• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187339
+
-

اعلام موارد مشکوک مسمومیت‌ها به 110

تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی افزایش یافت

انتشار بوی نامطبوع و بروز علائمی از جمله سرگیجه، سردرد، زجر تنفسی، گرفتگی و بی‌حسی عضلات و علائم نورولوژی؛ این وضعیت تکراری برخی از مدارس دخترانه شهرهای کشور در بیش از 3‌ماه اخیر است. ابتدا در قم، بعد بروجرد و تهران و حالا تقریباً بیشتر استان‌ها بروز مسمومیت در مدارس را گزارش می‌کنند. دیروز هم دانش‌آموزان برخی از مدارس در شهرهای مهران، دهلران، هرمزگان، لارستان، اقلید، بیضا، مرودشت، جهرم، اندیمشک، سلماس، گچساران، دیواندره، تهران، شوش، سنندج، قوچان، آبادان و... با سریال دنباله‌دار مسمومیت‌ها مواجه شدند. پیگیری دلایل بروز این مسمومیت‌ها همچنان ادامه دارد. در وزارت کشور، وزارت بهداشت و مجلس کارگروه‌ها و کمیته‌های بررسی و علت‌یابی مسمومیت در مدارس تشکیل شده و مطالعات در حال انجام است، اما همچنان دلیل این مسئله مشخص نیست.
وضعیت مدارس به حالت نیمه ‌تعطیل درآمده و پیگیری همشهری از برخی مدارس تهران هم حاکی از غیبت جمعیت قابل‌توجهی از دانش‌آموزان در کلاس‌های درس است. البته یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش این غیبت‌ها را بلامانع اعلام و تأکید کرد که همکارانش نسبت به غیبت دانش‌آموزان همکاری خواهند کرد. با وجود این، سخنگوی پلیس فراجا از استقرار و افزایش تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار در اطراف مدارس و خوابگاه‌های دانشجویی برای حفاظت و حراست از دانش‌آموزان و دانشجویان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی خبر داده و گفته: «فرماندهی کل انتظامی کشور ضمن ابراز تأسف از اعلام مسموم شدن تعدادی از دانش‌آموزان دختر، به اطلاع می‌رساند؛ بلافاصله پس از دریافت گزارش‌های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به‌محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. به همه هم میهنان به‌ویژه دختران عزیزمان، اطمینان داده که با همکاری دیگر دستگاه‌های کشور و به فضل و کرم الهی با عوامل این اقدامات مجرمانه برخورد قاطع شده،  به این عمل مذبوحانه، خاتمه بخشیده و امنیت و آرامش روانی را به جامعه باز می‌گردانیم. دانش‌آموزان عزیز درصورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، مراتب را از طریق سامانه پلیس 110اعلام کنند.»
‌ پای سَم در میان است
با وجودی که هنوز هیچ مستنداتی از دلایل بروز مسمومیت‌ها در مدارس از سوی وزارت بهداشت اعلام نشده اما مینو محرز، متخصص عفونی به خبرآنلاین گفته‌ شواهد و قرائن نشان می‌دهد که آنچه بر سر دانش‌آموزان می‌آید، عامل ویروسی نیست و هرچه هست باید یک نوع سم باشد. محرز با بیان اینکه سم می‌تواند این علائمی را که در دانش‌آموزان می‌بینیم ایجاد کند، ادامه می‌دهد: «در حوزه مسمومیت نمی‌توانم نظر بدهم و متخصصان سم‌شناسی و مسمومیت در این‌باره توضیحات بیشتری خواهند داد».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید