• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 14 فروردین 1402
کد مطلب : 188218
+
-

بریتانیایی‌ها در ایران

خاطره‌نگاری
بریتانیایی‌ها در ایران

کتاب «شرق و غرب زاگرس» نوشته «سی. جِی. ادموندز» را شهلا طهماسبی به فارسی برگردانده و به تازگی از سوی نشر نو منتشر شده است.
ادموندز برای بسیاری از پژوهشگران تاریخ ایران یک افسر ناشناخته بریتانیایی است که نامش در کتاب‌شناسی‌های مربوط به کردستان و لرستان آمده است. کتاب حاضر دیدگاهی همه‌جانبه ارائه می‌دهد درباره بریتانیایی‌ها در ایران، فارغ از نقش‌شان در ترتیب دادن وقایع اسفند 1299.
سرگرد سی. جِی. ادموندز (1979-۱88۹) در دانشگاه کیمبریج عربی، ترکی و فارسی آموخت و وارد سرویس کنسولی بریتانیا شد. پس از خدمت در سمت‌های مهم در ایران و عراق در بین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۷، در «مرکز مطالعات ایرانی» دانشگاه لندن به تدریس زبان کردی پرداخت. در نشریات شرق‌شناسی مقالات متعددی به چاپ رساند و با همکاری توفیق وهبی فرهنگ کردی- انگلیسی را تألیف کرد. خاطرات خود از عراق (1925-۱۹19) و درمیان  کردها، ترک، عرب‌ها: سیاست سفر و پژوهش در شمال شرقی عراق را به چاپ رساند، اما خاطرات او از ایران چاپ‌نشده مانده بود.
 ادموندز در بوشهر افسرِ کنسول بود و در جنگ جهانی اول در نبردهای بریتانیا در بین‌النهرین شرکت داشت. در لرستان با سمت افسر سیاسی در تشکیلاتِ امنیتی میدان‌های نفتی مشغول به‌کار شد و پس از پایان جنگ به شمال ایران اعزام شد و شاهد بلاواسطه غائله جنگل و کودتای 1921-۱۲۹۹ بود.
نشر نو به تازگی این کتاب 519صفحه‌ای را به‌بهای 320هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید