• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187888
+
-

بزرگ‌ترین افتتاحیه ریلی تهران

5ایستگاه و 11کیلومتر مسیر در خطوط 6 و 7 مترو پیش از پایان سال به بهره‌برداری می‌رسند

گزارش
بزرگ‌ترین افتتاحیه ریلی تهران

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

بعد از افتتاح ایستگاه شهیدرضایی در خط6 که مهرماه سال1400 انجام شد، اکنون نوبت به بهره‌برداری همزمان از 4ایستگاه و 9.5کیلومتر مسیر پیوسته در قطعه میانی این خط رسیده است. با افتتاح همزمان این 4ایستگاه در خط6 و ایستگاه شهید دادمان و مسیر 1.5کیلومتری در خط7، یکی از بزرگ‌ترین افتتاحیه‌های شبکه خطوط مترو از حیث طول مسیر بهره‌برداری و تعداد ایستگاه‌هایی که یکباره وارد مدار سرویس‌دهی به مسافران می‌شوند را شاهد خواهیم بود. در هفته پایانی سال‌جاری، ایستگاه میدان شهدای هفتم‌تیر (تقاطعی با خط یک)، میدان ولیعصر (عج) (تقاطعی با خط۳)، بوستان لاله و خیابان کارگر در خط۶ به همراه ایستگاه شهید دادمان و ورودی سوم ایستگاه مدافعان سلامت در خط۷ افتتاح می‌شوند. در واپسین روزهای سال1401 مراسم بهره‌برداری همزمان از 5 ایستگاه و مسیر 11کیلومتری در خطوط 6 و 7 مترو، طبق برنامه در قالب یکی دیگر از رویداد‌های امید و افتخار برگزار خواهد شد. گفتنی است؛ برای افتتاح ۵ ایستگاه و یک ورودی جدید در خطوط 6 و 7، مبلغی بالغ بر ۲۴۰۰میلیارد تومان هزینه شده است.

افتتاح 13 ایستگاه جدید در سال1402
محسن هرمزی، مدیرعامل شرکت مترو از افتتاح حداکثری ایستگاه‌ها و مسیر‌های باقیمانده در خطوط 6 و 7 متروی تهران برای سال آینده خبر داد و گفت: «برنامه ما برای سال آینده، افتتاح حداکثری ایستگاه‌های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و همچنین رفع نواقص ایستگاه‌های در حال بهره‌برداری است که این مهم با تزریق بهنگام منابع مالی شدنی است و حتی می‌توان شاهد افتتاح ۱۳ایستگاه دیگر طی سال۱۴۰۲ باشیم. خوشبختانه تمام ارکان مدیریت شهری به اهمیت توسعه حمل‌ونقل عمومی انبوه‌بر واقف هستند و رویکرد بودجه‌ای شهرداری تهران برای سال۱۴۰۲ هم گویای همین مسئله است. درواقع سال آینده می‌تواند سالی پر از اخبار مسرت‌بخش برای شهروندان پایتخت باشد و دسترسی مراجعان مترو به ایستگاه‌های این شبکه را به‌مراتب تسهیل سازد.»

دسترسی به اماکن و میادین مهم شهر
علی مزینانی، مجری خط6 متروی تهران درباره افتتاح همزمان 4ایستگاه جدید در این خط گفت: «خط6 متروی تهران از شمال غرب پایتخت تا جنوب شرقی آن امتداد دارد و امکان دسترسی مسافران این خط به میادین و اماکن مهم شهری را مهیا می‌سازد. این میادین و اماکن عبارتند از: کوی نصر، کوی دانشگاه، بوستان لاله، میدان ولیعصر (عج)، میدان شهدای هفتم تیر، میدان سپاه، میدان امام حسین(ع)، میدان شهدا، میدان خراسان و میدان قدس دولت‌آباد. همچنین با بهره‌برداری‌ آتی این خط، امکان دسترسی به بلوار کوهسار و میدان کودک شهر زیبا در شمال خط و میدان و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در بخش توسعه جنوبی آن میسر می‌شود.»

 ایستگاهی با معماری ایرانی- اسلامی
محمود یوسفی، مدیر پروژه خط7 مترو، درباره افتتاح یک ایستگاه و یک ورودی جدید در این خط گفت: «معماری ایستگاه شهیددادمان ایرانی-اسلامی است و مانند بناهای شهر اصفهان از آجرهای خاصی در طراحی آن استفاده شده است. قبل از تحریم‌ها سیگنالینگ خط۷ که شامل ۱۲ ایستگاه و ۲۲کیلومتر بود برعهده یک شرکت خارجی بود که بعد از لغو برجام یک شرکت ایرانی مراحل طراحی، تامین و نصب آن را بر‌عهده گرفت و برای بهره‌برداری از این پروژه ۳۰۰نفر شبانه‌روز کار کردند.»

 افزایش 4برابری جابه‌جایی مسافر
با بهره‌برداری از ایستگاه‌های جدید خط6، از این پس این خط با 17ایستگاه و 27کیلومتر مسیر آماده خدمت‌رسانی به مسافران است و پیش‌بینی می‌شود شمار جابه‌جایی مسافران از ایستگاه دولت‌آباد تا ایستگاه شهیدستاری افزایش قابل توجهی یافته و حتی رشد 4برابری داشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید