• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 31 فروردین 1402
کد مطلب : 189677
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته

سعید بیابانکی، شاعر
لبریز از ترانه و سرشار از غزل


اگر از شما بخواهند یک غزل‌سرای موفق یا یک رباعی سرای برجسته یا یک نیمایی‌سرای ممتاز یا یک ترانه سرای برتر 40 سال اخیر را معرفی کنید، احتمالا قیصر امین‌پور  نخستین نامی نیست که به ذهن شما خطور کند، اما اگر بپرسند شاعر محبوب 40سال اخیر کیست، قطعا نام قیصر در میان نخستین نام‌هایی است که بر زبان‌تان جاری خواهد شد. واقعیت همین است. قیصر در همه قالب‌ها آثار درخشانی خلق کرده و برایند آثارش در همه قالب‌ها او را به شاعری محبوب بدل کرده است. قیصر شاعر، قیصر معلم، قیصر مهربان، قیصر نویسنده، قیصر منتقد، قیصر روزنامه‌نگار و از همه مهم‌تر قیصر انسان که از او شخصیتی جامع‌الاطرف ساخته است.
بس نکته غیرحسن بباید که تا کسی
مقبول طبع مردم صاحب‌نظر شود
من سال‌ها با شعر او زیستم، بی‌آنکه او را دیده باشم. نخستین بار او را در سال 1370و در ایام خدمت سربازی در دفتر سروش نوجوان دیدم. خودش به مهربانی شعرش بود؛ نه مثل شاعرانی که از افتادگی می‌سرایند و خودشان تندیس نخوت‌اند، از مهربانی می‌گویند و خودشان کینه‌توزند. قیصر شبیه شعرش بود، همانقدر مهربان و خاکی و افتاده و صمیمی و دلنشین. خوشحالم در روزگاری زیستم که او زیست و توانستم محضر آن شاعر مهربان را به‌قدر وسع درک کنم. این غزل هم تقدیم به او:

برای قیصر شعر ایران
پنداشتم که باغچه‌ای پرپر است او
دیدم که نه... برادر من قیصر است او
لبریز از ترانه و سرشار از غزل
اسطوره مجسم شعر‌تر است او
هر کوچه‌باغ را که سرک می‌کشم هنوز
می‌بینم از تمام درختان سر است او
دیروز اگر برای شما شعر‌تر سرود
امروز هم بهانه چشم‌تر است او
یک عمر آبروی چمن بوده این درخت
امروز اگر خزان‌زده و لاغر است او
در خاک می‌تپد دل گرمش به یاد ما
چون آتش نهفته به خاکستر است او
اورا به آسمان بسپارش به خاک.... نه
مثل کبوتران حرم پرپر است او
گاهی زلال و نرم...گهی تند و گاه تیز
تلفیق آب و آینه و خنجر است او
آرام آرمیده دراین حجم ترمه‌پوش
شاید به فکر یک غزل دیگراست او

دره کال جنی

  زیبا اما ترسناک
  مکان: طبس
  قدمت:دوره ساسانیان
  مساحت: 16کیلومترمربع
نام یکی از دره‌های ایران در فهرست خطرناک‌ترین یا به‌عبارتی ترسناک‌ترین دره‌های جهان قرار دارد. دره کال جنی در طبس با آن ماجراها و افسانه‌هایی که درباره‌اش نقل می‌کنند در زمره عجایب و جاذبه‌های گردشگری دنیا قرار دارد و از شهرت جهانی برخوردار است. این دره که به دره اسرار‌آمیز یا دره جن‌ها معروف شده با تمام وحشت و خطرش، همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد. دره کال جنی با گذشت سده‌های طولانی و بر اثر سیلاب‌های فراوان به‌وجود آمده اما برخی از بومی‌های این منطقه معتقدند دیواره‌های این دره را جن‌ها ساخته‌اند. در این دره حفره‌ها و تونل‌هایی وجود دارند که قدمت آنها به دوره ساسانیان برمی‌گردد و دسترسی به آنها بسیار سخت و خطرناک است. روی دیگر این دره خطرناک طبیعت زیبا و جاذبه‌های طبیعی است که از نگاه گردشگران ریزبین پنهان نمی‌ماند. با این حال این دره با حفره‌ها و تونل‌های اسرارآمیز و مسیر خطرناک و پرپیچ و خمی که دارد شناخته می‌شود و افسانه‌های محلی که ممکن است به واقعیت نزدیک نباشند به ترس از این جاذبه گردشگری دامن زده است. اگر به داستان‌های ترسناکی که درباره این دره نقل می‌شود اعتقاد دارید و قدم‌زدن در مسیرهای خطرناک را ریسک بزرگی می‌دانید بهتر است به تنهایی به دره کال جنی قدم نگذارید. کال جنی طبس در سال ۱۳۹۶به شماره ۳۵۰ در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

دره مرگ

  اجاق گاز سوزان
  مکان: کالیفرنیا
  قدمت: بیش از هزار سال
  مساحت: 7800کیلومترمربع
دره‌های زیادی در دنیا وجود دارند که برخی از آنها را ترسناک و برخی دیگر را مرگبار توصیف می‌کنند. دره مرگ در ایالت کالیفرنیا هم در دسته دوم قرار دارد و لقب «اجاق گاز سوزان» را به آن داده‌اند. نام این دره شگفت‌انگیز در صدر جدول خطرناک‌ترین دره‌های جهان قرار گرفته و دلیل آن هم برای همه افرادی که طرفدار گردشگری وحشت هستند روشن است. بالاترین درجه دمای سانتی‌گراد در این دره ثبت شده و همین گرمای سوزان هر سال تعداد زیادی از گردشگران و کاوشگران را به کام مرگ می‌کشاند. کسانی که تجربه رفتن به دره مرگ را دارند روایت کرده‌اند به محض قدم‌گذاشتن به این مکان، نفس‌شان در سینه حبس می‌شود و صدای ضربان قلب خود را می‌شنوند. گردشگران هر قدر هم شجاع و مقاوم باشند در برابر گرمای سوزان و محیط بدون آب این دره بیش از 12ساعت زنده نمی‌مانند و این بزرگ‌ترین چالش گردشگرانی است که می‌خواهند سفر به دره مرگ را در فهرست سفرهای پرماجرای‌شان بگنجانند. از دره مرگ به‌عنوان پست‌ترین، خشک‌‌ترین و گرم‌‌ترین نقطه آمریکای شمالی در دل بیابان معروف موهاوی، نام می‌برند. دمای هوای دره مرگ در سال 2020به 130درجه فارنهایت رسید که بالاترین درجه ثبت‌ شده گرما در 100سال گذشته بود. بعضی از پژوهشگران آمریکایی برای تحقیق درباره دلیل گرمای بیش از حد دره مرگ به این مکان رفته‌اند اما به‌خاطر گرمای بیش از حد دوام نیاورده و تحقیقات آنها بی‌نتیجه مانده است.

راه ابریشم

   جایی برای تعالی عکاسی

گالری «راه ابریشم» در سال ۱۳۸۰ و مصادف با رشد و توسعه چشمگیر هنر عکاسی در ایران توسط آناهیتا بقائیان تأسیس شد. این گالری از نخستین سال فعالیت خود به معرفی عکاسان درخشان ایران پرداخت و هم‌اکنون نیز با معرفی عکاسان جوان و فعالیت‌های بین‌المللی خود حامی این هنر است. نخستین نمایشگاه در این گالری با آثار عکاسی عباس کیارستمی برگزار شد؛ سپس فعالیت گالری با آثاری ازجمله بهمن جلالی، رعنا جوادی، شادی قدیریان، مهران مهاجر و... ادامه یافت. گالری راه ابریشم هر سال در نمایشگاه‌های بین‌المللی ازجمله پاریس فُتو، برای معرفی آثار هنرمندان عکاس معاصر ایران شرکت می‌کند، به‎طوری که در سال۱۳۹۰ شمسی که دهمین سالگرد فعالیتش بود، برای چهارمین بار در این نمایشگاه شرکت کرد و کتاب عکاسی معاصر ایران برای نخستین‌بار با همکاری تعدادی از ایرانیان خارج از کشور به زبان فرانسوی در پاریس منتشر شد. گالری همواره میزبان آثار هنری هنرمندان مختلف است و برای تماشای آثار آنها می‌توانید به این مجموعه مراجعه کنید. بهترین راه رسیدن به این گالری استفاده از مترو است و کافی است در ایستگاه میدان ولیعصر (عج) پیاده شوید و با یک تاکسی یا پیاده به گالری راه‌ابریشم برسید.
  نشانی: پارک لاله، ساختمان تکنو‌آجر، بلوار کشاورز، پلاک ۲۱۰
  روزهای تعطیل: دوشنبه‌ها
  شماره تماس: 02188977148

تماشاخانه استاد مشایخی

  تماشای تئاتر

تئاتر ازجمله رشته‌های هنری است که همیشه مخاطبان خود را دارد و به همین منظور تاکنون تماشاخانه‌ها و سالن‌های بسیاری به‌منظور نمایش آثار ساخته و راه‌اندازی شده‌است. یکی از این مجموعه‌ها، تماشاخانه «استاد مشایخی» است. این تماشاخانه فعالیت خود را از روز ۱۹ دی‌ماه 1392با میزبانی کارگاه آموزشی رؤیای پروانه‌ای به سرپرستی «جونجو کیم» از کره‌جنوبی و در قالب کارگاه‌های آموزشی سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر آغاز کرد، اما در ۳ اسفندماه ۹۲ و با حضور استاد جمشید مشایخی و هنرمندان سرشناس تئاتر کشور رسما افتتاح شد. تماشاخانه استاد مشایخی در سال 1395نوسازی شد که شامل تعویض جایگاه و صندلی‌ها، تجهیز نورپردازی اتاق فرمان و افزایش پروژکتورها و خط‌های نوری بود. همچنین در این نوسازی ظرفیت سالن به ۶۵ نفر افزایش یافت. در حال حاضر این تماشاخانه زیر مجموعه مرکز آفرینش‌های هنری تئاتر «مان» قرار دارد و هر روز میزبان اجرای گروه‌های تئاتری متعدد بوده و دارای ۶ پلاتوی تمرین۳۰ متری، مجموعه کافه و سالن اجرای نمایش است. اگر از علاقه‌مندان به تئاتر هستید یا به‌دنبال جایی برای اجرای پلاتو می‌گردید، می‌توانید به این تماشاخانه بروید. بهترین راه دسترسی به تماشاخانه استاد مشایخی، مترو است و کافی است در ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر‌(عج)پیاده شده و با کمی پیاده‌روی خود را به این تماشاخانه برسانید.
  نشانی: ضلع شمال غربی چهار‌راه ولیعصر(عج)، پلاک ۱۴۷۸
  روزهای فعالیت: هر روز
  شماره تماس: 66979468  و   66979475

آماده بزن به جاده

برای یک گشت‌و‌گذار یک‌روزه یا سفر کوتاه به مسافت‌های نزدیک، انتخاب خودروی شخصی معمولا بهترین انتخاب است. سفر با خودروی شخصی هم برنامه‌ریزی شما را منعطف‌تر می‌کند، هم باعث می‌شود تا حد زیادی در هزینه‌های رفت‌وآمد صرفه‌جویی کنید. اما برای یک سفر امن و بی‌دردسر با خودروی شخصی باید حواستان به بعضی نکات باشد.
1 -خودروی شخصی بدون جعبه ابزار؟ امکان ندارد! داشتن ابزارهای لازم مثل پیچ‌گوشتی، آچار چرخ، چسب، فازمتر و... جزو ضروریات سفر با خودروی شخصی است. نه فقط برای سفر بلکه بهتر است همیشه چنین جعبه‌ای در خودرویتان آماده باشد.
2 -وقتی با خودروی شخصی سفر می‌روید، باید آماده وضعیت‌های غیرقابل پیش‌بینی باشید. به‌ویژه در فصل بهار که هوا مدام تغییر می‌کند، یادتان باشد حتما در خودرو پتو و لباس گرم بگذارید تا اگر به هر دلیلی در جاده معطل شدید، خیالتان از این موضوع راحت باشد.
3 -شیوه چیدن وسایل در صندوق عقب خودرو را یاد بگیرید تا هم از فضا به‌خوبی استفاده کنید، هم وسایلتان با قرارگرفتن در موقعیت نامناسب آسیب نبینند. برای بعضی خودروها، استفاده از باربند انتخاب خوبی است که کمک می‌کند فضای بیشتری در کابین و صندوق عقب در اختیار داشته باشید.
4 -سفرتان به سلامت، اما از آنجاکه حادثه هیچ‌وقت خبر نمی‌کند، لازم است بسته‌ یا جعبه کمک‌های اولیه در ماشین بگذارید تا درصورت لزوم دچار دردسر نشوید. باند، گاز، چسب زخم، بتادین و... دیگر وسایلی است که برای بستن زخم و درمان اولیه آسیب‌های سطحی به‌کار می‌آید، به‌ویژه اگر در طبیعت اتفاقی رخ دهد.
5 -برای حفظ ایمنی خود، سرنشینان و خودرو لازم است همیشه یک کپسول آتش‌نشانی کوچک همراهتان داشته باشید تا درصورت لزوم بتوانید سریع آتش را خاموش کنید. تابلوی علامت خطر هم وسیله‌ای کاربردی است که به بقیه اعلام می‌کند که دچار مشکل شده‌اید و احتمالا یکی از آنها برای کمک به شما می‌آید.
6 -بهتر است نقشه کاغذی کشور و منطقه‌ای را که در آن زندگی می‌کنید یا می‌خواهید به آن مسافرت کنید، در خودرو داشته باشید. اگر اینترنت قطع شود یا شارژ گوشی‌تان تمام شود، همه برنامه‌های مسیریابی که نصب کرده‌اید بدون استفاده خواهد شد.
7 -داشتن یک یا چند بطری آب در سفر لازم است. همراه داشتن مایع ضدعفونی و پاک‌کننده هم قبل از خوردن غذا یا بعد از تعمیر ماشین و عوض‌کردن لاستیک، برای نظافت دست‌هایتان ضروری است.
8 -هیچ وقت بدون به همراه‌ داشتن آب و خوراکی‌های ضروری سفر نکنید. اگر اتفاقی بیفتد و مجبور به توقف در جاده و دور از شهر و روستا شوید، نداشتن آب تمیز و خوراکی دردسرساز می‌شود، به‌ویژه اگر سالمند یا کودک همراهتان باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید