• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188962
+
-

یار مهربان به شهر آفتاب نمی‌رود

انتقاد شورای شهر تهران از بی‌توجهی وزارت صمت در انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب

شورا
یار مهربان به شهر آفتاب نمی‌رود

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

با وجود اینکه ترافیک محدوده نمایشگاه بین‌المللی تهران طی سال های اخیر دردسرهای فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده است اما همچنان کار شکنی‌هایی برای انتقال رویدادهای پرمخاطب این نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب صورت می گیرد. از قرار معلوم امسال هم نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار نمی شود. بهانه اصلی این موضوع برگزاری همزمان نمایشگاه نفت بوده که خبر می رسد این رویداد هم در نمایشگاه بین‌المللی سئول برگزار خواهد شد.

به گزارش همشهری، ترافیک تهران کشنده شده است؛ جمله‌ای که بارها توسط مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران بیان شده و نشان می‌دهد که ترافیک در کلانشهر تهران به معضل لاینحل تبدیل شده است. باتوجه‌ به سهم 13درصدی حمل‌ونقل عمومی (مترو و اتوبوس) در جابه‌جایی مسافران، توسعه این ناوگان مهم‌ترین گزینه برای کاهش بار ترافیک تهران محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو مدیریت شهری با خرید اتوبوس‌های جدید و اورهال واگن‌های مترو گام‌های خوبی برداشته است، اما باتوجه‌ به عقب‌ماندگی ۱۰ساله در این حوزه، اقدامات انجام‌شده قطره‌ای در دریا هستند. از سوی دیگر شورای شهر تهران هم با تصویب انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب تلاش کردند تا از افزایش بار ترافیک پایتخت بکاهند، اما گویا وزارت صمت توجه جدی به این مصوبه ندارد؛ چراکه خبرها حاکی از آن است که امسال نمایشگاه کتاب که جزو نمایشگاه‌های پرمخاطب محسوب می‌شود، قرار نیست در مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب برگزار شود.

درخواست شورا از دولت
عدم‌برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، انتقاد نایب‌رئیس شورای شهر تهران را در پی داشت و پرویز سروری در جلسه دیروز به این موضوع متذکر شد و گفت: «متأسفانه فریاد و درخواست و اعتراض اعضای شورای شهر که یک مطالبه‌گری جدی و بر حق است، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و همچنان شاهد مشکلات جدی ترافیکی در تهران هستیم؛ چراکه مطلع شدیم قرار نیست نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.» او تأکید کرد: «بارها از مسئولان ذیربط و رده‌بالای کشور ازجمله رئیس‌جمهور، وزیر فرهنگ و همه آنهایی که در این زمینه مسئولیتی دارند درخواست کردیم تا این موضوع را مدنظر داشته باشند و به ظرفیت‌ها و امکانات ایجادشده در شهر آفتاب توجه کنند. انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب موجب رفاه و گشایش در کار مردم می‌شود و حجم ترافیک را کاهش می‌دهد. متأسفانه به این موضوعات وقعی نمی‌نهند. باتوجه‌ به استقبالی که از نمایشگاه قرآن در مصلای تهران شد، بهتر بود این نمایشگاه در شهر آفتاب برگزار می‌شد.»

نامه دادستان کل به وزیر صمت
رئیس شورای شهر تهران هم در انتقاد از عدم‌برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب گفت: «درخصوص اجرای مصوبه شورا مبنی بر انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب، حجت‌الاسلام محمدجواد منتظری، دادستان کل کشور طی نامه‌ای به وزیر صمت تأکید کردند که شهر آفتاب محل خوبی برای برپایی نمایشگاه‌هاست؛ بنابراین امیدواریم وزیر صمت چشم خود را روی این موضوع باز کند تا مردم کمتر آزار و اذیت شوند.» مهدی چمران تأکید کرد: «با وجود چنین نامه‌ای همچنان شاهد بی‌توجهی از سوی وزارت صمت هستیم. به‌هرحال تلاش می‌کنیم تا نمایشگاه‌های پرمخاطب باهدف کاهش بار ترافیک به شهر آفتاب منتقل شوند و درخواست برگزاری جلسه‌ای دراین‌خصوص را کردیم که امیدواریم این جلسه برگزار و این موضوع به‌صورت ریشه‌ای و اساسی حل شود.»

کاهش نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی
در ادامه جلسه دیروز شورای شهر تهران، نامه اعتراض هیأت تطبیق فرمانداری به مصوبه نرخ بلیت وسایل حمل‌ونقل عمومی بررسی شد. سیدجعفر تشکری‌هاشمی گفت: «نرخ کرایه‌ها را با وجود اینکه می‌توانستیم براساس نرخ تورم ۴۶درصدی افزایش دهیم، اما کمتر از نرخ تورم افزایش صورت گرفت و جلساتی با مسئولان شهرداری و فرمانداری برگزار کردیم تا به یک نقطه تعادل برسیم.» به‌گفته او، نرخ کرایه 41درصد در خطوط اتوبوسرانی تندرو و 9.63درصد هم در ناوگان ریلی افزایش داشته است. در جریان بررسی این نامه مهدی چمران خواستار حل مشکل پول‌خرد در کرایه‌های تاکسی شد و تشکری‌هاشمی گفت: «سازمان تاکسیرانی 6‌ماه فرصت دارد تا نسبت به فراهم‌کردن زمینه پرداخت الکترونیک در تاکسی‌ها اقدام کند.» در نهایت اصلاح برخی از موارد مربوط به نرخ بلیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی اعمال و توسط اعضای شورای شهر تهران تصویب شد. اعضای شورای شهر تهران همچنین اعتراض فرمانداری به بهای خدمات کارشناسی دفاتر خدمات الکترونیک شهر را وارد دانسته و با افزایش 45درصدی این خدمات موافقت کردند.

مکث
اصلاحات نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی

کاهش نرخ کارت بلیت مبلغ‌دار از 2900تومان به 2850تومان
کاهش نرخ هر کیلومتر پیمایش در مترو از 160ریال به 147ریال
نرخ پایه کرایه اتوبوس 1800تومان
به‌ازای هر 5کیلومتر پیمایش در خطوط اتوبوس 400تومان مبنای اضافه باشد
کاهش نرخ کرایه تاکسی در پیک ترافیک از 50درصد به 25درصد
کاهش نرخ کرایه تاکسی در شرایط بد آب‌وهوایی از 40درصد به 15درصد


 

این خبر را به اشتراک بگذارید