• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188868
+
-

هفته‌ای برای هنرمندان انقلاب

همزمان با سالروز شهادت سید مرتضی‌آوینی‌ چهره‌های هنر انقلاب معرفی شدند

گزارش
هفته‌ای برای هنرمندان انقلاب

گروه فرهنگ

پس از شهادت مرتضی آوینی در روز 20فروردین سال1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری، این روز به‌عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد. بعدها حوزه هنری در همین روز چهره‌های هنر انقلاب را معرفی کرد. در سال‌های ابتدایی یک یا 2هنرمند عموما در حوزه شعر و ادبیات به‌عنوان چهره انتخاب می‌شدند و در سال‌های اخیر، حوزه هنری تلاش کرده چهره‌ها را در رشته‌های مختلف معرفی کند. امروز صبح (20فروردین) مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب در بهشت زهرا(س) برگزار و 31استان هم به شکل همزمان مراسمی برگزار کردند.

   انتخاب چهره‌های هنر انقلاب
علی فروزانفر، معاون هنری حوزه و دبیر هفته هنر انقلاب درباره انتخاب هنرمندان توضیح داد: «در رشته‌های مختلف هیأت‌های انتخابی را تعیین می‌کنند که در نهایت به گزینه‌های نهایی می‌رسند و انتخاب چهره برگزیده از بین یکی از همین چهره‌های برگزیده و استانی صورت خواهد گرفت. برای انتخاب هیأت علمی (انتخاب) خیلی تأکید داشتیم، چرا که این ابهام همیشه وجود دارد که آیا چهره هنر انقلاب، از حوزه هنری انتخاب می‌شوند، اما اینطور نیست و قرار است چهره هنر انقلاب چهره‌ای شاخص متمایز از چهره سازمانی باشد. در این دوره، علاوه بر معرفی چهره هنر انقلاب که ملاک انتخابش از بین فعالیت‌های سال۱۴۰۱ هنرمند است، یک چهره ماندگار و یک رویداد انقلابی معرفی خواهیم کرد.»‌

   تخفیف 50درصدی سینما
البته در هفته پیش رو برگزارکنندگان هفته هنر انقلاب از تخفیف بلیت سینماهای حوزه هنری خبر دادند. معاون هنری حوزه توضیح داد: «هر سال در هفته هنر انقلاب اسلامی رسم بوده مجموعه سینماها و کتابفروشی حوزه هنری شرایطی را برای مخاطبان خود درنظر بگیرند که امسال نیز در روز ۲۶فروردین‌ماه تمامی سینماهای حوزه هنری، با تخفیف ۵۰درصدی بلیت ارائه می‌دهند که مخاطبان حتما باید از طریق سایت گیشه 7 اقدام به خرید کنند. تمامی فروشگاه‌های سوره مهر نیز با تخفیف ۲۵ درصدی، کتاب به فروش می‌رسانند.» همچنین قرار است، امسال برای دومین سال چهره سال هنر انقلاب اسلامی در هر رشته هنری معرفی و تقدیر شود. این اتفاق را طی 2 شب ۲۵ و ۲۶ فروردین‌ماه در قالب شب‌های «سینما، تئاتر، ادبیات، تجسمی، موسیقی و پژوهش» برگزار خواهیم کرد و در روز ۲۷فروردین‌ ماه مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.‌

   چهره‌های هنر انقلاب 1401
 در نشست خبری، معاون هنری حوزه و دبیر هفته هنر انقلاب چهره‌های مختلف سال1401 را معرفی کردند و در این نشست عنوان شد که در هفته پیش رو چه برنامه‌های فرهنگی و هنری اتفاق خواهد افتاد. در حوزه هنرهای تجسمی، مسعود نجابتی در رشته گرافیک و مینا صدری در نگارگری معرفی شدند، در تصویرسازی و کاریکاتور هم به‌ترتیب محمدرضا دوست‌محمدی و محمدحسین نیرومند معرفی شدند. در حوزه ادبیات هم، مهدی جاندار در شعر و علی‌اصغر عزتی‌پاک در داستان انتخاب شدند. در موسیقی و شاخه ترانه‌سرایی، محمدمهدی سیار و در بخش سینما محسن اسلام‌زاده در شاخه مستند نامشان اعلام شد.
محمد خیراندیش برای فیلم انیمیشن «پسر دلفینی» معرفی شد و حسین دارابی در شاخه فیلم داستانی برای فیلم «هناس» انتخاب شد. در تئاتر ایوب آقاخانی چهره هنر انقلاب سال1401 شد. در این دوره در پژوهش، علی‌اصغر فهیمی‌فر و در حوزه طنز مهرداد صدیقی معرفی شدند.
سیدعباس میرهاشمی، چهره هنر انقلاب در عکاسی شد. در حوزه ادبیات پایداری و در شاخه‌ ادبیات انقلاب و دفاع‌ مقدس، گلستان جعفریان و در ادبیات انقلاب، آیت‌الله بهبودی معرفی شدند.

آوینی جامعیتی از هنر، فلسفه و تکنولوژی بود
سهیل احمدی-  پژوهشگر فرهنگی و هنری


آوینی به حدی از جامعیت رسید که از عصر خویش و حتی از عصر ما فراتر رفت. او فلسفه می‌دانست و از فنون نقاشی سر درمی‌آورد، امام را دیده بود و از اسلام خوانده بود، با بسیجیان دمخور بود و هم‌نفس بچه‌های جهاد شد. وی ادامه داد: مهم‌ترین شاخصی که سیدمرتضی آوینی را از سایر همنوعانش متمایز می‌کند، قالب فکری اوست؛ نه دانشمندی‌اش. ما دو اصطلاح داریم؛ یک زمان شخصی متفکر است و «‌می‌اندیشد» و گاهی شخصی صرفاً دانش دارد و اطلاعاتی را در پس ذهنش اندوخته است. آوینی هم‌جنس شهیدمطهری و از نوع اهل تفکر است. این بدان معناست که وقتی ما آثار شهید آوینی را مطالعه می‌کنیم، خواهیم دید که این نوشته‌ها بر ما آثاری می‌گذارد که در جهان مدرن قابلیت پاسخگویی دارد. شما در رسانه، روشنفکری، تفکر و... خواهید دید که گفته‌های مرتضی آوینی هنوز توانمند است. اندیشه مرتضی آوینی همچون «اکسیری» است که با دستیابی به آن می‌توانیم بهتر نسبت به اتفاقات و احوالات جهان قضاوت داشته باشیم. این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه چرا سیدمرتضی توانست حرف‌هایی را بزند که ده‌ها سال از عصر خود جلوتر بود و به نوعی حکایت از آینده‌بینی این شهید دارد، آشنایی او با غرب و فلسفه غرب بود. «تُعرَفُ‌الاشیاء باضدادِها» یعنی چیزها به وسیله ضدشان شناخته می‌شوند. سیدمرتضی آوینی به خوبی با جهان غرب و فلسفه غرب آشنایی داشت و برای مدت زیادی درگیر با جهان غرب بود. طبعاً کسی که می‌خواهد دست به تسخیر روح مدرن و تکنولوژی بزند، باید به خوبی اشراف بر آن داشته باشد. احمدی گفت: در همین راستا باید نگاه سیدمرتضی به هنر و رسانه را هم یکی از نقاط قوت طرح و فعالیت او دانست. سیدمرتضی با بازگویی تفسیر جدیدی از مقوله هنر، به خوبی این شعر را که می‌گوید: «چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید» عملی کرد. مثلاً می‌گوید: «وقتی به جنگ رفتم، دیدم عده‌ای با کت و شلوار در حال تهیه گزارش هستند، اما این روش نمی‌تواند در مخاطب اثرگذاری داشته باشد.» اینکه مرتضی آوینی سعی کرد فرم و ظاهر را در اختیار بگیرد تا به ساحت حقیقت یک واقعه نظیر جنگ نزدیک شود، از آن موضوعاتی است که آوینی را در ساخت یک اثر هنری موفق کرد.

همچنان به روایت فتح مدیونیم
محمد خزاعی- رئیس سازمان سینمایی

 در پس ذهن من همیشه صدایی است که هیچ‌وقت نمی‌خواهم از دست برود یا فراموش شود، آوای دل‌انگیز و محزونی که عجیب در بستر خاطرات نوجوانی‌ام خانه کرده است.
آن صدا، مرغ سرکنده‌ای را می‌ماند که دل از آرامش آشیانه کنده و شوق پرواز دارد، غریبانه، بی‌قرار و دلخون است، اما طنینش ابدیت را نشانه رفته است.
گاه از خود می‌پرسم آیا پژواک حزن‌آلود آن صدا بود که روایت فتح را در ذهنمان جاودانه کرد یا آنکه جاماندن در ایستگاه گلگون فکه، آن بغض نشکسته و آن آه
به بار نشسته را در تار و پود سیما و صدای راوی فتح به ودیعه گذاشته بود تا برایمان از کربلای ایران روایت کند.

آقا سیدمرتضی سلام
این روزها چند باری است که گاه و بی‌گاه به تقویم نگاه می‌کنم. به‌واقع 30سال از رفتنت گذشت!
30سال، گاه شمار یک نسل است. عددی است برای نقل گذشت یک عمر. به‌واقع 30سال از شهادتت گذشت !
فصل‌ها از پس هم آمدند و رفتند و سال‌ها نو شدند و حال در کمال ناباوری 30سال است که رفته‌ای...
آن زمان نوجوانی بودیم و حالا رد زمان، شمایلمان را با گرد سپید آراسته است، اما همچنان به تو، به روایت فتح، به قاب همیشه ملتهب دوربینت، به صدای آسمانی‌ات و به همه لاله‌های واژگون دشت پرخون
 فکه مدیونیم.
چه صحیح و دقیق گفتی
که «شهدا مانده‌اند و روزمرگی زمانه ما را با خود
برده است.»  چه خوب دریافته بودی این رمز و راز را...
آن روز اگرچه تو درگیر روزمرگی زمان خود نبودی، اما خوب این بلیه را رصد کرده بودی و می‌شناختی و حالا، تو در صف و زمره شهدا جاودان مانده‌ای و روزمرگی، ما را با خود برده است.
آقا سیدمرتضی
در این ‌ماه مبارک و شب‌های قدر که مقارن با سی‌امین سالگرد شهادتت است، ما را دعا کن تا همانطور که زنهار داده بودی از صف «قبرستان‌نشینان عادت سخیف» بیرون آییم و به وظایف تاریخی  خویش عمل کنیم.
ای سیدشهید
 تو که به قبیله عشق پیوستی و ان‌شاءالله از سفره منور امیرالمومنین(ع) متنعمی، دعایمان کن که در اهتمام به عهدی که - تو می‌دانی - صادقانه، در دل بستیم استوار بمانیم.
یاری‌مان بده تا در کوچه پس‌کوچه‌های مصلحت‌اندیشی‌های سرشار از حقارت و در مواجهه با کم‌فروشان سوداگر دین و فرهنگ مردم، عهد و پیمانمان را با شهدا فراموش نکنیم و زرق و برق هیاهوی بسیار برای هیچ ما را نفریبد. دعایمان کن تا شرمنده تو، رفقای شهیدت و مردمان این سرزمین نشویم.
پرده نقره‌ای در این سرزمین حالا حالاها به انعکاس حماسه، به نقل قصه قهرمانانی چون تو، به امواج نور همرزمانت، به صداقت ریگ‌های فکه و به دلیرمردان منتظر در ایستگاه شهادت بدهکار است.‌‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید