• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189145
+
-

دامنه فعالیت هنر انقلابی را نمی‌شود محدود کرد

محسن اسلام‌زاده، مستندساز که به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب در عرصه مستندسازی در سال۱۴۰۱ انتخاب شده است درباره دریافت این عنوان گفت: واقعیت این است که شخصا انتظار چنین انتخابی را نداشتم. در حال حاضر در سفر افغانستان هستم و وقتی با پیام‌های تبریک افراد مختلف مواجه شدم، متوجه ماجرا نبودم. بعد از آن بود که نام خود را در فهرست چهره‌های سال هنر انقلاب در حوزه مستند دیدم و واقعا یکه خوردم! حس می‌کنم از این به بعد کار برایم سخت‌تر می‌شود.
هم از منظر تولید مستند و هم از منظر ارتباط با جوان‌ترها در دنیای مستند، از این به بعد مسیر سخت‌تری را پیش‌رو دارم. او که با مهر گفت‌وگو می‌کرد افزود: طبیعتا کارهایم بعد از این بیشتر زیر ذره‌بین می‌رود و با دقت بیشتری دنبال می‌شود. امیدواریم بتوانم سطح کارم را نسبت به قبل از دریافت این عنوان بالاتر ببرم و سوژه‌های جذاب‌تری را برای مستندسازی پیدا کنم. تلاش می‌کنم اندک تجربه‌ای را هم که در طول سال‌های فعالیتم در حوزه مستند به‌دست آورده‌ام به جوان‌ترها منتقل کنم و امیدوارم در این مسیر بتوانم سرافراز باشم. اسلام‌زاده که در کارنامه خود مستند تلخ اجتماعی «هیچ‌کس منتظرت نیست» را هم دارد، درباره نسبت این جنس سوژه‌ها با مستندسازی انقلابی هم گفت: شما نمی‌توانید برای هنر انقلابی یک چارچوب خاص سوژه‌ای در نظر بگیرد و مثلا به من بگویید تنها می‌توانم درباره موضوعات مرتبط با افغانستان فیلم بسازم و اگر درباره شکست داعش در عراق مستند ساختم، آن وقت می‌شوم مستندساز انقلابی! از آن طرف هم بگوییم پرداختن به معضلات اجتماعی جزو هنر انقلابی نیست! من مستند «هیچ‌کس منتظرت نیست» را ساختم که بسیار فیلم تلخ و سختی بود ولی نگاهم به موضوع ناامیدانه نبود. خوشحالم که در این مستند به یکی از مسائل مهم کشور یعنی ماجرای زنان کارتن‌خواب پرداخته‌ام. این موضوع مسئله‌ای است که نمی‌توانیم چشممان را روی آن ببندیم.
وی تأکید کرد: اعتقاد من این است که بچه‌هایی که هم‌فکر من هستند و همه‌مان هم ادعای انقلابی‌گری داریم، باید در همین مسیر گام برداریم. ما نمی‌توانیم چشممان را ببندیم و کارتن‌خواب‌ها را در تهران نبینیم. نمی‌توانیم آسیب‌های اجتماعی‌ای را که متوجه زنان است، نبینیم. نمی‌توانیم کودکان کار را نبینیم. نمی‌توانیم مشکلات مهاجران افغانستانی در کشور را نبینیم. نمی‌توانیم گلایه مردم کرمانشاه درباره واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را نبینیم. ما باید این مسائل را پیگیری کنیم. اگر داعیه انقلابی بودن داریم باید از همین مسائل فیلم بسازیم. اینها مسائل روز مردم هستند که به‌زودی صورت حادتری هم می‌توانند پیدا کنند اما باید زودتر اقدام کنیم و نسبت به آنها اخطار و انذار بدهیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید