• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 خرداد 1397
کد مطلب : 18760
+
-

همیشه قرمز؛ این‌بار آبی

بر اساس قرعه‌کشی لیگ‌برتر، در اولین هفته از لیگ جدید پرسپولیس میهمان است و استقلال میزبان. اما در طول دهه گذشته این روال معمولا برعکس بوده و این پرسپولیس است که اغلب فصل‌ها را با میزبانی آغاز می‌کند. مرور تاریخ البته یک نکته جالب دیگر هم دارد. بخوانید تا به آن پی ببرید.
    لیگ دهم؛ میهمان دوم شد
استقلال در اولین بازی میهمان بود و پرسپولیس میزبان. آبی‌ها لیگ را در یک تقابل پرگل با شهرداری تبریز آغاز کردند. در روز چهارم مرداد1389 استقلال با هدایت پرویز مظلومی در تبریز به مصاف شهرداری رفت و در مسابقه‌ای که نیمه اول آن یک-یک مساوی تمام شد نهایتا حریف را با نتیجه 3بردو شکست داد. پرسپولیس هم لیگ را با پیروزی آغاز کرد. شاگردان علی دایی در هفته اول میزبان تراکتورسازی بودند که این تیم را با تک‌گل سیدمهدی سیدصالحی یک‌بر‌صفر شکست دادند. در پایان این فصل پرسپولیس با 58امتیاز تیم چهارم لیگ شد و استقلال هم به‌عنوان نایب‌قهرمانی رسید. تیم مظلومی 65امتیاز گرفت و فقط سپاهان 66امتیازیِ قلعه‌نویی را بالای سر خودش دید.
    لیگ یازدهم؛ مثل دهم
لیگ یازدهم که در سال90 آغاز شد، باز هم مثل دوره قبل با میزبانی پرسپولیس و میهمانی استقلال در هفته اول همراه بود. پرسپولیس در هفته اول میزبان ملوان انزلی بود اما برخلاف فصل قبل نتوانست مسابقات را با پیروزی آغاز کند و مقابل ملوان یک-یک متوقف شد. این همان تیمی بود که فصل را با حمید استیلی آغاز کرد و با ناکامی مطلق حتی به نیم‌فصل هم نرسید. استقلال اما در هفته اول میهمان سپاهان بود. شاگردان مظلومی در زمین قهرمان دو دوره قبلی ابتدا با گل جانواریو عقب افتادند اما با گل آرش برهانی در دقیقه85 از شکست گریختند. در پایان این فصل باز هم سپاهان قهرمان شد، استقلال به مقام سوم رسید و پرسپولیس هم با عنوان دوازدهم ضعیف‌ترین فصل تاریخش را رقم زد.
    لیگ دوازدهم؛ مثل امسال، با قهرمانی استقلال
فصل عجیب پرسپولیس با خریدهای پرسروصدا و هدایت مانوئل ژوزه آغاز شد. قرمزها در اولین هفته میهمان صنعت‌نفت آبادان بودند که یک‌بر‌صفر پیروز شدند اما این برد هرگز تداوم نداشت. استقلال هم بعد از ناکامی با مظلومی دوباره به‌سراغ قلعه‌نویی رفت و فصل را با ژنرال آغاز کرد. تیم قلعه در هفته اول میزبان آلومینیوم هرمزگان بود که یک‌برصفر پیروز شد و در هفته‌های دوم و سوم هم به پیروزی رسید. استقلال درنهایت قهرمان شد و پرسپولیس به رتبه هفتم رسید. بنابراین میزبانی استقلال در اولین بازی برای این تیم خوش‌یمن بود.
    لیگ سیزدهم؛ باز هم پرسپولیس میزبان
باز هم پرسپولیس میزبان بود و استقلال میهمان. باز هم هر دو تیم برنده شدند اما این برنده بودن برای پرسپولیس بیشتر تداوم داشت تا برای استقلال. پرسپولیس دوباره به علی دایی رجوع کرد و باز هم در هفته اول تراکتورسازی را یک‌برصفر برد. این بار تک‌گل قرمزها را سیدمهدی سیدصالحی زد. تیم دایی در این فصل مدعی قهرمانی بود اما درنهایت دوم شد. استقلال اما در اولین هفته به تبریز رفت و گسترش‌فولاد تازه‌وارد را دوبریک شکست داد. این تیم با قلعه‌نویی از عنوان قهرمانی‌اش خوب دفاع نکرد و نهایتا پنجم شد.
    لیگ چهاردهم؛ همان همیشگی
ظاهرا در دهه90 این یک رسم بوده که پرسپولیس همیشه لیگ را با میزبانی آغاز کند و استقلال با بازی در خانه حریفان. در سال93 و در اولین هفته از لیگ چهاردهم نیز پرسپولیس در خانه خودش میزبان نفت تهران بود که یک-یک مساوی کرد و استقلال در خانه راه‌آهن برنده شد. جالب اینکه در دقیقه سوم آن بازی آبی‌ها با گل رامین رضاییان از راه‌آهن عقب افتادند اما درنهایت دوبریک پیروز شدند. در فصل چهاردهم استقلال و پرسپولیس به ترتیب به رتبه‌های ششم و هشتم رسیدند. استقلال با قلعه‌نویی و پرسپولیس با دایی و درخشان و برانکو.
    لیگ پانزدهم؛ همین پدیده، همان هادی
برانکو ایوانکوویچ بعد از آنکه در هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم پرسپولیس را تحویل گرفت در لیگ پانزدهم برای اولین‌بار فصل را با قرمزها آغاز کرد. او در هفته اول میزبان پدیده مشهد بود که دو-دو به تساوی رسید و گل چهارم این بازی همان گل معروف مرحوم هادی نوروزی بود. این شروع برای پرسپولیس از جهت رویارویی با پدیده شباهت زیادی به لیگ98-97 داشت. اما آن سال پرسپولیس میزبان بود و امسال میهمان خواهد بود. استقلال هم لیگ پانزدهم را با برتری دوبریک در زمین سیاه‌جامگان آغاز کرد. در نهایت پرسپولیس دوم شد و استقلال سوم.
    لیگ شانزدهم؛ مثل امسال، با قهرمانی پرسپولیس
برای دومین باردر دهه90 استقلال فصل را با میزبانی آغاز کرد و پرسپولیس با میهمانی. آبی‌ها در اولین فصل حضور منصوریان روی نیمکت خودشان در هفته اول مقابل نفت تهران به تساوی یک-یک رسیدند. پرسپولیس اما در زمین سایپا یک‌برصفر برنده شد و همین روند را تا هفته آخر هم ادامه داد تا با اقتدار قهرمان شود.
    لیگ هفدهم؛ باز هم قرمز
پرسپولیس به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی در هفته اول میزبان فولاد بود و این تیم را دوبرصفر شکست داد. تیم برانکو باز هم با پیروزی آغاز کرد و روی نوار پیروزی هم پیش رفت تا درنهایت قهرمان دوباره لیگ‌برتر شود. استقلال اما در اولین هفته میهمان نفت آبادان بود و با پنالتی کرار جاسم مقابل این تیم شکست خورد. ناکامی منصوریان در هفته‌های بعد هم ادامه داشت تا اینکه بالاخره بعداز هفته هفتم تیم را ترک کرد. همان‌طور که می‌دانید وینفرد شفر در پایان فصل استقلال را به‌عنوان سوم رساند.
    خرافات می‌گوید سرخابی‌ها قهرمان‌اند
در مجموع و از ابتدای دهه90 تا امروز، طی 8دوره‌ لیگ برتر 6بار پرسپولیس در هفته اول میزبان بوده و دوبار استقلال. امسال برای سومین بار طی 9دوره استقلالی‌ها در هفته اول میزبان‌اند و جلب اینکه در دوبار قبلی یکی از همین دو تیم پرسپولیس و استقلال قهرمان لیگ شده‌اند. ایا باز هم قهرمان لیگ یکی از سرخابی‌ها است؟

این خبر را به اشتراک بگذارید