• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 فروردین 1402
کد مطلب : 188941
+
-

سرریز بحران الاقصی به خاورمیانه

مقابله گروه‌های مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی فراتر رفته و ابتدا به لبنان و سپس سوریه کشیده شده است

گزارش 1
سرریز بحران الاقصی به خاورمیانه

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

 دامنه حملات گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه رژیم‎صهیونیستی از سرزمین‌های فلسطین فراتر رفته و ابتدا به لبنان و سپس به سوریه نیز کشیده شده است. در پی یورش وحشیانه نظامیان رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی و دستگیری صدها نفر از نمازگزاران در مسجد الاقصی، جنبش مقاومت اسلامی (حماس) ابتدا از نوار غزه و سپس از جنوب لبنان به مواضع صهیونیست‌ها حمله کرد. در نخستین ساعات روز یکشنبه (دیروز) نیز در اقدامی کم‌ سابقه چند موشک از خاک سوریه به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد که یکی از آنها در بلندی‌های جولان فرود آمده است. شبکه المیادین گزارش داده، گروه «گردان‌های قدس»، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی، مسئولیت حمله راکتی به جولان اشغالی از خاک سوریه را برعهده گرفته است. گردان‌های قدس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده: «هدف قرار دادن اماکن اشغالی در جولان در پاسخ به حملات به مسجدالاقصی صورت می‌گیرد. ما اسرائیل را به پاسخ قاطع از جبهه جنوب سوریه در برابر هرگونه تجاوز تهدید می‌کنیم.»
در همین حال روسیا الیوم گزارش داده که حدود 2هزار نیروی پلیس رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت شهرک‌نشینانی که برای چهارمین روز از عید یهودی «پسح» وارد مسجدالاقصی شده بودند، به این مکان مقدس مسلمانان یورش برده‌اند. مسجد الاقصی در روزهای گذشته مورد حملات نیروهای اسرائیلی قرار گرفته که در این حملات نمازگزاران و اعتکاف‌کنندگان در داخل مصلی القبلی توسط گلوله‌های لاستیکی، نارنجک‌های صوتی و گاز هدف قرار گرفتند که به مجروح شدن و دستگیری صدها نفر از آنان منجر شده است.
علاوه بر مسجد الاقصی، کرانه باختری نیز صحنه تظاهرات و درگیری میان فلسطینیان و نیروهای رژیم‎صهیونیستی بوده است. به‌گزارش خبرگزاری آناتولی، در درگیری‌های روز یکشنبه و هجوم نیروهای صهیونیستی به منازل مظنونان حملات اخیر در تل‌آویو که به کشته شدن یک صهیونیست و مجروح شدن 7نفر انجامیده بود، 3فلسطینی به ضرب گلوله مجروح شده و شماری بازداشت شدند.

هشدار اردن و ترکیه: ساکت نمی‌نشینیم
همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها، اردن به‌عنوان تولیت مسجد‌الاقصی ضمن رد درخواست تل‌آویو برای خارج کردن نمازگزاران فلسطینی از این مسجد، نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار هتک حرمت مراکز مقدس اسلامی توسط اسرائیل هشدار داده است. به‌گزارش شبکه العهد، «سنان المجالی» سخنگوی وزارت خارجه اردن، گفته است: «ما نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار تجاوز اسرائیل در قبال اوضاع تاریخی و قانونی مسجد الاقصی و هتک حرمت اماکن مقدس و زیرپاگذاشتن حق مسلمانان در ادای آیین‌های دینی هشدار می‌دهیم.»
«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس رژیم صهیونیستی هشدار داده که آنکارا نمی‌تواند در برابر تهدید علیه مسجد الاقصی ساکت بنشیند. به‌گزارش آناتولی، اردوغان در گفت‌وگو با اسحاق هرتزوگ رئیس گفته است:‌ «آنچه اتفاق می‌افتد نه فقط قلب مسلمانان، که قلب تمام بشریت را به درد می‌آورد. نباید اجازه داد تنش‌ها در این دوره حساس که همزمان با‌ماه رمضان است تشدید شود؛ تنش‌هایی که به غزه، لبنان و سوریه نیز گسترش یافته است.»
مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین نیز گزارش داده که الازهر مصر عموم مسلمانان جهان را به ادامه دفاع از مسجد‌الاقصی و اتحاد و یکپارچگی در حمایت از آن فراخوانده است. الازهر طی بیانیه‌ای تأکید کرد که در سالروز غزوه بدر، همه مسلمانان جهان را به ادامه دفاع از مسجد الاقصی و نمازگزاران و معتکفین این مسجد فرا می‌خواند.

حزب‌الله، پیروز بحران
در جریان حمله راکتی از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی، عدم‌ورود حزب‌الله به این بحران، توجه تحلیلگران را به‌خود جلب کرده است. روزنامه رأی‌الیوم در تحلیلی درباره تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و دست بالای حزب‌الله لبنان نوشته: حملات رژیم‌صهیونیستی که در پاسخ به موشک‌های مقاومت انجام شد، حتی یک گنجشک را هم زخمی نکرد و همه موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده به لبنان در تلافی حملات موشکی مقاومت، به مزارع کشاورزی یا مناطق خالی اصابت کرد چرا که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، به خوبی می‌داند که شهادت یک لبنانی درهای جهنم را به روی او می‌گشاید، زیرا تصمیم برای پاسخ به تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی و انتقام خون شهدا گرفته شده بود.
شاید نگاه آویگدور لیبرمن، وزیر پیشین جنگ رژیم‌صهیونیستی، در توصیف درگیری‌های چند روز گذشته دقیق‌تر بوده است. او گفته: «پاسخ اسرائیل به موشک‌های لبنان و غزه شوخی خنده‌داری بود. بازدارندگی در مقابل حزب‌الله کاملا از بین رفته است. اسرائیل با فروپاشی داخلی و انزوای خارجی مواجه است و دیگر قدرت بازدارندگی ندارد.»
در گزارش روزنامه رأی‌الیوم آمده: حزب‌الله قدرت جنگی، موشک‌ها و پهپادهای پیشرفته خود را برای جنگ بزرگ‌تری که احتمالا بسیار نزدیک باشد، حفظ کرده است. دوم اینکه، گشوده شدن جبهه لبنان برای نخستین بار پس از جنگ سال ۲۰۰۶ و شلیک موشک‌های کاتیوشا و گراد به شهرک‌های رژیم‌صهیونیستی در منطقه الجلیل اشغالی تأکیدی بر یکپارچه بودن جبهه مقاومت است. تصمیم جنگ در دست نتانیاهو یا رژیم‌صهیونیستی نیست بلکه در دست مقاومت است. نکته دیگر اینکه، سامانه‌های گنبد آهنین که مایه افتخار صنعت نظامی رژیم‌صهیونیستی و آمریکا است، در رهگیری موشک‌ها چه از جنوب لبنان و چه از جنوب فلسطین شکست خوردند و بیش از ۳۰مورد از ۷۰ موشک به اهداف خود اصابت کردند. اما حزب‌الله به‌عنوان پدر معنوی مقاومت چه در لبنان و چه فلسطین این جنگ را با زیرکی و از پشت پرده اداره کرده است. اسرائیلی‌ها به خوبی این حقیقت را می‌دانند، اما برای ممانعت از رویارویی آن را انکار می‌کنند. محال است که یک گلوله یا یک موشک از جنوب لبنان بدون موافقت حزب‌الله یا دستیابی به چراغ سبز حزب‌الله شلیک شود. جنگ هنوز پایان نیافته است و درگیری‌های روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته فصل اول آن بود. چه بسا آتش درگیری بزرگ‌تری شعله‌ور شود چراکه شهرک‌نشینان آماده یورش به مسجد الاقصی هستند و در هر صورت موشک‌ها و پهپادها آماده شلیک و مقاومت در بالاترین حالت آماده‌باش خود است.

مکث
قتل‌عام دیر یاسین؛ نماد رنج فلسطین

75سال پیش شبه‌نظامیان صهیونیست با حمله به روستاهای فلسطینی و قتل‌عام روستاییان و بیرون راندن بازماندگان، مقدمات تاسیس رژیم صهیونیستی را فراهم کردند. ارزیابی‌ها حاکی از آن است که 15هزار فلسطینی به شهادت رسیده و حدود 750هزار نفر از خانه‌هایشان رانده شده و راهی کشورهای همسایه فلسطین شدند؛ واقعه‌ای که به نام «روز نکبت» شناخته می‌شود. امسال سازمان ملل برای نخستین مراسم یادبود این آوارگی اجباری را برگزار خواهد کرد اما فلسطینی‌ها در تمام این مدت هر سال یادبود غصب زمین‌هایی را که بخشی از سرزمین‌شان بوده زنده نگه داشته‌اند. دیریاسین یکی از این روستاهاست که به نماد درد و رنجی که صهیونیست‌ها بر فلسطینیان تحمیل کردند، تبدیل شده است. در حمله صهیونیست‌ها 107نفر در این روستا قتل‌عام شدند. بیشتر این افراد به درختان بسته شده و سوزانده شده بودند یا در برابر دیوار منازلشان به رگبار بسته شده بودند. اغلب آنها افراد مسن، زنان و کودکان بودند.

تحلیل
وضعیت انفجاری در الاقصی


عدنان ابو عامر، استاد علوم سیاسی دانشگاه اسلامی غزه:نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که بنیامین نتانیاهو با اقدامات تهاجمی که در چند هفته اخیر در پیش گرفته است قصد دارد تا دسترسی فلسطینی‌ها به مسجد الاقصی را محدود کند؛ همان کاری که پیش‌تر در الخلیل و مسجد ابراهیمی انجام شد. پس از تیراندازی یک شهرک‌نشین یهودی به روی نمازگزاران مسلمان در سال 1994که به شهادت 29نفر انجامید، مقام‌های صهیونیستی این مسجد را به دو بخش مسلمانان و یهودیان تقسیم کردند و مدتی بعد درهای آن را به روی مسلمانان بستند. امروز نیز اقدامات صهیونیست‌ها با سکوت جامعه جهانی روبه‌رو شده است. اما آنچه دولت‌های عربی و غربی درک نمی‌کنند این است که تا زمانی که به اقدامات اسرائیل پاسخ قاطعی داده نشود، متحدان راست افراطی نتانیاهو جرأت می‌کنند که برای تصرف اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان گام‌های بیشتری بردارند. تجاوزهای تحریک‌آمیز اخیر آنان به حرم شریف قدس، چاشنی انفجاری است که دیر یا زود کل منطقه را به آتش خواهد کشید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید