• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189701
+
-

اما و اگرهای راه‌اندازی خط متروی تهران- پرند در بهار 1402

انتظار برای اجرایی‌شدن مصوبات سفر‌های استانی رئیس‌جمهور ادامه دارد

مهدی اسماعیل‌پور؛ روزنامه‌نگار

پروژه تکمیل خط متروی تهران - پرند که محدوده 19کیلومتری بین فرودگاه امام‌خمینی(ره) تا شهر جدید پرند را شامل می‌شود، روزهای حساس و سرنوشت‌سازی را پشت‌سر می‌گذارد. پس از انجام موفقیت‌آمیز تست سرد این خط در تیرماه سال گذشته، مسئولان و دست‌اندرکاران امر با قاطعیت از راه‌اندازی کامل خط متروی تهران - پرند تا قبل از پایان سال 1401خبر دادند، اما واقعیت این است که تا امروز منابع مالی این پروژه که بیشتر به بحث خرید و نصب تجهیزات مربوط می‌شود، تامین نشده‌است.
 سال‌هاست که ساکنان شهر جدید پرند منتظر رسیدن مترو به شهرشان هستند، اما با عدم‌انجام تعهدات از سوی شرکت عمران شهر جدید پرند و تامین نشدن منابع مالی لازم، با وجود پیگیری‌های مداوم و تلاش مضاعف شرکت متروی تهران به‌عنوان مجری طرح و همکاری همه‌جانبه شرکت پیمانکار، این امر محقق نشده است.

فرایند واگذاری زمین برای تامین منابع مالی
در ابتدا قرار بود تا پیش از پایان سال 1400شرکت عمران شهر جدید پرند برای تامین بخشی از منابع مالی پروژه، حدود 25هکتار زمین با کاربری تغییر‌یافته در اختیار پیمانکاران مربوطه قرار دهد تا از محل فروش آن، فرایند ثبت سفارش، خرید، حمل و نهایتاً نصب تجهیزات لازم حداکثر تا شهریورماه همان سال صورت ‌پذیرد، اما متأسفانه و با وجود تأکیدات موکد وزیر کشور، وزیر وقت راه و شهرسازی و همچنین استاندار وقت تهران، عملاً تا امروز چنین چیزی به‌صورت کامل محقق نشده‌است.

پروژه‌ای به ارزش بالغ بر 5هزار میلیارد تومان
آنچه مسلم است اینکه هر روز تأخیر در تامین منابع مالی پروژه خط متروی تهران - پرند، احتمال افتتاح و بهره‌برداری از آن در موعد مقرر را معادل چند روز کاهش می‌دهد. به‌عبارت دیگر تأخیر در تامین هزینه‌های لازم جهت راه‌اندازی طرح، عملاً امکان استفاده نیم‌میلیون نفر جمعیت ساکن شهر پرند از پروژه‌ای که بیش از 90درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ایستگاه آن در مرحله نازک‌کاری است را سلب می‌کند. این در حالی است که ارزش پروژه مذکور (در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند) به ارزش امروز پول رایج کشور، مبلغی بالغ بر 5هزار میلیارد تومان می‌شود و اینکه نتوان از سرمایه‌گذاری هنگفت صورت‌گرفته تا به این لحظه استفاده برد، فرصت‌سوزی عجیبی محسوب می‌شود.
با وجود تمام این مشکلات و موانع، ریل دوم مترو در بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر جدید پرند در حال انجام است تا این پروژه در زمان افتتاح شامل یک خط رفت و یک خط برگشت باشد. این در حالی است که رئیس‌جمهور در جریان سفرهای استانی و بازدید مورخ 17آذرماه سال 1401از شهر جدید پرند، تأکیدات لازم را به مدیران ذیربط دولتی و ازجمله وزیران راه و شهرسازی و نیرو داشت تا موانع اجرایی پروژه در اسرع‌وقت رفع و رجوع شود. رئیس‌جمهور سال گذشته 3دستور به دستگاه‌های مربوطه داد، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هنوز این دستورات اجرایی نشده و پیشرفت متروی پرند چشم‌انتظار اجرای دستورات رئیس‌جمهور است.

آمار و اطلاعات
 ۲۲۷میلیارد تومان بودجه احداث خط متروی پرند از محل بودجه سال گذشته بود.
 ۴۵میلیارد تومان از این مبلغ تاکنون تخصیص یافته است.
 مقرر شد املاک درنظر گرفته شده توسط شرکت عمران شهرهای جدید به‌صورت یکجا در اختیار پیمانکاران قرار گیرد.
 با گذشت حدود ۴‌ماه از این موضوع، هنوز کارسازی واگذاری کل اراضی صورت نپذیرفته است.
 رئیس‌جمهور دستوراتی را درخصوص تأمین برق این خط به میزان 15مگاوات توسط وزارت نیرو داده است که این دستورات تا‌کنون اجرایی نشده است.
 شرکت عمران شهرهای جدید تا 5اسفند 1400باید ۵۰۰میلیارد تومان به پروژه تزریق می‌کرد.
 ۲۵۰میلیارد تومان باید تا شهریور ۱۴۰۱ از محل منابع حاصل از واگذاری اراضی تغییر کاربری یافته از شهر جدید پرند، در اختیار پروژه قرار می‌گرفت، ولی این تعهدات مالی تا‌کنون اجرا نشده است.
 رئیس‌جمهور در هفته جاری، محمدمخبر، معاون اول  خود را مأمور پیگیری مصوبات سفر استانی به شهر جدید پرند کرده است.
 تکمیل متروی پرند با 2خط، بیش از ۳هزار میلیارد تومان پول لازم دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید