• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188968
+
-

عرق سرد بر پیشانی آفتاب

مدیرعامل شهرآفتاب در گفت‌وگو با همشهری از دلایل برگزار نشدن نمایشگاه‌های پرمخاطب در این مجموعه پرده برداشت

گپ
عرق سرد بر پیشانی آفتاب

سیمین برادران- روزنامه‌نگار

مدیران شهری در همه ادوار جای پای انتقال نمایشگاه‌ها از مرکز پایتخت به شهرآفتاب را سفت می‌کنند؛ فارغ از اینکه عدم‌وجود مدیریت یکپارچه شهری مهر ابطال بر این مصوبه می‌زند و ترافیک، مهمان خیابان‌های پایتخت می‌شود.
به‌گزارش همشهری، برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مرکز شهر یکی از چالش‌های چند دهه اخیر تهران بوده است؛ تا جایی که شورای شهر در سال83 به‌منظور جلوگیری از ترافیک طولانی‌مدت خیابان‌های منتهی به نمایشگاه بین‌المللی تهران، قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در این محل ممنوع اعلام شد، اما این مصوبه همچنان خاک می‌خورد؛ به همین دلیل آذر سال1400 یک فوریت انتقال نمایشگاه‌های بین‌المللی به شهر آفتاب در شورای شهر تصویب شد؛ اتفاقی که هرگز رخ نداد. تجربه خوب برگزاری نمایشگاه پرمخاطب خودرو در محل شهرآفتاب نیز شاهدی بر این مدعاست که می‌توان نمایشگاه‌هایی که ترافیک وحشتناک در تهران ایجاد می‌کنند را مدیریت کرد؛ با این حال مصوبه شورای شهر همچنان اجرا نمی‌شود.
عباس تقدسی‌نژاد، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به چرایی عدم‌برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهر آفتاب پاسخ می‌دهد.
چرا همه نمایشگاه‌های پرمخاطب در شهرآفتاب برگزار نمی‌شود‌؟
تا‌کنون نمایشگاه‌های بسیار پرمخاطب و پربازدید مانند خودرو، کاشی و سرامیک، موتورسیکلت و دوچرخه و...‌ با بازدید بیشتر از ۲۰۰هزار نفر در نمایشگاه شهرآفتاب برگزار شده است‌‌. پس اینکه در شهرآفتاب نمایشگاه‌های پرمخاطب برگزار نمی‌شود، مبحث اشتباهی است.
آیا زیرساخت‌های نمایشگاهی مشکل دارد؟
خیر. نمایشگاه بین‌المللی شهرآفتاب براساس متدها و استانداردهای روز جهانی و بین‌المللی ساخته شده است‌ و به جرأت می‌توان گفت که سالن‌های نمایشگاهی شهرآفتاب چه به لحاظ امکانات تاسیساتی و... و چه به لحاظ نحوه ساخت و اجرا، جزو استانداردترین سالن‌های نمایشگاهی ایران یا حتی منطقه است‌؛ بنابراین این جمله که زیرساخت‌های شهرآفتاب دچار مشکل است، هیچ مبنای منطقی ندارد، بلکه فقط بهانه‌ای است برای جلوگیری از انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهرآفتاب. هم‌اکنون ساخت سالن‌های جدید دیگر نیز در دستور کار قرار دارد که علاوه بر سالن‌های 3قلو و سالن ملل است. این سالن‌های جدید نیز با استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند‌ و عملیات ساخت از اسفند۱۴۰۱ آغاز شده است.
نقش وزارت صمت در عدم‌برگزاری نمایشگاه‌ها در شهر آفتاب چیست؟
متأسفانه وزارت صمت و در جایگاه بعدی سازمان توسعه تجارت به جای سیاستگذاری در زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها، خود متولی برگزاری نمایشگاه‌ها شده است. به این معنا که وزارتخانه‌ای که باید نماینده تمام سایت‌های نمایشگاهی باشد، تبدیل به نماینده یک سایت نمایشگاهی شده است و تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای منافع آن سایت صورت می‌گیرد. بهتر است منافع جمعی را به منافع شخصی ترجیح دهیم؛ چراکه صنعت نمایشگاهی می‌تواند نقش بسزایی در شکوفایی صنایع مختلف داشته باشد. علاوه بر این، نمایشگاه محملی برای ایجاد توسعه پایدار است. فراموش نکنیم که در نمایشگاه‌های کشور، دیدار کارآفرینان، بازرگانان و سرمایه‌گذاران میسر می‌شود و این مهم نیاز به برنامه‌ریزی جامع دارد. شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مهمی در این خصوص داشته باشد.
چرا نمایشگاه‌های پرمخاطب یکی پس از دیگری کنسل شده است؟
هیچ نمایشگاه پرمخاطبی در تقویم شهرآفتاب نبوده است که کنسل شود. تنها نمایشگاه نفت بوده که آن هم با تصمیم وزارت نفت و پس از عزل مدیرعامل نمایشگاه سئول این اتفاق افتاده است.
نمایشگاه شهرآفتاب چه میزان آمادگی دارد و چه برنامه‌هایی خواهید داشت؟
 نمایشگاه شهرآفتاب آمادگی برگزاری هر نوع نمایشگاه به‌ویژه پرمخاطب‌ترین نمایشگاه‌ها را دارد که در سال گذشته نیز اقدام به برگزاری بیش از ۳۰نمایشگاه کرده است. همچنین با توجه به افزایش بودجه صورت گرفته و با اعتبار موجود و زمان کافی، ان‌شاءالله تا نیمه سال‌جاری حدود ۵۰ هزار مترمربع به فضای سالن‌های نمایشگاه متناسب با طراحی جامع آن اضافه خواهد شد. ساخت هتل و سایر امکانات رفاهی نیز که سال قبل در بسته سرمایه‌گذاری آفتاب قرار داشت امسال فراخوان خواهد شد و ان‌شاءالله در پایان سال‌جاری هیچ بهانه‌ای برای عدم‌انتقال نمایشگاه‌های بزرگی مثل نفت و گاز، کتاب و... باقی نخواهد ماند.

مکث
مصوبه‌ای که 19سال خاک خورد!

ترافیک، سردرگمی، اتلاف وقت و آلودگی هوا ازجمله مشکلاتی است که برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مرکز پایتخت ایجاد می‌کند و مردم بزرگ‌ترین آسیب را از عدم‌اجرای این قانون شهری می‌بینند. نبود مدیریت یکپارچه شهری سبب می‌شود که مدیران مختلف از اجرای مصوبات سر باز زنند و با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مرکز تهران، پایتخت را قفل کنند؛ با همه این موارد باید ببینیم بالاخره این قانون شهری اجرا می‌شود یا اینکه همانند سالیان سال از درد ترافیک ناله سر خواهیم داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید