• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187574
+
-

آرایش انتخاباتی در آنکارا؛ قلیچداراوغلو علیه اردوغان

گزارش 2
آرایش انتخاباتی در آنکارا؛ قلیچداراوغلو علیه اردوغان

رئیس‌جمهور ترکیه با امضای فرمانی دستور داد که انتخابات سراسری پیش از موعد این کشور، در چهاردهم‌ ماه می ‌(۲۴ اردیبهشت) برگزار شود. رجب طیب اردوغان با پایان دادن به تمام گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال به تعویق انداختن انتخابات به‌دلیل تبعات سیاسی - اقتصادی زلزله مرگبار اخیر که 50هزار کشته برجای گذاشته، قدم در راهی گذاشت که می‌تواند بزرگ‌ترین قمار سیاسی او در طول حیات سیاسی‌اش به شمار ‌رود؛ چرا که برای نخستین ‌بار احزاب مخالف با تشکیل یک ائتلاف انتخاباتی اعلام کرده‌اند که در تقابل پیش‌رو از «کمال قلیچداراوغلو»، رهبر حزب جمهوری خلق و شناخته‌ شده‌ترین چهره اپوزیسیون، حمایت خواهند کرد تا به زمامداری 20ساله اردوغان در ترکیه پایان دهند. انتخابات قرار بود ۱۸ژوئن (28خردادماه) برگزار شود، اما اردوغان اعلام کرده که به‌دلیل تداخل این تاریخ با مراسم حج، کنکور ترکیه و آغاز تعطیلات تابستانی قصد دارد تا آن را یک‌ماه زودتر برگزار کند.
در این میان اردوغان که محبوبیتش به‌دلیل بحران اقتصادی و انتقادها از نحوه امدادرسانی در زلزله اخیر به‌شدت سقوط کرده همچنان امیدوار است که تغییرات اقتصادی که در طول 2دهه گذشته در ترکیه ایجاد کرده بتواند به او در گذر از این تنگنای سیاسی کمک کند. اردوغان معتقد است که دولت او از شهروندان در برابر تهدیدهای امنیتی چون کودتای سال۲۰۱۶ محافظت کرده و قدرت نظامی ترکیه را در خاورمیانه و جهان افزایش داده است. اردوغان به‌ویژه از میانجیگری در توافق روسیه و اوکراین برای صادرات غلات که باعث شد تا بحران جهانی غذا کنترل شود نیز به‌عنوان دستاوردی قابل توجه یاد می‌کند. در مقابل اما مخالفان اردوغان بر این باورند که دولت او سیستم قضایی ترکیه را تحت تسلط خود در آورده و با سیاست‌های دستوری مالی ازجمله فشار بر بانک مرکزی برای پایین نگه داشتن نرخ بهره باعث شده تا تورم در این کشور به سطح بی‌سابقه ۸۵درصد برسد و ارزش لیر به‌شدت کاهش پیدا کند.
در این میان آنچه اپوزیسیون ترکیه را نسبت به پیروزی در انتخابات پیش‌رو امیدوار کرده ائتلاف بی‌سابقه شکل گرفته میان مخالفان اردوغان است. کمال قلیچدار اوغلو 74ساله، که سابقا کارمند دولتی بوده از سال2008 به‌عنوان چهره اپوزیسیون مطرح شده است؛ زمانی که پرونده فساد شماری از اعضای ارشد حزب حاکم «عدالت و توسعه» را افشا کرد. او در سال2017 در اعتراض به آنچه تضعیف سازماندهی شده دمکراسی در ترکیه خواند، راهپیمایی اعتراضی 450کیلومتری را برگزار کرد. حزب جمهوری خلق به رهبری او موفق شد که در انتخابات شهرداری‌ها در سال2019 چند کرسی مهم ازجمله شهرداری استانبول را از حزب عدالت و توسعه پس بگیرد. با وجود این پیروزی‌ها، بسیاری از اعضای ائتلاف شش‌گانه ازجمله مرال آکشنر، رهبر حزب «خوب» معتقدند که قلیچدار اوغلو برای شکست دادن اردوغان در انتخابات، کاریزمای لازم را ندارد. «دیدیه میلیارد»، معاون مؤسسه روابط بین‌الملل و استراتژیک فرانسه، اما نظر دیگری دارد. او در این‌باره به وب‌سایت فرانس24 می‌گوید: «اتفاقا آنچه برخی آن را فقدان کاریزمای قلیچدار اوغلو می‌دانند می‌تواند در انتخابات پیش‌رو به کمک او بیاید چرا که قلیچدار اوغلو برخلاف چهره اقتدارگرا و جنگ‌طلب اردوغان، اغلب بسیار آرام است و این ویژگی‌ای است که طیف گسترده‌ای از رای‌دهندگان ترکیه‌ای به‌دنبال آن هستند. از سوی دیگر، نامزدی قلیچدار اوغلو می‌تواند حداقل بخشی از رأی کردهای ترکیه را به سبد ائتلاف میز شش‌گانه بریزد چرا که احتمالا جناح ملی‌گرای این طیف سیاسی از او حمایت خواهد کرد.»
وب سایت فرانس24 می‌نویسد: «اردوغان در مواجهه با ائتلاف شش‌گانه ضعیف‌تر از همیشه به‌نظر می‌رسد اما واقعیت این است که او همچنان از پایگاه انتخاباتی بسیار قدرتمندی برخوردار است. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که اردوغان حمایت 40درصد از رای‌دهندگان را دارد که برای پیروزی کافی است. »

 

این خبر را به اشتراک بگذارید