• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188855
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wjEqr
+
-

پیام «شی» به اروپا: در بازی آمریکا غرق نشوید

دریچه
پیام «شی» به اروپا: در بازی آمریکا غرق نشوید

سفر 3روزه رئیس‌جمهور فرانسه به چین در شرایطی به پایان رسید که «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، به‌رغم تأکید بر تمایل پکن برای توسعه همکاری‌ها با اروپا، مصرانه در برابر درخواست امانوئل مکرون همتای فرانسوی‌اش برای موضع‌گیری در قبال روسیه در جنگ اوکراین مقاومت کرد. خبرگزاری فرانسه نوشته زمانی که مکرون در بخشی از گفت‌وگوهایش از پکن خواسته تا با استفاده از نفوذ خود بر مسکو، روسیه را سر عقل بیاورد، شی جین‌پینگ صراحتا اعلام کرده است که چین ارتباطی با جنگ اوکراین ندارد. شی جین‌پینگ درخواست دیدار با «ولودیمیر زلینسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را نیز تلویحا کرده است. رئیس‌جمهور چین پیش‌تر هم گفته بود که در صورت فراهم شدن فرصت مناسب این کار را انجام خواهد داد.
وب‌سایت آمریکایی پلیتیکو نوشته: شی جین‌پینگ یک پیام اصلی برای همتای فرانسوی خود داشت؛ اینکه اجازه ندهند اروپا در بازی آمریکا غرق شود. در این گزارش آمده است: در شرایطی که کاخ سفید سیاست قاطعانه‌تری را برای مقابله با قدرت ژئوپلیتیکی و نظامی چین دنبال می‌کند، پکن مشتاق است تا از سیطره بیشتر آمریکا بر اتحادیه اروپا جلوگیری کند. هم مقام‌های آمریکایی و هم چینی‌ها خیلی خوب می‌دانند که سیاست‌های بروکسل در قبال پکن هنوز کاملا تعیین نشده است به‌طوری که حتی «اورسلا فن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، که به موضع‌گیری‌های سفت و سخت در برابر چینی‌ها شهره است، اخیرا در واکنش به فشارهای واشنگتن به بروکسل برای فاصله گرفتن از پکن، هرگونه احتمال جدا شدن اقتصادی اروپا از چین را رد کرده است. در راستای همین رویکرد بود که در سفر اخیر سیاستمداران اروپایی به پکن، 36شرکت چینی و فرانسوی قراردادهای جدید را در برابر روسای‌جمهور کشورهای متبوع خود امضا کردند.
سفر مکرون به پکن در شرایطی انجام شد که منتقدان رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از رویکرد سازش‌کارانه او در قبال شی جین‌پینگ و مقایسه کردن این رابطه با روابطش با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، پیش از آغاز جنگ اوکراین او را متهم می‌کنند که استقبال گرم پکن از این سیاستمدار نشان می‌دهد که به عنصری مطلوب برای چین به‌منظور ایجاد فاصله میان اروپا و آمریکا بدل شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید