• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 20 فروردین 1402
کد مطلب : 188806
+
-

رونمایی از سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده

کاهش هزینه‌های درمان مردم و رایگان شدن هزینه بستری بیماران تحت درمان از طریق سیستم پزشک خانواده از دستاوردهای این طرح است

سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی  خانواده با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رونمایی شد. برنامه‌ای که بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هدف از اجرای آن را کاهش هزینه‌های درمان مردم و رایگان شدن هزینه بستری بیماران می‌داند که از طریق سیستم پزشکی خانواده و نظام ارجاع تحت درمان قرار می‌گیرند. البته این طرح قبل از این به‌صورت پایلوت در استان‌های بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرا شده بود. بیمارانی که از سیستم پزشکی خانواده و نظام ارجاع در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند، مدت‌هاست که به‌صورت رایگان تحت درمان قرار می‌گیرند.
وزیر بهداشت هم با بیان اینکه برنامه پزشکی خانواده از اول اردیبهشت در سراسر کشور عملیاتی می‌شود، یادآور شد: «هم‌اکنون این برنامه در شهرهای ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاها در حال اجراست.»
برای اینکه برنامه پزشکی خانواده در سراسر کشور بدون هیچ دغدغه‌ای اجرا شود، زیرساخت‌های وزارت بهداشت کافی نیست. نگرانی از این وضعیت را عین‌اللهی در صحبت‌های خود منتقل کرد و گفت: «تاکنون ۲هزار خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت در سراسر کشور تأسیس شده، اما زیرساخت‌های وزارت بهداشت برای اجرای این برنامه کافی نیست و باید بخش خصوصی در این زمینه فعال شود.»
ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی در نظام سلامت کشور یکی از الزاماتی بود که وزیر بهداشت بر آن تأکید داشت: «گرچه نظام سلامت ایران از نظر خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب است اما برای ارائه خدمات بهتر به مردم باید این بخش ارتقا یابد.» او در ادامه، بر همکاری همه بخش‌ها با وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌های نظام سلامت تأکید کرد:«همه بخش‌ها باید با وزارت بهداشت برای اجرای برنامه‌های نظام سلامت همراه باشند تا در کنار آبادی کشور سلامت مردم را هم تضمین کنیم.»
وزیر بهداشت، یکپارچه شدن اقدامات تشخیصی آزمایشگاه‌ها در برنامه پزشکی خانواده را یکی دیگر از ضروریات اجرایی شدن این طرح برشمرد و گفت: خوشبختانه از لحاظ افزایش نیروی انسانی، وضعیت خوبی در مقاطع مختلف تحصیلی دارند، هرچند لازم است برای آنها ساماندهی انجام شود.
او در ادامه، از به کارگیری بهورزها در شبکه‌های بهداشت و درمان به‌عنوان یکی از اقدامات شایسته و مثبت در راستای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر به مردم یاد کرد: «نتیجه این اقدام خوب در دوران همه‌گیری کرونا ملموس بود. در آن زمان دیدیم که با انجام به موقع واکسیناسیون در مراکز بهداشت به کمک بهورزها، تا چه حد در مقابله با بیماری و کاهش هزینه‌های ناشی از آن موفق عمل کردیم. بهورزها از عوامل مهم در موفقیت نظام سلامت‌اند، افراد بومی و بهورزها هستند که در روستاها حضور دارند. همچنین این افراد در حوادثی از قبیل زلزله و سیل وفادار به مردم بودند و با ارتقای وضعیت این قشر به نظام سلامت کمک می‌شود.»
معاون درمان وزارت بهداشت هم در حاشیه رونمایی از این سامانه، با بیان اینکه سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده فقط مربوط به بحث دانشگاهی و دولتی نیست و بخش خصوصی هم می‌تواند از این سامانه استفاده کند، تأکید کرد: «در نظام ارجاع از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم، پزشکان در مطب‌ها می‌توانند از این سامانه بهره‌مند شده و انواع بیمه‌ها را شامل می‌شود.»
سعید کریمی اظهار داشت: «امکان نسخه‌نویسی در سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده وجود دارد و البته به‌معنای حذف استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نیست. آنها نیز می‌توانند به این سامانه ورود کنند، امکان ارجاع به متخصص و فوق تخصص نیز فراهم شده و اتصال به آزمایشگاه و رادیولوژی هم وجود دارد.»
به‌گفته وی، با توجه به اینکه رویکرد وزارت بهداشت در دولت سیزدهم بحث عدالت و تعالی نظام سلامت است، نظام ارجاع و توسعه شبکه از مهم‌ترین برنامه‌های برقراری پزشک خانواده است و از برقراری مرحله به مرحله پزشک خانواده از الزامات قانونی است که باید دنبال کنند.
معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه، با بیان اینکه این برنامه در 3سطح است، افزود: «سطح یک مجموعه‌های بهداشت، پزشک عمومی و پزشک خانواده بوده و در سطح 2 نیاز به ارجاع به متخصص و بعد فوق تخصص بوده است. از ابتدای دی‌ماه سال گذشته برنامه پزشکی خانواده در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت و روستاها آغاز شده و اکنون بحث الکترونیکی کردن نظام ارجاع است. در همه بیمارستان‌ها مسئول اجرای برنامه نظام ارجاع مشخص و جلسات توجیهی و وبینار برگزار شده است.» طرح پزشک خانواده، به‌عنوان یک پروژه ملی بهداشت و سلامت، طرحی کامل و راهبردی جهانی است که برای برطرف کردن مشکلات حوزه سلامت تعریف شده تا با تبدیل سیستم درمان‌نگر فعلی کشور به یک نظام سلامت‌محور، به عدالت در سلامت منجر شود. پزشک خانواده قصد دارد با حاکم کردن نظامی واحد بر مراقبت‌های تکه تکه و بدون سیاست بهداشتی و درمانی کشور، اقتصاد سلامت را اصلاح کند و از سردرگمی بیماران و دوباره کاری‌های سامانه پزشکی بکاهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید