• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187499
+
-

اکران نوروزی‌ شانسی برای گیشه

آغاز اکران فیلم‌های نوروزی از ۲۴ اسفند

گزارش
اکران نوروزی‌ شانسی برای گیشه

فهیمه پناه آذر- روزنامه‌نگار

قرار بود روز شنبه، اسامی فیلم‌ها برای اکران نوروزی مشخص شود، اما با نتیجه‌گیری سازمان سینمایی اسامی زودتر اعلام شد. پیش‌تر نام برخی از فیلم‌ها به واسطه اکران در هفته‌های آخر اسفند‌ماه برای ادامه نمایش در بهار ۱۴۰۲ اعلام شده بود.
فیلم‌های «چپ راست»، «خط استوا»، «ملاقات خصوصی» و «بخارست» روی پرده سینما هستند و درصورتی که کف فروش خود را داشته باشند، اکران آنها به نوروز می‌رسد. علاوه بر این 4 فیلم، فیلم‌هایی از جمشید بهرامیان، کریم امینی، مهدی خسروی، محمدحسین لطیفی و به تهیه‌کنندگی سازمان اوج، محمدرضا شریفی‌نیا، ابراهیم عامریان و حمید اعتباریان سهم اکران نوروزی ۱۴۰۲ شدند.
یکی از این فیلم‌ها که پیش‌تر زمزمه اکرانش در نوروز به گوش می‌رسید، فیلم «غریب» است؛ «غریب» تنها فیلم جشنواره فیلم فجر اخیر است که در نوروز به نمایش درخواهد آمد؛ فیلمی که بیشترین سیمرغ‌ها را گرفت. «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را روایت می‌کند. در این فیلم که به تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا تولید شده، بازیگرانی چون بابک حمیدیان، مهران احمدی، رحیم نوروزی، هژیر سام‌احمدی، پردیس پور  عابدینی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، سامیه لک و سمیرا کریمی حضور دارند.

فیلم‌های طنز بهاری
ترکیب فیلم‌های نوروزی در حالی اعلام شده که به‌نظر می‌رسد بیشتر این فیلم‌ها کمدی و طنز هستند؛ فیلم‌هایی که شاید بتوانند با توجه به حال و هوای نوروزی، تکانی به گیشه بهار ۱۴۰۲ بدهند.
از طرفی با شناور شدن قیمت بلیت‌ سینماها باید دید چه تعداد مخاطب در 2 هفته تعطیلات نوروزی به سینماها می‌آیند و بعد از تعطیلات، میزان فروش و مخاطبان سینما چقدر خواهد بود. قیمت بلیت سینما در سال جدید براساس درجه کیفی، موقعیت جغرافیایی قرارگیری سالن سینما و سانس‌های مختلف، تعیین و از تماشاگران دریافت خواهد شد.»
به‌گفته سهرابی،مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی در این مصوبه، سقف مبلغ بلیت ۶۰هزار تومان، آن هم برای سینماهای مدرن همچون کورش، ایران‌مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و … درنظر گرفته شده که البته درصد بسیار بیشتری از سالن‌ها و سانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰هزار تومان به فروش می‌رسند.‌‌

مجوزهایی که صادر شد

«ملاقات با جادوگر» به تهیه‌کنندگی حمید اعتباریان و کارگردانی جمشید بهرامیان که سال گذشته به‌دلیل بررسی دوباره فیلم‌ها در دولت جدید، پروانه نمایش گرفت، از فیلم‌های نوروزی است.
در این فیلم امیرمهدی ژوله، مانی حقیقی، هستی مهدوی، نسیم ادبی، امیر شریعت، ستاره پروین، سپیده مرادپور و علیرضا خمسه بازی کرده‌اند. فیلمنامه اولیه این اثر با نام «ماساچوست» پیش‌تر توسط پیمان عباسی به نگارش در آمده بود.

«عروسی خیابان فرشته» که محصول سال ۹۹ است و دوباره در دولت جدید، مورد بررسی قرار گرفت و سال گذشته مجددا پروانه نمایش گرفت، به تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا و کارگردانی مهدی خسروی ساخته شده است. در این فیلم محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر و فهیمه رحیم‌نیا بازی کرده‌اند.

از دیگر فیلم‌ها که نامش در لیست اکران‌ نوروزی دیده می‌شود، «فسیل» است؛ فیلمی به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سیدابراهیم عامریان. این فیلم یک کار کمدی است که داستان آن در دهه‌های قبل از انقلاب اتفاق می‌افتد. اطلاعات رسمی از بازیگران و دیگر عوامل فیلم منتشر نشده است. آرمین طهماسبی، علی باطنی و کریم امینی به‌طور مشترک فیلمنامه این فیلم‌ سینمایی را به نگارش درآورده‌اند. کریم امینی که در مقام کارگردان در «فسیل» حضور داشته است، علاوه بر بازیگری، پیش از این «دشمن زن» و «گربه سیاه» را ساخته است.

مکث
دورخیز برای اکران فطر

همزمانی بهار ۱۴۰۲ با ‌ماه رمضان باعث شده برخی از فیلمسازان برای اکران فیلم‌هایشان برای عید فطر دورخیز داشته باشند‌ اکرانی که در سال‌های قبل هم از اهمیت زیادی برخوردار بود. سازندگان انیمیشن «بچه زرنگ» که مجوز نمایش ‌گرفته، ترجیح می‌دهند که اکران خود را برای فطر داشته باشند چرا که برخی از تهیه‌کنندگان، بهترین زمان اکران را بعد از پایان‌ ماه رمضان می‌دانند.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید