• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189380
+
-

مریخ، یک گام نزدیک‌تر

آزمایش پرواز مداری استارشیپ که امروز با تمرکز بر بلند شدن و جداسازی بوستر انجام می‌شود دسترسی انسان به مریخ را محتمل‌تر می‌کند

فضا
مریخ، یک گام نزدیک‌تر

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

با موفقیت پرواز آزمایشی استارشیپ، انسان یک قدم به ‌رؤیای سفر به مریخ نزدیک می‌شود. اگرچه انسان دهه‌ها پیش به‌ماه رسید، اما بلندپروازی او پایان نیافت و اکنون آزمایش‌های دسترسی به مریخ را در برنامه خود قرار داده است. رسیدن به مریخ اما با سفر به‌ماه تفاوت‌های قابل توجهی دارد که شاید بعد مسافت یکی از چالش‌های اصلی آن باشد. درحالی‌که فاصله زمین تا‌ماه 384هزارو400کیلومتر ثبت شده، حداقل فاصله سیاره ما تا مریخ چیزی حدود 54میلیون‌کیلومتر است. این تفاوت باعث می‌شود که دانشمندان برای این سفر طولانی بیشتر تدبیر و تمهید کنند. این مسافت طولانی همچنین اقامت طولانی‌تری را در مقایسه با مدت زمان اقامت در‌ماه می‌طلبد. تجهیزات سفر، تجهیزات اقامت، مقاومت فضاپیما و سوخت لازم برای بازگشت به زمین تنها بخشی از ابتدایی‌ترین ملزومات این سفر هزاره سوم میلادی است. با این حال، پیش از سفر استارشیپ به مریخ، برای این فضاپیما ابتدا سفری به‌ماه پیش‌بینی شده است.

استارشیپ؛ غول فضایی
سفینه‌ای که به وسیله شرکت اسپیس ایکس با مالکیت ایلان ماسک ساخته شده، با نام Starship Super Heavy شناخته می‌شود. این سفینه براساس همان قواعد کلی راکت‌های فالکون-9 طراحی شده است.
استارشیپ یک سفینه موشکی است که برخلاف سفینه‌های معمول، قابل استفاده دوباره است. این ویژگی به انسان اجازه می‌دهد که اصطلاحا به یک «گونه بین سیاره‌ای» تبدیل شود. ساخت این سفینه باعث می‌شود که سازندگان از بازگشت دوباره آن به زمین و بازسازی استارشیپ برای پروازهای بعدی مطمئن باشند.
استارشیپ سوپر هِوی که سنگین‌ترین و قوی‌ترین موشک ساخته شده تا امروز است، نیروی خود را از مجموعه‌ای از موتورهای رپتور (Raptor engine) می‌گیرد که سوخت آنها از متان مایع (CH4) و اکسیژن مایع (LOX) تامین می‌شود.

ویژگی‌های استارشیپ
در مجموع 33موتور رپتور تقویت‌کننده، مرحله اول استارشیپ را پشتیبانی می‌کنند که نیروی رانشی بسیار بالایی تولید می‌کنند. به این ترتیب این سفینه می‌تواند تا 150تن محموله را برای سفر به ماورای زمین حمل کند. موتور رپتور نوعی موتور موشکی با جریان کامل مرحله‌ای و چرخه احتراق است که به وسیله شرکت اسپیس‌ایکس برای استفاده در سفینه‌های تولیدی این شرکت ساخته شده‌اند.
این موتور که برای مرحله تقویت‌کننده (Super Heavy) طراحی شده است، 2برابر موتور Falcon-9Merlin نیروی رانش دارد. همچنین استارشیپ از 6موتور (3موتور رپتور و 3موتور رپتور وکیوم) در مرحله بالایی که برای استفاده در خلأ توسعه یافته‌اند، نیرو می‌گیرد.
ارتفاع کامل (همه مراحل) استارشیپ درمجموع 120متر است و توانایی حمل 150تن محموله به فضا را دارد.

آزمایش مداری استارشیپ
تمرکز آزمایش مداری روز دوشنبه استارشیپ، بر بلند شدن و جداسازی بوستر، فرود تقویت کننده، پرواز مداری و فرود آن است. این سامانه موشکی از تاسیسات شرکت Starbase در تگزاس پرتاب می‌شود و مرحله دوم استارشیپ را به فضا می‌فرستد، جایی که قبل از ورود مجدد به جو زمین و فرود آمدن آن در ده‌ها کیلومتر دورتر از ساحل در هاوایی، یک مدار کامل را تکمیل می‌کند. آنطور که اعلام شده، 8 استارشیپ برای سفر به‌ماه نیاز است. دلیل استفاده از این تعداد، دشواری سفر فضانوردان است. چراکه برای این سفر سوخت بسیاری لازم است و استارشیپ‌های همراه وظیفه این سوخت رسانی را به‌عهده دارند. این در حالی است که برای سفر به مریخ که زمان آن احتمالا پایان سال2029 است، یا باید این تعداد افزایش یابد یا سفینه‌ها توانایی حمل سوخت بیشتری داشته باشند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید