• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 فروردین 1402
کد مطلب : 189328
+
-

به‌دنبال شروع تحویل خودروهای داخلی رخ داد

توقف رشد قیمت‌ها در بازار خودرو

نگاهی به قیمت‌های 2‌روز گذشته در بازار خودرو حاکی از آن است که خریدار و فروشنده با خوش‌بینی فضای بازار را رصد می‌کنند و انتظار کاهش قیمت در بازار خودرو بین فعالان بازار و مصرف‌کنندگان ایجاد شده است. با اینکه دیروز برخی خبرگزاری‌ها از شروع روند کاهش قیمت در بازار خبر دادند اما مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد دیروز، یکشنبه، تغییر قیمت خودروهای پرفروش نسبت به روز قبل از آن صفر بود و از کاهش یا افزایش در قیمت‌ها خبری نبود. با این‌حال این انتظار وجود دارد که به‌دنبال آغاز تحویل خودروهای ثبت نامی داخلی و همچنین به سرانجام رسیدن طرح واردات خودرو که فعلا تا مرحله تعیین اولویت واگذاری پیش رفته است، در هفته‌های آینده شاهد تثبیت یا کاهش قیمت در بازار خودرو باشیم.
 
آغاز فرایند تحویل خودرو
انعقاد قرارداد میان شرکت‌های خودروساز و متقاضیان برای تحویل خودروهای ثبت نامی از دیروز آغاز شد. اواخر سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزار نفر برای دریافت خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی ثبت‌نام کردند که بعد از تعیین اولویت تحویل، از روز شنبه هفته جاری برخی از شرکت‌ها انعقاد قرارداد با متقاضیان را آغاز کردند. شرکت‌های سایپا، مدیران‌خودرو و کرمان‌موتور برای متقاضیان خودروهای خود فراخوان منتشر کردند و از روز گذشته نیز فرایند تحویل خودروها آغاز شد. بر این اساس متقاضیان طبق نوبت باید به شرکت‌های خودروساز مراجعه و با طی کردن فرایند اداری تکمیل وجه و دریافت پلاک با انعقاد قرارداد، برای تحویل خودروی خود اقدام کنند. سایپا و مدیران خودرو تا 3‌ماه آینده خودروی تمام متقاضیان در ثبت نام دوره اول را تحویل خواهند داد اما کرمان‌موتور 6 ‌ماه برای تحویل خودرو فرصت خواسته است. 2‌شرکت ایران‌خودرو و بهمن‌خودرو نیز فراخوان را تا پایان همین هفته منتشر خواهند کرد و زمانبندی تحویل خودروهای این 2‌شرکت بعد از آن مشخص می‌شود. براساس اعلام وزارت صمت، مرحله جدید ثبت نام برای متقاضیان دریافت خودروهای داخلی از ۱۶ اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

فاطمی امین: بازار متعادل می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در نشستی خبری، ضمن اشاره به‌وجود قیمت‌های کاذب در بازار خودرو ابراز امیدواری کرد این بازار به‌دنبال افزایش تولید و عرضه خودرو به تعادل برسد. رضا فاطمی‌امین گفت: بازار خودرو یک بازار کاذب شده است، زیرا فضای تورمی در کشور باعث شده که برخی از شهروندان برای حفظ ارزش پول به‌دنبال خرید خودرو باشند تا از تورم در امان بمانند از آن طرف هم شاهد هستیم که در هفته‌های گذشته یک عده که شاید بتوان نام آنها را مافیا گذاشت، تلاش می‌کنند که به افزایش قیمت‌ها دامن بزنند. امسال با افزایش تولید و عرضه و علاوه بر این واردات خودرو، بازار خودروی کشور به تعادل می‌رسد. وزیر صمت با اشاره به رشد 39درصدی تولید خودرو در کشور طی سال گذشته افزود: علاوه بر تولید داخل که رشد بسیار خوبی داشته است، واردات نیز عملیاتی شده و این دو فاکتور می‌تواند بازار را آرام کند.

آخرین اخبار از واردات خودرو
فاطمی‌امین درباره تأخیر در تحویل خودروهای وارداتی گفت: حدود 3 ‌ماه چالش‌هایی داشته‌ایم که مسائل محیط‌زیست و گمرک نهایی شده است و سه‌شنبه هفته گذشته آخرین مصوبات در مورد واردات اخذ شد و در انتظار ابلاغ آن هستیم به‌عبارتی در مجموع مشکلات حقوقی مرتفع شده است. همچنین حدود 100هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده است. به‌گفته وزیر صمت، بیش از ۳۰۰ شرکت برای واردات درخواست دادند که ۳۰ شرکت مجوز گرفتند و تاکنون ۱۳‌شرکت ۱۰۰ هزار خودرو ثبت سفارش کرده‌اند. اسفند پارسال 120هزار متقاضی برای دریافت 100دستگاه خودروی وعده‌ داده‌شده برای واردات سال گذشته در سامانه عرضه خودروهای وارداتی ثبت نام کردند و اولویت تحویل خودرو به این متقاضیان نیز طی فرایند قرعه‌کشی مشخص شد. براساس اعلام وزارت صمت تمامی 120هزار ثبت‌نام‌شده در این مرحله خودرو تحویل خواهند گرفت. به‌گفته معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت واردات 200هزار دستگاه خودرو برای سال‌جاری در قانون بودجه پیش‌بینی شده است. مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در آخرین روزهای سال گذشته در نشستی خبری اعلام کرد که تا پایان سال موجودی خودروهای وارداتی تا پایان سال به 2هزار دستگاه می‌رسد، اما از آغاز سال 1402، تاکنون هیچ‌یک از مقامات وزارت صمت آمار دقیق‌تری از تعداد خودروهای واردشده به کشور و موجودی کنونی خودروهای خارجی در گمرک ارائه نکرده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید