته فرهنگی شناسنامه  شهر است. سیدمحمدصادق سجادزاده می‌گوید: نخستین کارکرد مثبت هفته فرهنگی، تقویت هویت فرهنگی و شهری برای شهروندان آن شهر است؛ این امر موجب می‌شود شهروندان بیش‌ازپیش به داشته‌ها و ظرفیت‌های شهر خود در حوزه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی و هنری پی ببرند و در شناخت  هر چه بیشتر این ظرفیت‌ها و معرفی این داشته‌ها به دیگران تلاش کنند. از نگاه دیگر هفته فرهنگی اصفهان یکی از اتفاقات خوبی است که می‌تواند به تقویت هویت و احساس تعلق شهری شهروندان اصفهان   به این جهان‌شهر بپردازد؛ جهان‌شهری که از سرچشمه‌های تمدنی ایران اسلامی است.
سجادزاده ادامه می‌دهد: این هفته فرصتی است برای اینکه هر چه بیشتر با هویت، فرهنگ و تاریخ این شهر آشنا و سعی شود تا از هویت و گذشته و همچنین سرچشمه‌های هویتی این شهر پاسداری شود، ضمن اینکه در این هفته‌، شخصیت‌ها و افرادی گرامی داشته می‌شوند که در طول تاریخ، شخصیت شهر اصفهان را شکل داده، به آن هویت بخشیده و در به‌وجود آمدن هویت و شخصیت اصفهان در طول تاریخ نقش داشته‌اند.
برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در محورهای مختلف برگزار می‌شود. محور اول برنامه‌هایی هستند که برمبنا و محور محله‌ها و مناطق شهری شهر اصفهان مدنظر قرارگرفته و در تمام مناطق شهر اجرا می‌شود. محور دوم برنامه‌های تخصصی در هفته فرهنگی اصفهان است که به‌طور مشخص در حوزه‌های تخصصی معماری، موسیقی، ایثار و شهادت، فقه و اجتهاد، تفسیر قرآن همچنین در حوزه‌های تخصصی کتاب، سینما، همچنین حوزه تخصصی رسانه، فرهنگ‌عامه، تاریخ و فرهنگ شهری، حوزه تخصصی شعر و ادبیات فعالیت خواهند کرد.
 
مفاخر و بزرگان شهر
طراحی کارت‌پستال‌های هنری با محوریت مفاخر اصفهان از دیگر برنامه‌های این رویداد فرهنگی است و کارت‌پستال‌ها در مناطق مختلف شهر به شهروندان اهدا می‌شود. دبیر هفته فرهنگی اصفهان می‌گوید: علاوه بر تهیه کارت‌پستال هنری معرفی مفاخر اصفهان که در هفته فرهنگی اصفهان انتخاب شدند، تصاویر یکی از ارزشمندترین تابلوهای نقاشی موجود در گنجینه موزه هنر معاصر اصفهان با موضوع اصفهان برای یکی از کارت‌پستال‌ها انتخاب شده است.
 
به افتخار اصفهان
یکی از سیاست‌های اصلی در این هفته توجه ویژه به نشاط اجتماعی است که خانواده‌ها بتوانند به‌صورت خانوادگی یک تفریح فرهنگی و بانشاط داشته باشند؛ مسئله دشواری‌های اقتصادی، باعث کاهش سرانه تفریحی و فرهنگی و فراغتی در خانواده می‌شود ازاین‌رو سعی شده اجرای رویدادها، فرهنگی و مفرح و شاد باشد که ازجمله آن «به‌ افتخار اصفهان» است؛ جشنی با حضور محمد اصفهانی، محمد معتمدی و حسام‌الدین سراج از خوانندگان برتر کشور که 4 و 5 اردیبهشت از ساعت19:30 در پردیس هنر اصفهان اجرا می‌شود. ناگفته نماند که بازدید از اماکن تاریخی و تفریحی در هفته فرهنگی اصفهان، با تخفیف ۵۰درصدی است.
 
شارستان
شارستان، عنوان یکی از برنامه‌های هفته گردشگری اصفهان است که با هدف بازدید و آشنایی شهروندان از مناطق تاریخی و گردشگری کمتر دیده‌شده شهر اصفهان اجرا می‌شود. در برنامه شارستان، گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مثل بنای تاریخی «تپه اشرف» که از دوره اشکانیان به جا مانده و پل «شهرستان» یکی از قدیمی‌ترین پل‌های شهر اصفهان مربوط به دوران سامانیان و اماکنی از این دست بازدید می‌کنند. روایت این برنامه از سوی متخصصان بومی منطقه انجام می‌شود. البته تولید محتوای تهیه شده نیز در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان برای حضور در این برنامه می‌توانند با مراجعه به سایت شهروند تیکت و پرداخت مبلغ 5هزار تومان ثبت نام کنند.این برنامه هرروز از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در قالب بازدیدهای یک ساعته با حضور حداکثر 30نفر برگزار می‌شود.

تکیه‌گرد
رویداد دیگری که با هفته فرهنگی اصفهان، کار خود را آغاز می‌کند، برنامه «تکیه‌گرد» است. تکیه‌گرد در نخستین برنامه خود، بازدید از تکیه میرفندرسکی را قرار داده است. این برنامه معرفی و زیارت مشاهیر و شخصیت‌های تکیه میرفندرسکی، روایت تاریخ و هویت تکیه، بازدید از جذابیت‌ها و عناصر گردشگری این تکیه ازجمله خط میرعماد، بناهای آرامگاهی، نقوش و خطوط، سنگ‌آب‌ها و تشت‌آب‌ها، سقاخانه و حجاری‌های نفیس آن، رخدادهای این رویداد گردشگری خواهد بود. این برنامه برای علاقه‌مندان 7 اردیبهشت از ساعت۱۰تا۱۸ در تکیه میرفندرسکی، واقع در خیابان مصلی، خیابان لاله برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید