• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 16 فروردین 1402
کد مطلب : 188443
+
-

انقراض آقای گل‌ها

طی 3فصل اخیر، پرسپولیس هیچ نماینده‌ای در کورس کفش طلا نداشته؛ سهم یحیی گل‌محمدی در این اتفاق چیست؟

انقراض آقای گل‌ها

وضعیت کیفی پرسپولیس در فصول اخیر سیر نزولی داشته است. میانگین امتیازات این تیم با یحیی گل‌محمدی به‌طور مستمر کاهش یافته و البته فرم بازی قرمزها هم طوری نبوده که هواداران را راضی کند. این مسئله اما یک جنبه دیگر هم دارد که کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اینکه ناگهان شاهد محو کامل پرسپولیسی‌ها از کورس کسب عنوان آقای‌گلی و کفش طلای لیگ برتر بوده‌ایم. در دوران برانکو ایوانکوویچ، پرسپولیسی‌ها همیشه در این کورس نماینده داشتند اما حالا ورق برگشته و کسی کفش طلا را برای پای قرمزها نمی‌دوزد.

   3لنگه کفش برای طارمی و علیپور
در بهترین سال‌های پرسپولیس با پروفسور که منجر به ارائه فوتبال با‌کیفیت و توأم با نتیجه برای این تیم می‌شد، پرسپولیسی‌ها برای 3فصل پیاپی کفش طلا را تصاحب کردند. مهدی طارمی در لیگ پانزدهم با 16گل در صدر جدول برترین گلزنان لیگ قرار گرفت و در لیگ شانزدهم با 18گل بار دیگر این عنوان را تکرار کرد. با خروج او از پرسپولیس اما استعداد علی علیپور شکوفا شد؛ بازیکنی که پیش‌تر به‌عنوان فوروارد مکمل پشت‌سر طارمی به میدان می‌رفت. او در لیگ هفدهم موفق شد با آمار چشمگیر 19گل زده عنوان آقای گلی را به‌دست بیاورد. در لیگ هجدهم اگرچه علیپور کفش طلا را نبرد اما تا آخرین روزها در کورس بود و نهایتا با 14گل، برتری 2گلزن خارجی لیگ یعنی کی‌روش استنلی و لوسیانو پریرا را تماشا کرد که هر کدام 16گل به ثمر رسانده بودند. علیپور فصل آخر حضورش در پرسپولیس یعنی در لیگ نوزدهم هم در کورس بود. او آن سال 12گل زد، اما نهایتا شیخ دیاباته از استقلال با 15گل کفش طلا را ربود.

   غروب آقای گل‌ها
در 3فصل اخیر اما پرسپولیس به‌طور کامل از کورس آقای گلی کنار کشیده است. در لیگ بیستم سجاد شهباززاده با آمار جالب توجه 20گل این عنوان را تصاحب کرد، درحالی‌که بهترین گلزن پرسپولیس احمد نوراللهی بود با 9گل زده. در لیگ بیست‌ویکم گادوین منشا با 14گل آقای گل شد، درحالی‌که برترین گلزن پرسپولیس مهدی عبدی بود که فقط 7بار توپ را از خط دروازه رقبا عبور داد. این یعنی در 2فصل گذشته، آقای گل سرخپوشان کمتر از نصف آقای گل لیگ موفق به گشودن دروازه حریفان شده است. وضعیت امسال را هم که می‌بینید؛ فعلا محمد عباس‌زاده با 10گل آقای گل لیگ است، درحالی‌که سرخپوشان هنوز کسی را پیدا نکرده‌اند که از آمار 6گل زده یورگن لوکادیا عبور کند.

   نقش کادرفنی
در نگاه اول ممکن است این تصور به‌وجود بیاید که جدایی بازیکنانی مثل طارمی و علیپور باعث شده پرسپولیس دیگر در کورس کفش طلا حاضر نباشد اما واقعا چگونگی بازی گرفتن از این نفرات هم مهم است؛ همانطور که در دوره برانکو، علیپور به خوبی توانست به‌عنوان مهاجم نوک جای خالی طارمی را پر کند. در این میان، هم انتخاب بازیکن مهم است و هم چگونگی استفاده از او. همین حالا محمد عباس‌زاده‌ای در صدر جدول برترین گلزنان قرار دارد که پیشنهاد جذب او بارها به یحیی گل‌محمدی ارائه شد و این مربی نپذیرفت. همینطور رضا اسدی را داریم که با تغییر پست در تراکتور 9گل زده، اما در پرسپولیس سیبل انتقادات بود. در کنار اینها، مهدی عبدی هم زیرنظر گل‌محمدی فصل به فصل بدتر شده و همچنین این مربی موفق نشده است از فورواردهایی مثل حامد پاکدل، عیسی آل‌کثیر و... به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :