• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189297
+
-

مساجد، محور اداره محله‌های شهر

چندین پروژه ورزشی، فرهنگی و مذهبی در منطقه ۱۹ در پنجاه و دومین پویش امید و افتخار به بهره‌برداری رسید

گزارش
مساجد، محور اداره محله‌های شهر

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

پنجاه و دومین پویش امید و افتخار در آستانه عید سعید فطر برگزار شد. همزمان با این پویش، چندین پروژه ورزشی، فرهنگی و مذهبی در منطقه ۱۹ به بهره‌برداری رسید.
به گزارش همشهری، آیین افتتاح پروژه‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی منطقه 19صبح شنبه با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران؛ مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران؛ تورج فرهادی، شهردار منطقه19؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسین محمد ابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد و جمعی از ائمه جمعه و اهالی منطقه 19در مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واقع در محله نعمت آباد برگزار شد.

کلنگ‌زنی 20مسجد جدید در سال 1402
علیرضا زاکانی، در این مراسم از احداث مساجد جدید در شهر تهران خبر داد و گفت:« 4محور تحولی را در مدیریت شهری، دنبال می‌کنیم که یکی از این محورها، تحول روحی شهر است که در کانون آن، مساجد قرار دارند. سال گذشته شورای شهر، نظام نامه اداره محلات را تصویب کرد که این نظام نامه 2جزء دارد: نخست چهره‌های حقوقی و مردمی محلات مانند ائمه جمعه، مدیران مدارس و … و دوم چهره‌های معتمد و امین هر محله که این دو جزء بناست با محوریت مساجد، محلات را اداره کنند. توسعه مساجد در شهر تهران نیز بر همین مبنا برای ما دارای اهمیت است. امسال کلنگ احداث ۲۰مسجد بر زمین خواهد خورد.»

توسعه منطقه 19بر محور یک الگوی درست
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه هدف مدیریت شهری، کاهش فاصله‌ شمال و جنوب تهران‌ و افزایش عدالت است و بر همین مبنا به مناطق جنوب تهران توجه ویژه‌ای خواهد شد، گفت: «منطقه ۱۹ ظرفیت‌های زیادی دارد که سالیان سال است که رها شده و با توجه به این اقدامات، چهره منطقه به‌زودی تغییر می‌کند. پیش از این، تهران براساس یک الگوی درست رشد نکرده است؛ به‌عنوان مثال، در دهه90 منطقه‌ای در تهران بدون در نظر گرفتن الگویی درست، رشد کرده و اکنون در این منطقه از ۷ سرانه لازم برای زندگی،۶سرانه وجود ندارد. براساس آسیب‌شناسی انجام شده، از هم ‌اکنون که به‌دنبال توسعه منطقه ۱۹ هستیم، تلاش می‌کنیم این توسعه برمحور یک الگوی درست شکل بگیرد.»

مساجد باید محل تجمع و فعالیت مردم باشند
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در آیین افتتاح پروژه‌های مذهبی، فرهنگی و ورزشی منطقه ۱۹، گفت: «امیدواریم مسجد حضرت ابوالفضل(ع) در این منطقه، مرکزی برای کمک به حل مسائل محله شود؛ چرا که مسجد باید محور همه فعالیت‌های منطقه باشد.» او با بیان اینکه امیدواریم ساخت مساجد در تهران همچنان تداوم داشته باشد، تأکید کرد: «باید سعی کنیم مساجدی زیبا ولی ساده بسازیم تا محل تجمع مردم و فعالیت‌های آنها باشند. مساجد باید بتوانند جایگاه اصلی خودشان را بیابند و محور فعالیت‌های شهر تهران شوند.» رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه متأسفانه در برخی از خیابان‌ها مانند انقلاب یک یا 2 مسجد وجود دارد و باید به ساخت بیشتر مساجد در این محدوده‌ها توجه کنیم، افزود:«در شورای سوم تصویب شده که شورایی برای بحث احداث و طراحی مساجد با حضور استادان و مسئولان ایجاد شود؛ چرا که مسجد در معماری ما، از صدر اسلام تا‌کنون جایگاه خاصی داشته است. افتخار معماری ما در مساجد است و کشور خود را با مساجد معرفی می‌کنیم. امیدواریم مساجد همانند گذشته، محلی برای تربیت افراد انقلابی باشند. باید در مساجد جوانان را جذب کنیم تا به نقطه‌ای فرهنگی برای محله تبدیل شوند.»

افزایش خدمات‌رسانی به محلات منطقه 19
شهردارمنطقه 19با اشاره و بیان اینکه این منطقه به همان اندازه که به شهر تهران خدمات می‌دهد، خدمات دریافت نمی‌کند، گفت:«این منطقه به واسطه وجود فرودگاه، بهشت‌زهرا(س)، بزرگراه‌ها، میدان میوه و تره بار و شبکه‌های بزرگراهی جمعیت شناور سنگینی دارد؛ ولی محلات این منطقه به همان نسبت از خدمات لازم بهره‌مند نیستند و تلاش می‌کنیم این خدمات‌رسانی را بیشتر کنیم.» تورج فرهادی از تکمیل و تجهیز مسجد محله نعمت آباد توسط شهرداری خبر داد و عنوان کرد: «در ابتدا قرار بود ما فقط ابنیه مسجد را داشته باشیم و مابقی موارد و تجهیزات را به هیأت امنا بسپاریم، اما وقتی دیدیم این ظرفیت برای این محله فراهم نیست، تمام امور را به‌عهده گرفتیم. علاوه بر این، این پروژه زیرزمینی بزرگ دارد که از ظرفیت ارائه خدمات به محله نعمت‌آباد برخوردار است.»

 مسجدمحوری، تفکر اصلی مدیریت شهری
حجت‌الاسلام و المسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد هم با اشاره به این موضوع که شهردار تهران شخصا در جلسه شورای مساجد شهرداری شرکت می‌کند، گفت: «در ادوار گذشته، شهردارها در این جلسه حضور نداشتند و خرسندیم که شهردار تهران مسجدمحوری را تفکر اصلی خود اعلام کرده است و در عمل نیز این تفکر را در گسترش و توسعه مساجد دنبال می‌کنند. درهای مساجد باید به روی مردم باز باشد و 3نوبت نماز به‌صورت مستمر در آن برپا شود. مساجد باید خدمات فرهنگی و اجتماعی به همه کسانی که مخاطب آن هستند ارائه کنند؛ مخاطب ما در مسجد یک محله است و همه کارها در یک محله باید بر محوریت مسجد باشد. مسجد باید در فتنه‌ها بصیرت افزا باشد. این مسجد است که شهدا را پرورش می‌دهد و می‌تواند انسان‌ها را در مسیر رشد و کمال قرار دهد و به قله‌های کمال برساند.» حجت‌الاسلام محمد ابراهیم با بیان اینکه درخواست من این است که مسجدی که امروز افتتاح می‌شود را پایگاه قرآنی قرار دهیم، گفت: «امیدواریم ۲۰۰ تا ۳۰۰مسجد در کل شهر تهران را محل جلسات پایگاه قرآنی قرار دهیم.»

مکث
مشخصات پروژه‌های فرهنگی و مذهبی منطقه 19

مسجد حضرت ابوالفضل(ع) تا 3‌ماه گذشته ۴۵ تا ۵۰درصد پیشرفت داشته که این مسجد، ظرف 3‌ماه اخیر تکمیل شده و به بهره‌برداری رسید.
مسجد حضرت ابوالفضل(ع) ۲۳۵۰مترمربع بنا و ۷۵۰نفر ظرفیت دارد.
سرای محله اسماعیل آباد با ۲۵۰۰مترمربع بنا در زمین هزار متری افتتاح شد.
زمین چمن مصنوعی در محله شهید بخارایی و مرکز پرتو در شهرک رسالت برای کودکان کار که امکان تحصیل ندارند، در زمینی به مساحت ۳۰۰متر در 2 طبقه از دیگر پروژه‌های افتتاح شده روز شنبه است.
مرمت و بهسازی مجموعه بزرگ ورزشی و تفریحی امام علی(ع) در محله شهید کاظمی که چند سال تعطیل بوده، آماده شد و در اختیار محله قرار گرفت.

مکث
پرسش از خبرنگاران و پاسخ از شهردار

شهردار تهران در حاشیه پنجاه و دومین رویداد امید و افتخار، در جمع خبرنگاران حاضر شد و به برخی از پرسش‌ها پاسخ داد.
ضرورت توسعه منطقه ۱۹: یکی از چالش‌های ما در تهران فاصله میان شمال و جنوب پایتخت است؛ به‌نحوی که شهروندان مناطق شمالی از سرانه‌های شهری بیشتر بهره‌مند هستند. برای کاهش این فاصله به‌دنبال توسعه مناطق جنوبی شهر تهران براساس یک الگوی درست و از قبل تنظیم شده هستیم تا مطابق آن تمامی سرانه‌های لازم برای شهروندان این مناطق نیز فراهم شود.
انحلال شرکت کنترل ترافیک: این شرکت نه ادغام خواهد شد و نه منحل؛ ما صرفا بنا داریم وظایفی که مرتبط با شرکت کنترل ترافیک نیست را از آن منفک کنیم.
ارزیابی توسعه ساخت‌وساز: به‌دنبال کاهش زمان صدور پروانه ساخت در تهران به کمتر از 2ماه هستیم؛ سال گذشته هم بر اثر رویکرد تسهیل گرایانه شهرداری بعد از یک دهه، نمودار صدور پروانه ساخت در تهران صعودی ‌و تعداد آن ۴۴۰۰مورد بیشتر از سال قبل شده است. عمده پروانه‌های صادر شده مربوط به مناطق میانی و جنوبی شهر تهران است و در بافت فرسوده نیز ۶۳درصد توسعه ساخت‌وساز داشتیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید