• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188946
+
-

تشدید تنش در تنگه تایوان

جهان‌نما
تشدید تنش در تنگه تایوان

در حالی که رزمایش نظامی 3 روزه چین در نزدیکی تایوان جریان دارد، «مایکل مک‌کال» رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که در تایوان به سر می‌برد، در گفت‌وگو با فاکس نیوز هشدار داده که اگر پکن به تایوان حمله کند، کنگره آمریکا مجوز درگیری نظامی مستقیم با چین را خواهد داد. مک‌کال گفته است که اگر مردم آمریکا از اعزام نیروی نظامی به تایوان حمایت کنند، کنگره هم آن را دنبال خواهد کرد. در عین حال این قانونگذار آمریکایی بر ایجاد «بازدارندگی» در مقابل چین تاکید کرده و گفته است: «استفاده احتمالی از زور توسط آمریکا در اقیانوس آرام به عنوان نیروی بازدارنده عمل می‌کند زیرا در اقیانوس آرام ناتو فعال نیست.»
همزمان با برگزاری رزمایش نظامی چین در تایوان، دولت تایوان نیز تایید کرد که حداقل ۴۲ هواپیمای جنگنده چینی و 8 کشتی نظامی از مرز دریایی در تنگه تایوان که مرز غیررسمی چین و تایوان است، عبور کرده‌اند. چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند، اما وزارت دفاع تایوان وعده داده که با آمادگی کامل برای نبرد، از امنیت ملی خود دفاع کند. رزمایش پکن مدت کوتاهی پس از سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، و اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، به چین انجام شد و به نظر می‌رسد که چین با برگزاری این مانور نظامی تلاش داشته تا نشان دهد که حاضر به کوتاه آمدن در ماجرای تایوان نیست.
کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که هرگونه درگیری و تنش در تایوان اقتصاد جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. تایوان مهم‌ترین تولیدکننده قطعات الکتریکی نیمه‌رسانا در جهان است و حدود ۶۰ درصد این قطعات و ۹۰ درصد انواع پیشرفته آنها‌ در این جزیره تولید می‌شود. همین موقعیت مهم تایوان در اقتصاد جهانی باعث شده است ثبات آن به اولویتی برای صنایع پیشرفته غرب تبدیل شود که به شدت به واردات نیمه‌رساناها از تایوان وابسته هستند. انجمن صنعت نیمه رسانای آمریکا تخمین زده است که اختلال کامل در زنجیره تأمین جهانی نیمه رساناها باعث از دست رفتن سالانه ۴۹۰ میلیارد دلار درآمد برای تولیدکنندگان صنایع الکترونیک در سراسر جهان خواهد شد.  از سوی دیگر حجم تجارت تایوان با چین نیز بسیار زیاد است و چین بزرگ‌ترین شریک تجاری تایوان به شمار می‌رود. به گفته مقامات تایوان، تجارت دوجانبه با چین در سال 2021 به ارزش ۲۷۳ میلیارد دلار بوده است که ۳۳ درصد از کل تجارت این جزیره با سایر نقاط جهان را تشکیل می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید