• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 اسفند 1401
کد مطلب : 187876
+
-

ایران؛ مقصد گردشگران چینی

دولت چین، نام ایران را به مقاصد جدید گردشگری خود افزود و گردشگران چینی از این پس اجازه دارند به ایران سفر کنند

گردشگری
ایران؛ مقصد گردشگران چینی

محمد باریکانی-روزنامه‌نگار

وزارت فرهنگ و گردشگری چین اعلام کرد که مجوز تورهای گردشگری گروهی شهروندان خود به ۴۰کشور از جمله ایران،  نپال، ویتنام، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، یونان و برزیل از ۱۵مارس (۲۴اسفند)صادر شده است. اقدام اخیر دولت چین برای افزایش تعداد مقاصد گردشگری از جمله صدور مجوز سفر به ایران پس از آن اتفاق افتاد که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان در سفر ‌ماه گذشته به چین، تفاهمنامه گردشگری ایران و چین را در قالب توافق همکاری 25ساله تهران - پکن، امضا کرد. رئیس جمهوری،  توانست دولت چین را مجاب به صدور اجازه سفر گردشگران چینی به ایران کند. حالا فعالان گردشگری امید دارند که تا با باز شدن کریدور گردشگری چین به ایران، سهم بیشتری از 120میلیون گردشگری داشته باشند که چین سالانه به جهان صادر می‌کند.

   چینی‌ها و شکوفایی اقتصاد گردشگری
سازمان حمل‌ونقل چین پیش از آغاز تعطیلات سال نوی چینی، پیش‌بینی کرده بود که سفر گردشگران خروجی از این کشور به 2میلیارد سفر در سراسر جهان و به ازای هر چینی به چند سفر خارجی در سال برسد. چین پیش از کرونا، 120 میلیون گردشگر به جهان اعزام کرده بود و حالا پیش‌بینی می‌شود با پایان یافتن قرنطینه طولانی‌مدت در چین، آمار سفر چینی ها به کشورهای مختلف جهان به شدت افزایش یابد. براساس آمار سازمان جهانی جهانگردی، هر گردشگر خارجی در یک کشور به‌طور متوسط هزار تا 1500دلار هزینه می‌کند و با احتساب این آمار، 120میلیون گردشگر چینی سالانه بین 120 تا 180میلیارد دلار به اقتصاد کشورهای جهان کمک می کنند. سازمان جهانی گردشگری پیش‌بینی کرده که با برچیده شدن قرنطینه کرونا در چین و از سرگیری سفرهای جهانی چینی‌ها، صنعت گردشگری آسیا با ورود گردشگران چینی بهبود یابد.چینی‌ها دو دهه قبل در ردیف خسیس‌ترین گردشگران جهان قرار می‌گرفتند اما حالااز دست و دل بازترین گردشگران محسوب می‌شوند؛ افزون بر آن که با بهبود وضع اقتصادی، بیشتر هم سفر می‌کنند.

   احتمال ورود سالانه یک میلیون گردشگر چینی به ایران
روزنامه همشهری درست یک روز پیش از سفر رئیس‌جمهوری به چین اعلام کرده بود که اگر سید ابراهیم رئیسی موفق به گرفتن مجوز اعزام گردشگران انبوه چین به ایران از شی جین پینگ، رئیس‌جمهور آن کشور شود، در کمترین میزان سالانه خود، یک میلیون چینی از ایران بازدید می‌کنند.
مهدی قاسمیان، رئیس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز به همشهری خبر داده است که تعداد زیادی از دفاتر گردشگری چین در تماس با دفاتر همکار ایرانی خود نرخ بسته‌های سفر به ایران را گرفته‌اند و درخواست بالایی در چین برای سفر به ایران ثبت شده است. اما همه این تلاش‌ها منوط به صدور مجوز دولت چین برای سفر چینی‌ها به ایران بود که بالاخره چین اجازه سفر اتباع و گردشگران خود به ایران را در اسفندماه سال‌جاری و در آستانه نوروز صادر کرد.
به‌گزارش همشهری، سال98 حدود 7میلیون‌‌ و800هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیش از 60درصد آنها گردشگران و اتباع چینی بودند. در این سال وقتی یکی از آیین‌های سنتی چینی در ایران برگزار شد، چینی‌ها تمام هتل‌های اصفهان را پر کردند. حالا پس از پایان قرنطینه طولانی در چین و اجازه دولت چین به اتباع خود برای سفر به کشورهای جهان ازجمله به ایران، پیش‌بینی فعالان صنعت گردشگری کشور از جمله مهدی قاسمیان، رئیس جامعه حرفه‌ای راهنمایان گردشگری ایرانگردی و جهانگردی، آن است که 90درصد گردشگران ورودی به کشور از چین به ایران سفر کنند و بدین‌ترتیب گردشگران چینی برای سال‌های متمادی آمار گردشگران ورودی به ایران را در تسخیر خود داشته باشند.
فعالان گردشگری همچنین تخمین می‌زنند اگر زیرساخت‌های مختص به گردشگران چینی در ایران مهیا شود، آمار سالانه گردشگران ورودی از چین به ایران از یک میلیون گردشگر فراتر خواهد رفت.

   سفر 2هزار دلاری  
نرخ فعلی تورهای ایران از مقصد چین به کشورمان بدون محاسبه نرخ بلیت پرواز که برعهده مسافر است، با اقامت در هتل 4ستاره برای هر گردشگر چینی هزار دلار است. بدین‌ترتیب با گشوده شدن کریدور گردشگری ایران به روی گردشگران چین که 2 روز قبل، از سوی دولت چین انجام شد، اگر یک میلیون چینی در سال به ایران سفر کنند، با در نظر گرفتن  هزار دلار هزینه در ایران برای خرید سوغات و حمل‌ونقل، سالانه یک‌ میلیارد دلار ارز وارد کشور می‌شود. سال‌ها از زمانی که گردشگران چینی جزو ضعیف‌ترین گردشگران جهان در هزینه‌کردن بودند، گذشته است و حالا نه‌تنها ایران که کشورهای جهان در انتظار ورود گردشگران چینی که دیگر در ردیف گردشگران ولخرج جهان قرار دارند، هستند.

   تشکیل کمیته فنی گردشگری ایران و چین تا 3‌ماه آینده   
لیلا اژدری، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات در معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی با استقبال از گشوده شدن مسیر ورود چینی‌ها به ایران می‌گوید: اگر دولت چین نام ایران را در فهرست مقاصد سفر نمی‌گنجاند، چینی‌ها به‌هیچ‌وجه اجازه سفر به ایران را نمی‌یافتند و حالا با صدور اجازه دولت چین به اتباع آن کشور برای سفر به ایران، گردشگران چینی وارد کشور می‌شوند می‌توان بر بازاریابی و تبلیغات ایران در چین تمرکز کرد. به‌گفته لیلا اژدری، با صدور مجوز سفر چینی‌ها به ایران طی 3ماه آینده یا ایران برای تشکیل کمیته فنی گردشگری ایران و چین میزبان هیأت‌های گردشگری چین خواهد شد، یا گروه ایرانی به چین سفر خواهد کرد تا کمیته فنی 2کشور در چین تشکیل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید