• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187445
+
-

تقویت مراودات زیست‌محیطی ایران و ترکمنستان

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور اعلام کرد: مراودات با کشور ترکمنستان در حوزه حفاظت محیط‌زیست و مسائل مرتبط با آن تقویت می‌شود.
علی سلاجقه که با هدف عبور از مرز زمینی برای شرکت در نشست امنیت غذایی در سایه تغییرات اقلیمی در کشور ترکمنستان به مشهد سفر کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران‌ به مراودات متعدد ایران و ترکمنستان اشاره کرد و افزود: قرار است در نشست تغییرات اقلیمی به میزبانی کشور ترکمنستان شرکت کنم که در این سفر مباحث مربوط به تغییرات اقلیمی و امنیت غذایی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
به ‌گزارش ایرنا، وی گفت: با توجه به اشتراکات فراوان و تشابهات آب و هوایی کشورمان با ترکمنستان، می‌توان همکاری‌های خوبی برقرار کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اشتراکات در مناطق تحت حفاظت مرزی میان ۲کشور نیز می‌تواند از دیگر زمینه‌های همکاری و مشارکت باشد.
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور افزود: سعی داریم مسایل محیط‌زیستی در نشست‌های دوجانبه میان ۲کشور مطرح شود.

ایران و ترکمنستان درگیر ریزگردها
به‌ گزارش همشهری، سازمان حفاظت محیط ‌زیست از مدت‌ها قبل در تلاش برای فراهم شدن شرایط همکاری مناسب بین کشورهای همسایه و سازمان‌های بین‌المللی و تسهیل برای برگزاری نشست مشترک با این کشورها جهت رفع معضل گردوغبار منطقه است.
کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و ازبکستان از کشورهای تأثیرپذیر از پدیده گردوغبار در منطقه آسیای مرکزی هستند.
مطالعات انجام شده نیز نشان می‌دهد که جریان گردوغبار از شمال به جنوب است و بخش قابل توجهی از گردوغبار خراسان رضوی از منابع نزدیک در کشورهای ازبکستان و ترکمنستان، «صحرای قره‌قوم» و همچنین دریاچه «آرال» و شرق دریای خزر ناشی می‌شود.
دریاچه آرال چهارمین دریاچه بزرگ جهان بود که با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش گرمای جهانی این دریاچه تبدیل به یک بحران زیست‌محیطی شد.
بحران‌های محیط‌زیستی باعث شده است که دولت ترکمنستان نیز به ایجاد یک مرکز منطقه‌ای برای حفاظت محیط‌زیست با کمک کشورهای خارجی و همسایه متمرکز شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید