• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18790
+
-

تکاپوی نفتی هندی‌ها و بازی روس‌ها برای افزایش تولید

تکاپوی نفتی هندی‌ها و بازی روس‌ها برای افزایش تولید


درحالی‌که خریداران هندی نفت از ایران در تلاش برای حفظ راه خرید نفت از کشورمان هستند،  یکی از غول‌های نفتی روسیه درصدد افزایش تولید خود برآمده تا احتمالا کاهش نفت در اثر تحریم دوباره ایران را جبران کند. دیروز مدیر ارشد اجرایی شرکت نایارا گفت: فعلا به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهیم و تا مجبور نشویم واردات نفت از ایران را کاهش نمی‌دهیم.

آناند بی،  مدیر ارشد اجرایی این شرکت هندی نیز در گفت‌وگو با پلاتز گفت: انتظار دارد که به واردات نفت از ایران در آینده نزدیک ادامه دهد اما در حال بررسی استراتژی تأمین منابع جایگزین است تا درصورتی‌که به‌علت تحریم‌ها ناگزیر به کاهش خرید از ایران شد،  از آن استفاده کند. نایارا هم‌اکنون 17تا 18میلیون تن (340هزار تا 360هزار بشکه در روز) در سال نفت وارد می‌کند که 6تا 6.5میلیون تن یعنی حدود یک‌سوم آن از ایران تأمین می‌شود. به گفته این مقام هندی نفت خام عراق،  عربستان،  مکزیک،  برزیل و اورال روسیه،  درصورتی‌که ناگزیر به کاهش خرید از ایران شود،  گزینه‌های جایگزین هستند.

 خبر دیگر اینکه پالایشگاه دولتی بهارات پترولیوم هند در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه تهران،  خواستار خرید یک میلیون بشکه نفت اضافی از شرکت ملی نفت ایران برای ژوئن شد. به گزارش رویترز،  این اقدام پالایشگاه دولتی بهارات پترولیوم نشان می‌دهد که پالایشگاه‌ها تلاش می‌کنند پیش از مهلت نوامبر که از سوی آمریکا برای اعمال تحریم‌ها علیه بخش نفتی ایران داده شده است،  خریدشان را جلو بیندازند. یک مقام دولتی هندی هم خبر داد: یک هیأت هندی که در آن مقامات وزارت دارایی،  نفت و خارجه حضور دارند،  هفته جاری از روز دوشنبه به کشورهای اروپایی سفر خواهند کرد تا راه‌های ادامه تجارت با ایران به‌رغم تحریم‌های آمریکا را بررسی کنند.

کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را حفظ کرده و سرگرم برنامه‌ریزی بسته‌ای از مشوق‌ها برای متقاعد کردن ایران به ماندن در برجام هستند. هیأت هندی برای دیدار با دولت‌ها و بانکداران به فرانسه،  آلمان،  انگلیس و بروکسل خواهد رفت. هم‌اکنون هند پول نفت را به یورو از طریق بانک EIH آلمان تسویه می‌کند. این مقام هندی آگاه به رویترز گفت: تنها واردات نفت نیست و کشورهای اروپایی و هند از مسائلی مانند بانکداری نیز متاثر شده‌اند. ما درباره همه این موارد گفت‌وگو خواهیم کرد و راهی را رو به جلو خواهیم داشت. سفر هیأت هندی به اروپا به‌دنبال دیدار هفته گذشته محمدجواد ظریف،  وزیر امور خارجه از هند صورت می‌گیرد. هند و ایران خواهان ادامه تجارت دوجانبه‌خود هستند.



روس‌ها ساز مخالف می‌زنند؟

غول نفتی «روس‌نفت» روسیه طی 2روز گذشته تولید خود را ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. شبکه خبری بلومبرگ با اشاره به اظهارات مدیر دارایی شرکت رنسانس کپیتال گزارش داد: روس‌نفت در آماده‌سازی‌ برای تصمیم اوپک به‌منظور آغاز تسهیل محدودیت‌های تولید،  به سرمایه‌گذاران خود اعلام کرده است تولید نفت را طی 2روز گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. این شرکت ظرفیت تولید شناور بین ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار بشکه در روز دارد و متوسط تولید روزانه‌اش در 3ماهه نخست امسال ۴.۵۷ میلیون بشکه در روز بوده است. قیمت نفت 2هفته پیش پس از اینکه وزیران انرژی عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند این دو کشور در واکنش به افت شدید تولید ونزوئلا و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران،  آماده تسهیل محدودیت‌های تولید هستند روند کاهشی پیدا کرد.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه در مصاحبه با بلومبرگ گفت: هنوز هیچ تصمیمی درباره کم‌کردن سهمیه‌های کاهش تولید گرفته نشده است. این تصمیم پیش از ۲۲ ژوئن گرفته نمی‌شود. سهیل المزروعی،  وزیر نفت امارات متحده عربی نیز گفت: این تصمیم بایستی با موافقت اکثریت اتخاذ شود. با این حال اکثر معامله‌گران افزایش تولید از سوی اوپک و روسیه را قطعی می‌دانند. متوسط تولید روزانه عربستان سعودی نیز رو به افزایش بوده و هفته گذشته به بالاترین میزان در 7‌ماه گذشته رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید