• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 25 اسفند 1401
کد مطلب : 188041
+
-

رشد 8/3 درصدی تولیدات صنعتی در بهمن ماه

نرخ رشد تولید در صنعت خودرو‌سازی‌ در بهمن 1401 در مقایسه با بهمن پارسال 34.8درصد افزایش داشت

پژوهشکده پولی و بانکی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: میزان تولیدات صنعتی در بهمن‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.3درصد افزایش یافته و همچون روال چند‌ماه گذشته بیشترین رشد تولید مربوط به صنعت خودرو‌سازی‌ بوده است.
به گزارش همشهری، برخلاف پارسال که میزان تولیدات صنعتی با نزول مواجه بود امسال میزان تولیدات صنعتی روندی رو به رشد را طی کرده و این روند رو به رشد طبق آمارهای موجود همچنان ادامه دارد. آمارهای پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد پارسال و از ابتدای امسال روند تولیدات صنعتی یکباره با افت مواجه شد و این روند نزولی تا پایان سال ادامه داشت اما از ابتدای سال‌جاری رفته‌رفته میزان تولید افزایش یافت و منحنی شاخص تولیدات صنعتی با یک روند با ثبات مسیر صعودی را طی کرده است. میزان شاخص تولیدات صنعتی در بهار سال قبل با نزول سنگین مواجه شده و 3فصل تابستان، پاییز و زمستان پارسال بدون نوسان و در محدوده صفر بود.

رشد 8.3درصدی
تازه‌ترین گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می‌دهد سطح تولیدات صنعتی در بهمن‌ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8.3درصد افزایش یافته است. در این میان بیشترین رشد تولید مربوط به صنعت خودرو بوده است، به‌طوری‌که طبق آمار موجود سطح تولید در این صنعت در بهمن‌ماه نسبت به سال قبل 34.8درصد افزایش نشان می‌دهد.
رشد شاخص تولید صنعت خودروسازی و قطعات در چند ماهه اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش داشته است. در آذر و دی شاخص تولید خودروسازی نسبت به سال قبل به‌ترتیب ۲8٫۶ و۲8٫8درصد رشد داشته است. بعد از خودروسازی گروه ماشین‌آلات و تجهیزات با 17.9درصد و منسوجات با 14.8درصد در رتبه‌های بعد از نظر میزان رشد قرار گرفته‌اند. از دیگر صنایعی که در بهمن‌ماه امسال با رشد تولید قابل توجهی مواجه شده‌اند می‌تواند به محصولات فلزی و گروه فلزات اساسی اشاره کرد. در بهمن‌ماه امسال سطح تولید در این دو گروه به‌ترتیب 10.3و 8.3درصد افزایش یافته است. اما با وجود رشد اغلب صنایع در بهمن‌ماه میزان تولید در گروه صنایع غذایی با افت مواجه شده است. مقایسه میزان تولید محصولات غذایی در بهمن‌ماه امسال نسبت به‌ماه قبل نشان می‌دهد این صنعت با افت 3.5درصدی تولید مواجه شده است. در ماه‌های اخیر صنایع غذایی بیشترین کاهش در تولید را در میان همه صنایع ثبت کرده است. همچنین سطح تولید در گروه صنایع شیمیایی که شامل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی هستند در بهمن‌ماه امسال به صفر درصد رسیده است.شاخص تولید محصولات شیمیایی در تابستان رشد مثبت داشت اما در3‌ماه پاییز رشد این صنعت منفی شد. در دیماه میزان تولید در آن صنعت اندکی بهبود یافت اما در بهمن‌ماه بار دیگر سطح تولید کاهش یافته است.

رشد سود اسمی
اطلاعات بازوی پژوهشی بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد جمع کل سود اسمی شرکت‌های تولیدی بورس در 9‌ماه امسال 13.8درصد افزایش یافته و در این میان گروه فراورده‌های نفتی با 105درصد رشد سود اسمی در صدر همه صنایع قرار گرفته است. بعد از آن صنعت محصولات غذایی با 66درصد و خودروسازی با 58.3درصد افزایش سود در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند البته این رشد به‌معنای بهبود عملکرد مالی همه این شرکت‌ها نیست و داده‌ها نشان می‌دهد به‌طور مثال صنعت خودروسازی همچنان با افزایش درآمد هایشان عملکرد مالی مطلوبی ندارند و صرفا درآمدهای اسمی‌اش افزایش یافته است. از دیگر صنایع که در 9‌ماه امسال با افزایش درآمد مواجه شده‌اند می‌تواند به صنعت داروسازی اشاره کرد که سود اسمی این صنعت جمعا 45درصد افزایش یافته است.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید