• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187478
+
-

رشد 3/3 درصدی اقتصاد ایران

طبق گزارش مرکز آمار، میزان تولید ناخالص داخلی ایران در 9‌ماه امسال به 3/3درصد رسید

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از میزان تولید در کشور اعلام کرد در 9‌ماه امسال تولید ناخالص داخلی با محاسبه میزان فروش نفت به 3.3درصد و بدون احتساب فروش نفت به 2.9 رسیده است. میزان تولید ناخالص داخلی در فصل اول و دوم سال ارقام بالاتری را نشان می‌داد.
به‌گزارش همشهری، تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد جمع کل تولید 9ماهه در ایران اگرچه روندی مثبت داشته اما نسبت به فصل‌های قبل شیب نزولی داشته است. بانک جهانی نیز پیش از این در گزارشی اعلام کرده بود رشد اقتصاد جهانی در مواجهه با تورم بالا، افزایش نرخ بهره، کاهش سرمایه‌گذاری و اختلالات ناشی از حمله روسیه به اوکراین روندی کاهشی پیدا خواهد کرد و این موضوع به کاهش سطح تولید در ایران نیز منجر خواهد شد.

رشد 3/3درصدی
مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده سطح تولید در ایران در 9‌ماه امسال 3.3درصد افزایش یافته است و به 582هزار میلیارد تومان به نرخ ثابت رسیده و اگر فروش نفت را از جمع کل درآمد‌های کشور کم کنیم این میزان به 2.9درصد خواهد رسید. این اطلاعات نشان می‌دهد با وجود رشد 3.3درصدی تولید در 9‌ماه امسال این میزان کمتر از بهار و تابستان بوده و از ابتدای سال تاکنون میزان تولید به‌طور متناوب با کاهش مواجه شده است. طبق گزارش مرکز آمار، میزان تولید ناخالص داخلی ایران در بهار امسال 4.6درصد و در تابستان 3.5درصد بود. همچنین میزان تولید ناخالص داخلی بدون نفت در بهار 5.3درصد و در تابستان 3.6درصد بود که اکنون به سطح 2.9درصد رسیده است.

افزایش سهم صنعت و معدن
گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بخش کشاورزی برای چندمین فصل متوالی با افت تولید مواجه شده و این میزان افت در آخر پاییز یعنی دوره 9‌ماه سال‌جاری به 4.3درصد رسیده است. در همین مدت میزان رشد بخش خدمات هم از 4.7درصد در فصل بهار به 2.6درصد در 9‌ماه امسال رسیده است. اما گروه صنایع و معادن با وجود یک دور افت در گزارش‌های 6ماهه مرکز آمار ایران با رشد 5.3درصدی در پاییز امسال مواجه شده و سهم این گروه نیز در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی در کل اقتصاد ایران افزایش یافته است.
مرکز آمار ایران گزارش کرده سهم تولید در بخش کشاورزی و خدمات در طول یک‌سال گذشته کمتر شده و در عوض سهم بخش صنعت و معدن افزایش یافته است. طبق این اطلاعات سهم بخش صنعت و معدن در پاییز سال قبل از کل اقتصاد ایران 38.9درصد بود که این میزان در حال حاضر به 40.2درصد رسیده؛ درحالی‌که سهم بخش کشاورزی در همین دوره از 8.2درصد به 7.4درصد و سهم بخش خدمات از 52.7درصد به 52.1درصد کاهش یافته است.
اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد افزایش سهم بخش صنعت و معدن در کل اقتصاد ایران ناشی از افزایش سهم بخش صنعت و استخراج نفت و گاز بوده است. طبق این اطلاعات سهم صنعت از کل تولید ناخالص داخلی ایران در فاصله یک‌سال گذشته از 12.7درصد به 13درصد و سهم بخش نفت و گاز از 13.4درصد به 14.4درصد رسیده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید