• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188119
+
-

آغاز فرایند انتخاب خودروهای درخواستی

135هزار نفر تا ظهر روز نخست، خودروی درخواستی‌ خود را انتخاب کردند

خودرو
آغاز فرایند انتخاب خودروهای درخواستی

با شروع مرحله دوم از طرح عرضه گسترده خودروهای داخلی، از صبح دیروز متقاضیان، انتخاب خودروی درخواستی خود را آغاز کردند.
 به گزارش همشهری، انتخاب و ثبت نوع خودروهای داخلی در قالب طرح یکپارچه عرضه، از دیروز جمعه ۲۶ اسفند‌ماه آغاز شد. متقاضیان تأیید شده تا پایان روز ۲۸ اسفندماه برای انتخاب نوع خودرو فرصت دارند. در این طرح ۵۱ مدل خودروی تولیدی
در۹ شرکت خودروساز داخلی عرضه شده است. براساس شرایط اعلام شده، متقاضیان علاوه بر احراز شرایط عمومی دریافت خودرو باید مبلغ 100میلیون تومان در حساب وکالتی بلوکه می‌کردند.
به‌گفته سخنگوی وزارت صمت، در روز نخست این طرح در هر یک دقیقه 6نفر (هر ساعت 360نفر) خودروی مورد نظر خود را در سامانه انتخاب کردند که با توجه به آمار کل ثبت‌نامی‌های مرحله اول، آمار بالایی به‌نظر نمی‌رسد. امید قالیباف از ثبت‌نام ۱۳۵ هزار متقاضی تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر روز جمعه خبر داد. تا لحظه تنظیم این گزارش آمار جدیدتری از سوی وزارت صمت اعلام نشد. براساس اعلام سخنگوی وزارت صمت 900هزار نفر در مرحله اول طرح یکپارچه عرضه خودروی داخلی برای دریافت 50هزار دستگاه خودرو ثبت‌نام کرده‌اند.
براساس اعلام وزارت صمت، بلافاصله پس از پایان مهلت ثبت‌نام در تاریخ یکشنبه 28اسفند، اولویت‌بندی متقاضیان انجام می‌شود و همچنین با توجه به برنامه تولید شرکت‌های مشارکت‌کننده در طرح، زمانبندی تحویل خودروی درخواستی به متقاضی نیز انجام خواهد شد. این مرحله حداکثر تا پایان فروردین به طول می‌انجامد. طی این مدت مبلغ مسدود شده در حساب وکالتی خریدار باید همچنان مسدود بماند.

تحویل خودروها تا پایان 1402
با توجه به آمار بالای تقاضای انباشته در بازار خودرو و کاهش تولید در سال‌های اخیر برخی کارشناسان تحویل خودرو به تمام متقاضیان طرح یکپارچه تا پایان سال آینده را امکان‌پذیر نمی‌دانستند اما آمار نهایی ثبت‌نام‌کنندگان در پیش‌ثبت‌نام این طرح، امید به تحقق آن براساس زمانبندی اعلام شده را بیشتر کرده است. سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه گفت: کمتر از ۹۰۰ هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند و این موضوع می‌تواند ثابت کند آمار‌های چندین میلیونی ثبت‌نام‌های گذشته، تقاضای واقعی نبوده است.
به‌گفته قالیباف، با فرض اینکه همه ۹۰۰ هزار نفر واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال ۱۴۰۲ که ۴۰۰ هزار دستگاه است، توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال ۱۴۰۲ به‌مراتب بیشتر است و لذا احتمال اینکه تحویل خودرو به سال ۱۴۰۳ بکشد تقریبا صفر است.
مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت هدف‌گذاری برای تیراژ تولید خودروهای داخلی در سال آینده را 1.6میلیون دستگاه برآورد کرده است.

واگذاری خارجی‌ها، احتمالا فروردین
وزارت صمت علاوه بر طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی، طرح عرضه خودروهای وارداتی را نیز در اسفندماه نهایی کرد. قرعه‌کشی تعیین اولویت واگذاری خودروهای وارداتی یکشنبه هفته گذشته 21اسفند برگزار شد و 120هزار متقاضی این طرح در نوبت دریافت خودرو قرار گرفتند. وزارت صمت اعلام کرده بود تلاش می‌کند پیش از پایان سال خودروهای وارداتی را عرضه کند اما تا روز گذشته خبری در این خصوص منتشر نشد و به‌نظر می‌رسد عرضه وارداتی‌ها به فروردین‌ماه موکول شود.
براساس اعلام وزارت صمت تا ۶‌ماه آینده دست‌کم ۱۰۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شود. 2مدل خودروی چانگان، CS۵۵ و CS۳۵ پلاس، 2 مدل خودروی فیات ۵۰۰ و فیات TIPO و همچنین هیوندا النترا خودروهایی هستند که دراین مرحله از طرح فروش خودروهای خارجی خبر عرضه آنها را مسئولان خودرویی وزارت صمت تأیید کرده‌اند. متقاضیان دریافت خودرو تنها امکان ثبت‌نام برای یک خودرو را دارند و کسانی که برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده‌اند امکان ثبت‌نام برای خودروهای داخلی را ندارند.

واردات خودروهای کارکرده
عرضه گسترده و بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی، اجرای طرح‌های واردات خودروهای صفر و با 5سال کارکرد و همچنین فراهم شدن امکان ورود خودروهای خارجی از مناطق آزاد در سرزمین اصلی از طرح‌های وزارت صمت برای افزایش عرضه و کاهش شکاف عرضه و تقاضا در بازار خودرو است.
مجلس همچنین در تاریخ 13اسفندماه مجوز واردات خودروهای کارکرده را صادر کرد و به دولت اجازه داد خودروهایی تا 5سال کارکرد را وارد کند. بر این اساس دولت با توجه به محدودیت بودجه ارزی واردات خودرو، اجازه خواهد داشت برای تامین بازار، انواع خودروهای سواری، کشنده، کامیون، ون، اتوبوس و مینی‌بوس با 5سال کارکرد به کشور وارد کند؛ تصمیمی که به اعتقاد فعالان این حوزه نقش مؤثری در تنظیم بازار خودرو خواهد داشت.
قرار است آیین‌نامه نحوه اجرایی واردات خودروهای دست دوم در وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر لزوم تأمین قطعات، خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه و حداکثر ظرف مدت یک‌ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیأت وزیران برسد که به‌احتمال زیاد با توجه به تعطیلات پیش‌ رو تصویب این قانون در هیأت وزیران بعد از 13فروردین خواهد بود.
وزارت صمت ابتدای امسال و همزمان با تدوین آیین‌نامه واردات خودرو، واردات هرگونه خودروی دست دوم را ممنوع دانسته بود و تاکنون نیز هیچ‌یک از مقامات وزارت صمت درباره این مصوبه مجلس اظهارنظری نداشته‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید