• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187717
+
-

جوانان مسجد فاطمیه موزه‌ای از یادگارهای شهدا ساخته‌اند

از لباس اسرا در اردوگاه‌های عراق تا قمقمه‌های گلوله‌خورده

کار خوب
از لباس اسرا در اردوگاه‌های عراق تا قمقمه‌های گلوله‌خورده

مریم قاسمی-روزنامه‌نگار

تعدادی از بسیجیان و فعالان مسجد فاطمیه محله خزانه بخارایی یادگارهای شهدای معظم محله را جمع‌آوری و نگهداری می‌کنند تا پیام شهدا را به نسل آینده انتقال دهند، آنها این‌ کار را از سال۱۳۷۴ در منطقه ۱۶ آغاز کرده‌اند.
فعالان مسجد فاطمیه خزانه در همان مراحل ابتدایی کار متوجه شدند که اگر یادگارها و آثار برجامانده از شهدای منطقه۱۶ در مساجد و محله خودشان نگهداری شود، حس تعلق محلی با خود به ارمغان می‌آورد و تأثیر بیشتری در انتقال پیام شهدا به نسل‌های آینده خواهد داشت. سیامک خستو، فعال مسجد فاطمیه، بابیان این مطلب می‌گوید:«بسیاری از وصیت‌نامه‌های مکتوب و نوار کاست‌هایی که آخرین کلام شهدا در آن ضبط شده، قبل از آنکه به‌دست خانواده‌هایشان برسد، به‌دست بچه ‌مسجدی‌های محله فاطمیه(س) رسیده و خوانده و شنیده شده است. شاید به‌خاطر همین باشد که احساس تعلق به این یادگارها داریم و به همین دلیل است که بسیجیان و بچه‌مسجدی‌ها در این سال‌ها بسیار دلسوزانه برای حفظ یادگارهای شهدا تلاش می‌کنند.»
سیامک خستو از لباس‌های آغشته به خون، چفیه، پلاک‌های خمیده، قمقمه‌های سوراخ، عکس‌های یادگاری، سجاده‌های خاک‌آلود، کتابچه‌های دعا، عکس‌های امام(ره) و دیگر یادگارهای دلاورمردان ۸ سال دفاع‌مقدس صحبت می‌کند و می‌گوید: «این آثار ارزشمند جمع‌آوری شده تا موزه‌ شهدای‌ محله را راه‌اندازی کنیم. ناگفته نماند که برای جمع کردن آنها تلاش‌های زیادی انجام شده. ما در مرحله نخست خانواده معظم شهدا را شناسایی کردیم و به منزلشان رفتیم و کوله‌پشتی و یادگارهای شهدا را که بنیاد شهید برایشان آورده بود از آنها تحویل گرفتیم. برای آنها سخت بود که تنها یادگارهای فرزندانشان را در اختیار ما بگذارند اما وقتی از هدفمان می‌گفتیم آنها استقبال می‌کردند.»
تاکنون نزدیک به ۳هزار قطعه از وسایل شهدای این منطقه توسط جوانان مسجد فاطمیه جمع‌آوری شده و اکنون در موزه شهدای محله از آنها نگهداری می‌شود و در معرض دید عموم شهروندان قرار گرفته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید