• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188853
+
-

خیز اسلام‌آباد برای ریشه‌‌کنی تروریسم

جهان‌نما
خیز اسلام‌آباد برای ریشه‌‌کنی تروریسم

دولت پاکستان اعلام کرده که قصد دارد تا عملیات گسترده‌ای را در سطح ملی برای مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی اجرا کند. کارشناسان با اشاره به بحران سیاسی و اقتصادی که این روزها اسلام‌آباد درگیر آن است، چنین عملیاتی را بسیار پرهزینه ارزیابی می‌کنند. آخرین‌باری که پاکستان عملیاتی گسترده برای مقابله با شبه‌نظامیان افراطی انجام داد در سال۲۰۱۴ بود که میلیاردها دلار هزینه داشت و علاوه‌بر آواره کردن میلیون‌ها تن، جان صدها نفر دیگر را گرفت. پاکستان با جمعیت ۲۲۰میلیونی در ماه‌های گذشته شاهد افزایش حملات نظامیان افراطی بوده است؛ خصوصا از زمانی که مذاکرات با گروه «تحریک طالبان پاکستان» به بن‌بست رسیده است.
به‌گزارش رویترز، کمیته امنیت ملی پاکستان با تأکید بر ادامه سیاست «تحمل صفر» در برابر گروه‌های تروریستی با برنامه عملیات جامع نظامی جدید علیه تروریسم به‌ویژه برای مهار چالش ناشی از حملات گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان موافقت کرده‌ است. تحریک طالبان در اواخر سال گذشته میلادی آتش‌بس نامحدود را که به میانجیگری طالبان افغانستان با حکومت پاکستان صورت گرفته بود، لغو کرد و به نیروهای خود دستور داد تا در سراسر پاکستان حملات خود را آغاز کنند.
عملیات ملی پاکستان علیه شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی در شرایطی آغاز می‌شود که تقابل‌های سیاسی عمران خان نخست‌وزیر سابق، با دولت نیز به اوج خود رسیده است و فشارها بر اسلام‌‎آباد برای برگزاری انتخابات محلی در‌ ماه آینده میلادی افزایش یافته است. در همین راستا، برخی منتقدان با زیر سؤال بردن زمان برگزاری عملیات گسترده نظامی معتقدند که احتمالا «شهباز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، قصد دارد تا از این عملیات‌ها به‌عنوان بهانه‌ای برای به تعویق انداختن انتخابات استفاده کند. علاوه‌بر بحران سیاسی، دولت اسلام‌آباد با یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی تاریخ این کشور روبه‌روست. نرخ تورم سالانه پاکستان در‌ ماه مارس به بیش از 35درصد رسیده که بالاترین رقم در نزدیک به 5دهه اخیر است. برنامه ضمانت مالی 1.1میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول به پاکستان نیز به تعویق افتاده و خطر ورشکستگی کامل این کشور را تهدید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید