• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 27 اسفند 1401
کد مطلب : 188079
+
-

خوی؛ کارگاه بازسازی

خوی بعد از 200بار لرزه در نیمه‌دوم‌ امسال، باز هم لرزید آواربرداری و ساخت خانه‌های آسیب‌دیده با سرعت ادامه دارد‌

گزارش
خوی؛ کارگاه بازسازی

گروه ایرانشهر


گسل «خوی - سیه‌چشمه» که در سال‌های اخیر موجب زمین‌لرزه‌های بسیاری شده بود، بار دیگر خوی را لرزاند؛ این شهر استان آذربایجان غربی در نیمه دوم امسال بارها زمین‌لرزه را تجربه کرده است که بزرگ‌ترین آن با قدرت 5.8ریشتری در 8بهمن رخ داد. زلزله ۵.۴ریشتری 13مهر و زلزله ۵.۴ریشتری 28دی هم منجر به خسارت‌هایی به خوی شده بود و حالا با زلزله 5ریشتری روز پنجشنبه (25اسفند) هم خسارت‌هایی به خانه‌های اهالی وارد شد. قدرت این زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که در شهرستان‌های همجوار اعم از سلماس و چایپاره نیز احساس و موجب ترس و وحشت مردم شد.

خسارت اندک زلزله
از ابتدای مهر امسال تاکنون 4زلزله بالای ۵ریشتر و حدود ۲۰۰پس‌لرزه با قدرت‌های مختلف شهرستان خوی در شمال آذربایجان غربی را لرزانده است. اما فرماندار خوی تأکید می‌کند که خسارات زلزله اخیر در حد ترک‌خوردگی جزئی است. با وجود این، ۲۰نفر از شهروندان حین فرار و وحشت از زلزله مصدوم شده بودند که به‌صورت سرپایی مداوا شدند.
ذبیح‌الله کاظمی می‌گوید: در اثر زلزله فوق خسارت جانی جدی و فوتی گزارش نشده و سیستم آب، برق و گاز و اینترنت در شهرستان وصل است و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه تیم‌های امدادونجات، اورژانس، هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های اجرایی همچنان به حالت آماده‌باش هستند، می‌افزاید: درصورت نیاز به سرعت وارد عمل خواهند شد.

آواربرداری و ساخت‌و‌‌ساز همزمان
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی از بررسی خسارت‌های زلزله شهرستان خوی خبر می‌دهد، اما تأکید می‌کند این زلزله تا‌کنون خسارتی نداشته است.
امیرعباس جعفری با تأکید بر اینکه مردم نگران نباشند به همشهری می‌گوید: عمق زلزله 16کیلومتر بود و به همین دلیل احتمال خسارت کمتر است، اما بلافاصله بعد از وقوع زلزله در جنوب خوی، تیم‌های ارزیاب به مناطق اعزام شدند و ارزیابی‌ها هنوز ادامه دارد.
مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و خوی آماده باش هستند، ادامه می‌دهد: وضعیت شهر عادی است و با توجه به آسیب زلزله‌های قبلی خوی حالا به کارگاه ساخت‌وساز تبدیل شده و آواربرداری و ساخت واحدها همزمان در حال انجام است.

اتمام آواربرداری و آغاز دیوارچینی در خوی
زلزله مهر خوی با قدرت ۵.۴ریشتر موجب تخریب بیش از ۵۰۰واحد مسکونی روستایی و شهری و خسارت به بیش از ۷۰۰واحد مسکونی دیگر در این شهرستان شده بود. زمین لرزه ۵.8ریشتری 8بهمن و ۵.۴ ریشتری ۲۸دی خوی موجب بروز خسارت جزئی و تعمیری برای حدود ۱۹هزار واحد و خسارت کلی نیازمند تخریب و بازسازی در 2120واحد شهری و روستایی شد.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی به همشهری می‌گوید: با اتمام آواربرداری ۸۰درصد واحدهای احداثی در مناطق زلزله‌زده خوی، عملیات دیوارچینی ۶واحد مسکونی و اجرای سقف ۳واحد مسکونی در این مناطق به پایان رسید.
جعفر برزگر با بیان اینکه عملیات آواربرداری واحدهای احداثی در ۱۶محور با استقرار ۱۶۳ماشین سنگین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان با سرعت ادامه دارد، می‌افزاید: تاکنون از مجموع ۲۱۲۰واحد احداثی، آواربرداری ۱۷۰۲واحد مسکونی در روستاها به اتمام رسیده است. بتن‌ریزی ۹۷واحد آرماتوربندی شده در روستاهای مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی و نصب اسکلت فلزی ۳۷واحد احداثی بتن‌ریزی شده به اتمام رسیده است.
به‌گفته وی، ابلاغ دستور کارهای واحدهای تعمیری در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی به سرعت ادامه دارد و این دستورکارها تاکنون به ۲۱هزارو۶۹۷ واحد مسکونی در مناطق شهری و روستایی زلزله‌زده ابلاغ شده است. همچنین ابلاغ دستورکارهای تعمیری در سطح روستاها و شهر فیرورق به اتمام رسیده و مصالح ساختمانی ازجمله سیمان و میلگرد مورد نیاز جهت شروع عملیات پی‌کنی و بتن‌ریزی از محل اعتبار داخلی بنیاد مسکن تامین و به واحدهای مسکونی روستایی آواربرداری شده توزیع شده است.

مکث
2زلزله بدون خسارت در 3استان

ایران به‌دلیل وجود گسل‌های متعدد همیشه در معرض زلزله‌ است، اما در روزهای اخیر علاوه بر شهرستان خوی در 3استان کردستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد هم مردم شاهد زمین‌لرزه بودند. سعید کریمی، سرپرست ستاد مدیریت بحران استانداری کردستان با بیان اینکه زمین لرزه روز پنجشنبه مرز بین عراق و کردستان را لرزاند، آن را متاثر از زلزله 5.2ریشتری شهر حلبچه عراق می‌داند که در شهرهای مریوان، سروآباد و سنندج نیز احساس شد و خسارتی نداشت. افشین یگانه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه گفت که این زلزله تاکنون هیچ خسارتی در استان نداشته‌ است. شهر «لنده» در استان کهگیلویه و بویراحمد هم در روز جمعه ۲۶اسفند با زلزله ۴.۳ریشتری لرزید. این زمین لرزه در شهرستان کهگیلویه، بهمئی و چرام در کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بهبهان در خوزستان نیز احساس شد، اما به‌گفته جلال دانش، فرماندار شهرستان لنده، تا‌کنون گزارشی از سوی دهیاران و بخشداران مبنی بر خسارت جانی و مالی نرسیده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید