• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187378
+
-

معاون سازمان برنامه و بودجه:

تورم به پیک ۳ساله و نگران‌کننده رسید

در آستانه ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه به دولت، حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: نرخ تورم به پیک 3ساله نگران‌کننده رسیده است. او از نوسان شدید نرخ رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم به‌عنوان 2چالش در 5سال آینده نام برد و تأکید کرد: امروز وضعیت تورم بسیار نگران‌کننده است و اگر سیکل‌های تورم را در 3دهه اخیر مقایسه کنیم در شاخه‌های 3ساله، پیک تورم 3ساله در دهه هفتاد 113درصد، دهه هشتاد 119درصد و امروز بیش از 200درصد است.
به گزارش همشهری او با اشاره به  جبران ناترازی بودجه از طریق صندوق توسعه ملی و همچنین استقراض غیرمستقیم از بانک مرکزی تأکید کرد: باید معافیت‌های مالیاتی را کاهش و برای معافیت‌ها سقف درنظر بگیریم زیرا در حوزه مالیات بیش از 50درصد مالیات وصول نمی‌کنیم و به‌دلیل نبود شفافیت امکان شناسایی فرار مالیاتی وجود ندارد. او اعلام کرد: در حوزه مولدسازی دولت دارایی‌های بسیار زیادی وجود دارد. این دارایی‌ها بعضاً بدون سند و یا در اختیار دستگاه‌های مختلف است و همه این اموال باید به نام وزارت اقتصاد شود تا امکان سیاستگذاری به‌وجود بیاید زیرا الان مسابقه‌ای برای دارایی‌هایی نظیر سالن‌های پذیرایی بین دستگاه‌ها وجود دارد.
این مقام ارشد سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه باید جلوی پروژه‌های عمرانی غیرکارشناسی گرفته شود، گفت: باید بودجه را از تبصره‌محوری به سمت عدد‌محوری ببریم و مجلس باید از ایجاد هزینه‌های جدید اجتناب کند. به‌گفته پورمحمدی، اختصاص سهم 14.5درصدی درآمدهای نفتی به شرکت ملی نفت و سهم 42درصدی برای صندوق توسعه ملی کارآمد نیست. او افزود: این موضوع سبب شده تا سهم دولت کاهش و کیفیت حکمرانی به‌شدت کاهش پیدا کند و اگر دولت هزینه نکند کیفیت حکمرانی کاهش پیدا می‌کند در نتیجه قاعده صندوق توسعه ملی باید تغییر کند. به‌گفته او، منابع نفت باید به صندوق منتقل و یک رقم ثابت به‌طور سالانه به دولت پرداخت شود تا دیگر مشکلی در نوسانات وجود نداشته باشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید