• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 22 اسفند 1401
کد مطلب : 187667
+
-

تغییر بازده بازارها در دوربرگردان نرخ ارز

امسال بازدهی کدام‌یک از بازارها بیشتر بوده و با تغییر روند بازار ارز در اسفندماه چه تغییری در میزان بازدهی آنها ایجاد شده است؟ اعداد و ارقام نشان می‌دهد تا حوالی نیمه اسفندماه، بیشترین تغییر قیمت مربوط به سکه امامی بوده که بازدهی آن به 139درصد رسیده است و در مقابل بورس با رشد 31درصدی، همچنان عنوان کم‌بازده‌ترین بازار را به‌خود اختصاص داده است.
به گزارش همشهری، از ابتدای امسال، در حالی مسکوکات طلا در ایران به بهانه رشد قیمت دلار با افزایش شدید قیمت مواجه شده که رشد دلار در این بازه زمانی 86درصد بوده و طلای جهانی نیز با کاهش 3.3درصدی قیمت مواجه شده است. در این شرایط، قیمت سکه در بازار برای رسیدن به ارزش واقعی، باید از میزان رشد دلار نیز کمتر افزایش می‌یافت؛ اما اعداد و ارقام حاکی از این است که رشد قیمت سکه، به‌جای آنکه ناشی از افزایش ارزش آن باشد، فقط نتیجه بزرگ‌تر شدن حباب قیمتی آن بوده است.
در این میان، ورود قوی بازارساز به بازار ارز و شکستن هیجان قیمتی این بازار باعث شده روند همه بازارها تغییر کند و به‌جز بازار مسکن، تغییر قابل‌توجهی را تجربه کنند. پیگیری‌های همشهری از بنگاه‌های مشاوران املاک حاکی از این است که بازار مسکن در جریان جهش اخیر نرخ ارز با رشد هیجانی قیمت‌ها مواجه بود اما از اوایل اسفندماه که قیمت دلار از محدوده 60هزار‌تومان برگشت، بازار مسکن وارد رکود جدی شده اما تن به کاهش قیمت نداده است. به‌جز این بازار، میانگین قیمت‌ها در بورس بعد از شکستن تب قیمت دلار حدود 16درصد افزایش پیدا کرده و در سایر بازارها کاهش 4تا 29درصدی قیمت تجربه شده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید