• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 19 فروردین 1402
کد مطلب : 188689
+
-

به صرف توهین و نژادپرستی

ورزشگاه‌ها باز هم به جولانگاه بداخلاق‌ها تبدیل شده‌اند

به صرف توهین و نژادپرستی

در این هفته باز هم چهره زشت نژادپرستی در ورزشگاه‌های فوتبال هویدا شد. وینیسیوس در تمام طول فصل قربانی نژادپرستی اسپانیایی‌ها بود و این‌بار این اتفاق در نوکمپ برایش تکرار شد. او با فران تورس و گاوی هم درگیر شد اما حرکت گاوی نسبت به وینی خیلی بدتر بود. هواداران بارسا ۲بطری نیمه پر آب، ۳فندک و یک‌سکه به سمت بازیکنان انداختند. دقیقه 74بازی، هواداران پشت دروازه رئال‌مادرید چندین فندک به درون زمین پرتاب کردند که به کسی برخورد نکرد. به همین دلیل بازی چند دقیقه متوقف شد تا از طریق میکروفون اعلام شود که چنین رفتارهایی صورت نگیرد. دقیقه 80بازی و در جشن گلزنی رئال‌مادرید، 2بطری نیمه پر به درون زمین پرتاب شد که به بازیکنی نخورد. در سمت دروازه رئال‌مادرید، از 3فندک و یک سکه یک یورویی‌ که به زمین پرتاب شد، یکی به دروازه‌بان رئال برخورد کرد ولی به او آسیبی نرسید و ‌بازی ادامه پیدا کرد. در این دقایق بازی دقایقی متوقف شد و باز هم از طریق بلندگو تذکر داده شد. بارسا سر همین اتفاقات جریمه خواهد شد. هفته گذشته یکی از هواداران مایورکا که به وینیسیوس توهین کرده بود، 4هزار یورو جریمه شد و 3سال از حضور در ورزشگاه خانگی این باشگاه و یک سال از حضور در هر ورزشگاهی محروم. ظاهرا لالیگا هر چند کمی دیر ولی به این نتیجه رسیده باید با توهین‌کنندگان به این برزیلی برخورد کند.
در جریان دیدار فاینورد و آژاکس در چارچوب نیمه‌نهایی جام‌حذفی فوتبال هلند هم بازی به‌دلیل پرتاب فندک به سر بازیکن آژاکس، متوقف شد؛ اتفاقی که باعث شد یکی از مربیان فاینورد به نام یان دولف میکروفون ورزشگاه را در اختیار بگیرد و خطاب به ۵۱هزار تماشاگر بازی بگوید: «هوادارانی که آن سمت نشسته‌اید... از مغزتان استفاده کنید!»
لوکاکو دیگر بازیکنی است که هفته گذشته قربانی خشونت و نژادپرستی بود. او پس از زدن گل تساوی به یوونتوس در دور رفت مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی ایتالیا، رو به تماشاگران عصبانی یووه خوشحالی بعد از گل همیشگی‌اش را تکرار کرد که این رفتار یک کارت زرد دیگر و اخراج را برایش در پی داشت. هر دو باشگاه و لیگ سری‌آ هم در بیانیه‌های مشابه این رفتارهای نژادپرستانه را محکوم کردند. دادگاه ورزش ایتالیا حکم داد که بخشی از سکوهای ورزشگاه آلیانز، ورزشگاه خانگی یوونتوس، موسوم به تریبانو سود به‌مدت یک بازی به روی هواداران بسته خواهد بود. لوکاکو درست رو به هواداران یوونتوسی مستقر در پشت دروازه بانوی پیر که برای او صدای میمون درمی‌آوردند، علامت سکوت نشان داده بود. اینتری‌ها درخواست فرجام‌خواهی داده‌اند اما پیش از این هم سابقه داشته است که با وجود ثابت‌شدن سوءتفاهم داور درباره شادی گل یک بازیکن (آدمولا لوکمن در بازی میان آتالانتا و اودینزه) کارت زرد بازیکن بخشیده نشده است. طبق ماده‌12 اساسنامه انضباطی فدراسیون فوتبال ایتالیا، هرگاه بازیکنی شادی گلش ـ حتی اگر گل مورد پذیرش واقع نشود ـ طوری به‌سمت هواداران باشد که باعث بروز مشکلات و خطرات امنیتی شود یا از سکوها بالا برود، مستوجب دریافت کارت زرد است. باشگاه یوونتوس برای فرار از جریمه و محرومیت‌های احتمالی اعلام کرده که با نیروهای پلیس برای شناسایی عوامل توهین نژادپرستانه به لوکاکو همکاری خواهد کرد. در جریان دیدار منچسترسیتی- لیورپول هم هواداران من‌سیتی دسته‌گل به آب دادند و به اتوبوس لیورپول سنگ پرتاب کردند که این کار موجب مصدومیت یورگن کلوپ شده بود. لیورپولی‌ها بلافاصله در بازی بعدی مقابل چلسی باز هم مورد آزار هواداران حریف قرار گرفتند. این‌بار نوبت تماشاگران چلسی بود که با طعنه به فاجعه تاریخی هیلزبورو به قرمزها توهین کنند. به فاصله 4روز در 2دیدار لیورپول مقابل منچسترسیتی و چلسی هزاران نفر از هواداران این 2تیم علیه لیورپولی‌ها شعارهایی مثل «قاتل‌ها» و «همیشه قربانی‌ها» سر دادند. با وجود عذرخواهی سیتی و چلسی پای لیگ برتر و اتحادیه فوتبال انگلیس به میان آمده و این 2نهاد اعلام کرده‌اند با ارسال شکایتی به پلیس بریتانیا خواهان تعقیب قضایی کسانی شده‌اند که سردمداران این شعارها علیه لیورپول بوده‌اند. با این‌حال، در بریتانیا قانونی وجود ندارد که بتوان هواداران فوتبال را به‌دلیل شعارهایشان با مجازات قانونی روبه‌رو کرد. تا این لحظه مجازات این افراد به‌عهده باشگاه‌ها گذاشته شده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید