• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 27 فروردین 1402
کد مطلب : 189213
+
-

ایجاد ارتباط ماندگار مسجد با کودکان و نوجوانان

حسین اسلام‌پور- پژوهشگر

تمام کسانی که با کودک کار کرده و به‌نحوی به عرصه کار با کودک وارد شده‌اند، دریافته‌اند که ایجاد مسجد مهدها، مطالبات و ملاحظات ویژه خود را دارد. یکی از دغدغه‌های مهم کانون‌های فرهنگی مساجد، ایجاد ارتباط ماندگار مسجد با کودکان و نوجوانان است. به بارنشستن چنین ارتباطی در نوشاندن شهد شیرین جذابیت‌ها به کام کودکان است تا بتوانند با آن انس بگیرند. یکی از بسترهای مناسب برای ایجاد و تداوم چنین ارتباطی، بنای مسجد مهدهاست؛ مکان‌هایی که می‌توانند در بخش مناسبی از مسجد و با ابزار ویژه کودک مهیا شوند و زمینه حضور کودکان را فراهم  کنند.

تأسیس رسمی یک مهدکودک زیرنظر شخصیت حقوقی مسجد و در کنار یا داخل مسجد ایده مناسبی در این زمینه است. داشتن کودکان و نوزادان و مشکل نگهداری آنها حین نماز یا سایر مراسم، مهم‌ترین مشکل کاهش شرکت مادران در مسجد است.
تأسیس مسجد مهدها، ایده‌پردازی تخصصی و کارشناسی و مصوب کارشناسان مهدکودک در سازمان بهزیستی است و یک ایده صرفاً نظری نیست و در حال حاضر قانون جاری بهزیستی فرایند اجرای این ایده را از صفر تا صد حمایت می‌کند. پشتوانه نظری روایی و اسلامی آن به شرح زیر است: در منابع دینی شاهد هستیم که پیامبر(ص) خود و اصحاب نیز کودکان خود را به مسجد می‌آوردند. نه‌تنها کودکان سه ساله، بلکه زنان اصحاب، با بچه‌های شیرخواره خود در نمازهای جماعت حاضر می‌شده‌اند.
با مطالعه در منابع اصیل روایی و سیره نورانی پیامبر(ص) به روشنی درمی‌یابیم که آن حضرت حتی در یک مورد بر آنان یا بر والدین آنها نهیب نزد و یا نسبت به آوردن کودکانشان به مسجد اعتراض نفرمودند بلکه برعکس، عکس‌العمل‌هایی که حاکی از تشویق و رضایت است از جانب آن حضرت مشاهده می‌شود. در روایتی از ابن عمر چنین آمده است: «پیامبر(ص) را دیدم که در منبر برای مردم سخنرانی می‌فرمود. ناگهان حسن(ع) در خروج از مسجد پایش لغزید و به زمین افتاد، حضرت سراسیمه از منبر پایین آمد، مردم او را گرفته به حضرتش دادند، فرمود: خدا بکشد شیطان را، واقعاً فرزند موجب آزمایش است، به خدا قسم هیچ متوجه پایین آمدن از منبر نشدم تا اینکه او را به من رساندند.»

تربیت مسجدی
 اگر یک مهدکودک با درخواست متولی مسجد یا با درخواست امام‌جماعت از بهزیستی شهرستان در مسجد یا کنار یا جنب آن تأسیس شود، بچه‌ها تحت مربیان مجرب به تربیت مسجدی نایل می‌شوند. این مهد یک مهدکودک واقعی است و طبق قانون سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند و هزینه‌های وصول شده از کودکان می‌تواند به نفع مسجد باشد یا فرد دیگری که امتیاز را از مسجد می‌خرد.همه قوانین شامل شرایط صاحب امتیاز یا مدیریت داخلی مسجد مهد و شرایط مکان و بهداشت و اصول فنی و ساختمانی طبق نظر کارشناسان امور مهدها در سازمان بهزیستی الزامی است.
 در چنین مهدکودکی لازم است، هیچ فرهنگ و آموزش غیرمسجدی و غیرقرآنی در مسجد مهد برای کودکان اجرا نشود، فقط حداقل نظر بهزیستی رعایت شود و همه آموزه‌های مسجدی و اسلامی و قرآنی اعمال شود. نکته دیگری که مهم است این است که همه مربیان بهتر است که از افراد نمازگزار و قرآن‌شناس باشند. مربیان در کنار درس‌ها، سرفصل‌های مسجدی را هم رعایت کنند.مکان ایجاد مهدکودک لازم است در کنار مسجد یا روبه‌روی مسجد یا در داخل حیاط مسجد یا چسبیده به مسجد باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید