• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 20 اسفند 1401
کد مطلب : 187409
+
-

نرخ بازگشت نخبگان بازگشتی روی موج صعود

مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری از دانش آموختگان ۱۵۰دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی برتر براساس نظام ارزیابی حمایت می‌کند تا به کشور برگردند

بازگشت نخبگانی که در خارج از کشور تحصیلات آکادمیک خود را سپری کرده‌اند همواره یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت بوده است. براساس اعلام بنیاد ملی نخبگان و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تعداد کثیری از دانشمندان و محققان ایرانی برای ارائه آنچه فراتر از مرزهای ایران آموخته‌اند به کشور بازگشته‌اند تا به روزترین خدمات را در عرصه‌های مختلف به هموطنان خود ارائه کنند.
 در این بین با تأکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد و علوم دانش بنیان، بازگشت این نخبگان با گسترش شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپی همراه بود. تا جایی که طبق آمار معاونت علمی ریاست‌جمهوری تا سال گذشته 2600دانشجو از 200دانشگاه معتبر و برتر دنیا به کشور بازگشته‌اند.
  ارائه آمار و ارقام مختلف از بنیاد ملی نخبگان، رصدخانه مهاجرت ایران و همچنین معاونت علمی ریاست‌جمهوری براساس برنامه 5ساله برای بازگشت نخبگان، می‌تواند گستردگی مهاجرت معکوس را بهتر بازنمایی کند. ناصر باقری مقدم، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان نیز چندی پیش گفته بود بازگشت هزار نفر از نخبگان غیرمقیم به کشور، ایجاد هزار واحد مسکونی برای نخبگان، تربیت هزار دانشمند علوم پایه و انسانی جزو برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان بوده که قرار است با کمک دولت اجرایی شود. مرکز تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری نیز از دانش آموختگان ۱۵۰دانشگاه یا مؤسسه تحقیقاتی برتر براساس نظام ارزیابی حمایت می‌کند تا به کشور برگردند و با محققان کشور همکاری کنند. در پی این مهاجرت‌ها برنامه بازگشت نخبگانی در بنیاد ملی نخبگان از سال ۹۵ اجرایی شده که ۲۷۰۰ نفر به‌صورت ثابت به کشور بازگشته‌اند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید