• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189326
+
-

رکوردشکنی‌ها در بورس ادامه دارد

عبور ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 750هزار میلیارد تومان

با تداوم روند صعودی ارزش کل بازار سهام، در مبادلات روز گذشته ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 750هزار میلیارد تومان عبور کرد. ارزش این صندوق‌ها از ابتدای اسفند تاکنون به‌دلیل رشد شاخص و ورود نقدینگی تازه به بورس، بیش از 120هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همگام با این اتفاق ارزش کل بازار سهام نیز از مرز 10000هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
به گزارش همشهری، روند صعودی بازار سهام که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده همچنان ادامه دارد اما با آغاز سال جدید شتاب صعودی شاخص کل بورس تهران افزایش یافته است. آمارها نشان می‌دهد عامل رشد فزاینده شاخص کل بورس تهران، ورود نقدینگی تازه به بازار سهام است. طبق این اطلاعات ارزش روزانه معاملات خرد از سطح 6تا 8هزار میلیارد تومان در اسفند‌ماه به 14تا 16هزار میلیارد تومان در سال جدید رسیده و نشان می‌دهد حجم نقدینگی در گردش بازار سهام بین 80تا 100درصد رشد کرده است. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی 25درصد از جمع کل نقدینگی تبدیل به پول شده و این نقدینگی در حال سرازیر شدن به بازار‌های مختلف است. به‌نظر می‌رسد بخشی از این نقدینگی راهی بازار سهام شده است. این نقدینگی همچنین به رشد ارزش صندوق‌های سرمایه نیز منجر شده است.

رشد 120هزار میلیارد تومانی ارزش صندوق ها
آمارها نشان می‌دهد در داد و ستد‌های روزگذشته و تحت‌تأثیر رشد یک درصدی شاخص بورس، ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از مرز 750هزار میلیارد تومان عبور کرد. ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای اسفند‌ماه تاکنون 120هزار میلیارد تومان رشد کرده و از 637هزار میلیارد تومان به 757هزار میلیارد تومان رسیده است.
دلیل رشد پرسرعت ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری ازیک طرف رشد شاخص بورس و از طرف دیگر ورود پول‌های تازه است. به بیان دیگر همزمان با ورود پول‌های تازه، رشد ارزش سهام شرکت‌ها نیز در افزایش ارزش خالص دارایی این صندوق‌ها نقش داشته زیرا بخشی از دارایی این صندوق‌ها از سهام تشکیل شده و رشد شاخص به رشد ارزش این صندوق‌ها منجر می‌شود.
در حال حاضر 270هزار میلیارد تومان از مجموع کل دارایی‌های تحت مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را سهام تشکیل می‌دهد. در حال حاضر صندوق‌های با درآمد ثابت با ارزش معادل 476هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین صندوق‌های بورس هستند و بعد از آن صندوق‌های بازارگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به‌ترتیب با 162و 97هزار میلیارد تومان دارایی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در 6‌ماه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با 95درصد بیشترین بازده را در میان صندوق‌ها داشته‌اند و بعد از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط با 70درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

عبور از مرز 10000هزار میلیارد تومان
داده‌های موجود همچنین نشان می‌دهد از زمان آغاز رشد بازار سهام در نیمه دوم سال گذشته تاکنون، ارزش کل بازار سهام 4382میلیارد تومان رشد کرده است و ظرف چند روزگذشته از مرز 10000هزار میلیارد تومان عبور کرده است. در حال حاضر ارزش کل بازار سهام ایران به 10494هزار میلیارد تومان رسیده است که با احتساب قیمت هر دلار 51هزارو 250تومان، ارزش کل بازار سهام ایران معادل 204میلیاردو 760میلیون دلار ارزش‌گذاری می‌شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید