• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187676
+
-

انفجار هولناک در تبریز 3خانه را ویران کرد

7قربانی در انفجار بامدادی

گزارش
7قربانی در انفجار بامدادی

محمد جعفری-روزنامه‌نگار

انفجار بامدادی در یک ساختمان مسکونی در تبریز 3خانه را با خاک یکسان کرد و جان 7نفر را گرفت. به گزارش همشهری، ساعت 3بامداد دیروز (یکشنبه) وقوع انفجاری مهیب منطقه منظریه تبریز را به لرزه درآورد. قدرت انفجار به حدی بود که شیشه اغلب ساختمان‌هایی که در آن نزدیکی قرار داشتند، شکست و ساکنان منطقه را سراسیمه به کوچه و خیابان کشاند. در آن وقت از بامداد، مردم با 3ساختمانی که براثر انفجار به تلی از خاک تبدیل شده بود روبه‌رو شدند. گردوغبار شدیدی به هوا بلند شده بود و آنطور که شواهد نشان می‌داد انفجار علاوه بر یکی از خانه‌ها 2 خانه دیگر را نیز ویران کرده بود. در این شرایط بود که با تماس شهروندان، گروه‌های امداد و نجات خود را به محل حادثه رساندند و عملیات آغاز شد.

آغاز عملیات
اولین گروه‌های امدادی که به محل انفجار رسیدند آتش‌نشانان بودند. آتش‌پاد اکبر دشتی، معاون عملیات آتش‌نشانی تبریز در این‌باره به همشهری می‌گوید: در فاصله کوتاهی پس از این حادثه آتش‌نشانان از 4ایستگاه خود را به محل حادثه رساندند. انفجار در ساختمانی 2طبقه اتفاق افتاده بود و بر اثر شدت انفجار، ساختمان مجاور و ساختمان دیگری که در پشت آنجا قرار داشت به‌طور کلی ویران شده بودند و بررسی‌ها نشان می‌داد ساکنان هر 3خانه زیر آوار گرفتار شده و جان‌شان در خطر است. در این شرایط بود که همکارانم عملیات آواربرداری را آغاز کردند.
عملیات امداد و نجات در حالی جریان داشت که هنوز به درستی مشخص نبود که دلیل انفجار چیست و چطور 3خانه به یکباره و در شرایطی که ساکنان آنجا احتمالا در خواب بودند به تلی از خاک تبدیل شده‌اند. معاون عملیات آتش‌نشانی تبریز در این‌باره می‌گوید: شواهد حاکی از آن بود در خانه‌ای که کانون انفجار بوده خانواده‌ای 4نفره زندگی می‌کردند که 2تیم از آتش‌نشانان مشغول آواربرداری در آنجا شدند و 2تیم عملیات در 2خانه دیگر را ادامه دادند و به درستی معلوم نبود که چند نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند اما در همان ابتدا 2نفر که دچار مصدومیت سطحی شده بودند نجات یافتند اما سایر حادثه دیدگان وضعیت مبهمی داشتند.
با ادامه عملیات، امدادگران در خانه‌ای که کانون انفجار بود پیکرهای بی‌جان زن و شوهری را همراه با 2پسرشان کشف کردند. همچنین در جریان جست‌وجو در خانه مجاور پیکر بی‌جان دختری 5ساله کشف شد تا شمار قربانیان این حادثه دلخراش به 5نفر افزایش پیدا کند. با این حال آتش‌نشانان حتم داشتند که هنوز افراد بیشتری زیر آوار گرفتار شده‌اند.

نجات معجزه‌آسا
عملیات جست‌وجو و نجات که از حدود ساعت 3بامداد آغاز شده بود بدون وقفه ادامه داشت تا اینکه اعضای تیم جست‌وجو با استفاده از دستگاه زنده‌‌یاب پی بردند مادر دختر 5ساله که در این حادثه جانش را از دست داده زیر آوار، گرفتار شده و هنوز زنده است. شواهد نشان می‌داد هنگام وقوع انفجار او کنار دیوار قرار داشته و با فرو ریختن سقف و ایجاد یک مثلت در آنجا گرفتار شده است. به این ترتیب آتش‌نشانان با برداشتن آوار از اطراف آنجا توانستند روزنه‌ای برای دسترسی به او پیدا کنند اما هنوز امکان خارج کردن وی وجود نداشت. در این شرایط با همکاری امدادگران اورژانس به این زن اکسیژن‌رسانی شد و همزمان عملیات آواربرداری در آنجا ادامه پیدا کرد تا اینکه در شرایطی که حدود 4ساعت از انفجار می‌گذشت آتش‌نشانان موفق شدند این زن را که زنده اما دچار جراحاتی شده بود از زیر آوار بیرون بکشند.

علت انفجار چه بود؟
تا ساعت 7صبح آتش‌نشانان موفق شده بودند پیکر 5قربانی را از زیر آوار بیرون کشیده و یک زن را نیز نجات دهند. با این حال بررسی‌ها حاکی از آن بود که همچنان افراد بیشتری زیر آوار مانده‌اند. در این شرایط جست‌وجوها ادامه یافت تا اینکه ساعتی بعد پیکرهای بی‌جان زن و شوهری مسن نیز از خانه‌ای که در پشت محل اصلی انفجار واقع شده بود کشف شد تا شمار جان‌باختگان این حادثه به 7نفر افزایش پیدا کند.
معاون عملیات آتش‌نشانی تبریز در این‌باره می‌گوید: عملیات جست‌وجو تا ساعت 12ظهر ادامه داشت و 9ساعت طول کشید. او درباره علت وقوع این انفجار مرگبار می‌گوید: گروه‌های کارشناسی از آتش‌نشانی و اداره گاز بررسی‌های خود را در این‌باره آغاز کرده‌اند و هنوز دلیل اصلی انفجار مشخص نیست. خانه‌ای که انفجار در آنجا رخ داده زیرزمین داشته و آواربرداری در آنجا ادامه دارد تا با بررسی محتویات آنجا دلیل احتمالی حادثه مشخص شود.
از سوی دیگر وحید شادی‌نیا، سخنگوی اورژانس آذربایجان شرقی جزئیات دقیق‌تری درباره حادثه‌دیدگان بیان می‌کند و به همشهری می‌گوید: این حادثه در مجموع 7فوتی و 3مصدوم داشت. جان‌باختگان شامل: پدر و مادری همراه با 2فرزند پسرشان هستند که در محل وقوع انفجار جان‌شان را از دست دادند. 2فوتی دیگر زن و شوهری مسن هستند که در خانه پشتی زندگی می‌کردند و هفتمین قربانی نیز دختری 5ساله است که همراه مادرش ساکن خانه مجاور بود. او درباره مصدومان نیز می‌گوید: ‌2نفر از مصدومان دچار جراحات سطحی شده بودند که در محل حادثه درمان شدند و سومین مصدوم زنی بود که از زیر آوار زنده بیرون کشیده شد و هم‌اکنون در بیمارستان بستری است و مداوای وی ادامه دارد.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :