• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189256
+
-

استانداری شیراز: برادران دلیر ۲۸خانه‌ تاریخی را احیا نکردند

استانداری فارس با اشاره به واگذاری 28 خانه تاریخی به «برادران‌دلیر» در سال 99 از وزارت میراث فرهنگی خواست خانه‌های تاریخی واگذار شده را تعیین تکلیف کند.
محمد فرخ‌زاده معاون استانداری فارس با بیان اینکه ۲۸خانه تاریخی شیراز به «برادران دلیر» واگذار شده است، از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس خواست که برای تعیین تکلیف این خانه‌ها که نقش مؤثری در احیای بافت تاریخی فرهنگی شیراز دارند، اقدامی عاجل انجام داده و نتایج را اطلاع‌رسانی کند.
به گزارش ایسنا به نقل از استانداری فارس، فرخ‌زاده با یادآوری اینکه این خانه‌ها آذرماه سال۱۳۹۹ طی قراردادی به افراد مذکور واگذار شده‌اند، گفت: با گذشت چند سال از انعقاد این قرارداد، شاهد اقدام خاصی در زمینه احیای خانه‌های واگذار شده نبوده‌ایم.
معاون استانداری فارس یادآور شد: ضرورت افزایش جاذبه‌ها در بافت تاریخی و ایجاد مراکزی نظیر موزه، مراکز اقامتی، کارگاه‌های صنایع‌دستی، نمایشگاه، مراکز ارائه خدمات به ساکنان، زائرسرا و... از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
به گفته او،  بهترین خانه‌ها و آثار تاریخی بافت در کنار برخی بناهای محدود ارزشمند دیگر در این ۲۸خانه خلاصه شده که چند سال گذشته حتی یک اثر از این آثار به چرخه گردشگری و زیارت شیراز و فارس اضافه نشده است.
فرخ‌زاده با بیان اینکه براساس قرارداد منعقد شده، خانه‌ها باید پس از بازسازی و تغییر کاربری برای خدمت‌رسانی به‌عنوان اقامتگاه، هتل سنتی، موزه و... در اختیار عموم قرار گیرند، گفت: براساس گزارش‌های واصله از بین این ۲۸خانه تاریخی درخصوص ۱۷ یا ۱۸ مورد تنها اقدامات مطالعاتی، ۱۰ یا ۱۱ مورد آواربرداری و حفاظت در حد کشیدن پلاستیک و ۳ تا ۴ مورد مرمت جزئی برای جلوگیری از ریزش انجام شده است.
معاون استانداری فارس گفت: سازمان میراث فرهنگی فارس و شهرداری شیراز به‌عنوان متولی ساماندهی بافت تاریخی و همچنین نهادی که این ۲۸خانه را واگذار کرده است باید در اسرع‌وقت موضوع را تعیین‌تکلیف کرده و نتیجه را به مردم شریف شیراز و مجاورین حرم‌های مطهر اطلاع‌رسانی کند.
به گزارش ایسنا، آخرین روز خرداد‌ماه۱۳۹۵ مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری وقت با حضور در شورای اسلامی، قرارداد واگذاری ۲۸خانه میراثی شیراز را در جلسه‌ای با حضور اعضای شورا و شهردار وقت امضا کرد. طرح این توافقنامه ۳۱فروردین۹۴ از سوی شهرداری شیراز به معاون اول رئیس‌جمهور پیشنهاد شد که مورد موافقت قرار نگرفت. دوازدهم شهریور‌ماه۱۳۹۷، مدیرکل میراث‌فرهنگی وقت فارس اعلام کرد که تعداد ۲۸خانه تاریخی ثبتی و غیرثبتی در شیراز با هدف بهسازی، مرمت و بهره‌برداری‌های تعریف شده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید