• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 21 اسفند 1401
کد مطلب : 187535
+
-

درمان میگرن با اسپری بینی

دانش
درمان میگرن با اسپری بینی

سازمان غذا و داروی ایالات متحده روز جمعه اسپری بینی ساخت شرکت فایزر که برای درمان میگرن تولید شده است را تأیید کرد.‌این دارو به بیماران امکان دسترسی به یک گزینه تسکین درد بالقوه و سریع برای سردرد را می‌دهد. به گزارش رویترز، به‌گفته شرکت دارویی فایزر، داروی Zavzpret برای درمان میگرن حاد تأیید شده است. فایزر همچنین قرص خوراکی میگرن Nurtec ODT مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا را نیز از طریق خرید 11.6میلیارد دلاری از شرکت دارویی Biohaven Pharmaceutical در سال گذشته، از آن خود کرد. پیش‌بینی فایزر از فروش اسپری بینی میگرن حدود 6میلیارد دلار است.
سخنگوی فایزر در این‌باره به رویترز گفت که Zavzpret که احتمالا تیر‌ماه به بازار دارویی عرضه می‌شود، از نظر قیمت با سایر داروهای میگرن مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا که متعلق به همان دسته از داروها هستند، قابل مقایسه خواهد بود. این دارو که به نام zavegepant نیز شناخته می‌شود، با رقبایی از شرکتAbbVie، AMGN.O و Teva Pharmaceutical که داروهایی براساس پپتیدهای مهارکننده‌های (CGRP) مرتبط با ژن کلسی تونین نیز تولید می‌کنند، رقابت خواهد کرد. دکتر عماد استمالیک، روانپزشک کلینیک کلیولند درباره این اسپری بینی گفت: داروی تولید شده در فایزر 2 مزیت اصلی نسبت به آنتاگونیست‌های قدیمی‌تر CGRP دارد. اول اینکه برای افرادی که ریسک بیماری‌های قلبی عروقی دارند بی‌‌خطر است و دوم اینکه باعث سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو نمی‌شود.
استمالیک گفت که اسپری بینی برای بیمارانی که قادر به بلعیدن قرص نیستند نیز مفید است. فایزر امیدوار است با تولید Zavzpret، که Biohaven آن را اپیپن میگرن نامیده است، بتواند در رقابت با سایر داروهای میگرنی به برتری برسد. سازمان غذا و داروی آمریکا پس از بررسی داده‌های مطالعه در مرحله آخر که نشان داد این دارو در 13بیمار از 17بیمار هدف در مقایسه با دارونما، ازجمله تسکین درد در 15دقیقه و عملکرد طبیعی در 30دقیقه، برتر بود، این دارو را تأیید کرد. براساس گزارش بنیاد تحقیقات میگرن، حدود 39میلیون نفر در ایالات متحده از میگرن رنج می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید