• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187446
+
-

سرانه جنگلداری شهری در ایران یک‌سوم استاندارد جهانی است

سرانه فضای جنگلداری شهری در کشور در مقایسه با متوسط جهانی آن بسیار پایین و یک سوم استاندارد جهانی است.نقی شعبانیان، معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اعلام این خبر به ایرنا گفته است: در حال حاضر سرانه فضای سبز در کشور 7 مترمربع است؛ درحالی‌که میانگین جهانی آن ۲۰مترمربع اعلام شده است.
به‌گفته این مسئول، براساس ماده۲۲ قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز شهری تا سال۱۴۰۶ به ۱۵مترمربع برسد.
وی اجرای طرح مردمی تولید یک‌میلیارد نهال در کشور را مهم‌ترین اقدام برای تحقق این هدف عنوان کرد و گفت: در سال‌های گذشته طرح‌های بسیاری در این حوزه تدوین و اجرا شده که برخی موفق و برخی نیز ناموفق عمل کرده بودند؛ از همین رو با آسیب‌شناسی برنامه‌های گذشته، طرح مردمی تولید یک‌میلیارد نهال تدوین شده و امید است طی 4سال آینده این برنامه با کمترین اشتباه اجرا و به اهداف موردنظر خود برسد.
معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه کمیت و کیفیت سطح جنگلی کشور خوب نیست، افزود: در سال‌های اخیر تخریب جنگل‌ها شدت گرفته است و این موضوع مشکلات زیست‌محیطی بسیاری ازجمله بلایای طبیعی نظیر سیل، افزایش گازهای گلخانه‌ای و شدت ریزگردها را به‌دنبال داشته است.

نهضت جنگل‌کاری
شعبانیان با اشاره به شکل‌گیری نهضت جنگل‌کاری در جهان، تصریح کرد: نتایج علمی، جنگل‌کاری را بهترین و امن‌ترین راهکار برای کاهش مشکلات‌ زیست‌محیطی می‌داند؛ از همین رو در کشورهای دنیا اقدامات قابل‌توجهی درخصوص کاشت نهال و جنگل‌کاری شکل گرفته است.
وی با اشاره به آغاز طرح مردمی تولید و کشت یک میلیارد نهال در کشور از اسفندماه امسال، خاطرنشان کرد: این طرح با 4 هدف احیای جنگل‌های موجود، توانمندسازی جوامع محلی با اجرای طرح زراعت چوب، جلوگیری از گسترش بیابان‌ها و ریزگردها و ارتقای سرانه فضای سبز وارد مرحله اجرا شده است.
به گزارش ایرنا، براساس طرح مردمی تولید یک میلیارد نهال در کشور، قرار است در چهارمحال‌و‌بختیاری طی 4سال ۱۰میلیون نهال تولید و کاشت شود.
براساس طرح کاشت یک میلیارد اصله نهال در کشور تا پایان سال 1406سالانه باید 250میلیون اصله نهال در کشور کاشته شود تا این طرح به هدفگذاری خود برسد. بیابان‌زدایی، مقابله با توفان‌های گردوغبار، افزایش سرانه فضای سبز و مقابله با آلودگی هوا مهم‌ترین هدفگذاری این طرح است.
با کاشت یک‌میلیارد اصله نهال در کشور تا پایان سال1406 سطح جنگل‌های کشور به 3میلیون هکتار افزایش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید