• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 16 اسفند 1401
کد مطلب : 187326
+
-

درختکاری همسران دیپلمات‌ها

بوستان جوانمردان روز گذشته میزبان همسران دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای خارجی بود

گزارش
درختکاری همسران دیپلمات‌ها

فرناز محمدزاده- روزنامه‌نگار

روز گذشته همسران دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای خارجی مقیم ایران، در بوستان جوانمردان واقع در منطقه 5پایتخت برای اجرای رسم هرساله ایرانی‌ها در 15اسفندماه اقدام به کاشت نهال کردند. روز درختکاری که همه‌ساله در نیمه دوم اسفندماه در نقاط مختلف کشور به اجرا درمی‌آید، امسال نیز با حضور همسران سفرای خارجی در یکی از بوستان‌های تهران به‌صورت نمادین اجرا شد.
به گزارش همشهری، مراسم کاشت نهال به مناسبت روز درختکاری با حضور همسران سفرای کشورهای فیلیپین، چین، عراق، ویتنام، قرقیزستان، اروگوئه، سوریه، آفریقای جنوبی، پاکستان، مکزیک و برونئی همچنین با حضور زنان دیپلمات ایرانی و همسر وزیر امور خارجه ایران، در بوستان جوانمردان برگزار شد. در حاشیه این مراسم حمیدرضا غلامزاده، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی در گفت‌وگو با همشهری، می‌گوید: «برنامه‌هایی مانند برنامه روز درختکاری جزو برنامه‌های به ظاهر نمادین است، اما در درازمدت تأثیر خوبی خواهد داشت؛ حتی اگر یک درخت کاشته شود.»  او ادامه داد: «این شکل برنامه‌ها که کشورهای مختلف در آن دخیل شوند به بحث توسعه سیاست خارجه و اتحاد بین ملت‌ها و کشورها کمک می‌کند؛ همچنین یک روابط پایداری را رقم می‌زند.»
غلامزاده بیان کرد: «در دوره جدید مدیریت شهری و مجمع شهرداران آسیایی این اعتقاد وجود دارد که ارتباطات را توسعه داده و همکاری‌های کاربردی با سایر شهرهای کشورهای دیگر داشته باشیم. یکی از زمینه‌هایی که در این خصوص وجود دارد دیپلماسی شهری است.» دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی افزود: «3دسته‌بندی کلی در رویکرد بین‌المللی داریم که دیپلماسی اقتصادی، شهری و شهروندی است و اینکه شهر تهران خود در مجامع بین‌المللی نقش ایفا کند نیز یک رویکرد در دیپلماسی شهری است تا نتیجه‌ای برای شهر داشته باشد.»
او گفت: «همین مراسم روز درختکاری یک برنامه نمادین بود که اجرا شد و درختانی که انتخاب شدند همگی درختان مثمر بوده‌اند و درختان سیب و زیتون که نماد صلح هستند در این خصوص انتخاب شده‌اند. این مراسم که گام کوچک‌تر محسوب می‌شود تا همکاری‌های اقتصادی کلان با شهرهای خارجی رویکرد دیپلماسی شهری است.»
غلامزاده افزود: «همچنین بحث دیپلماسی شهروندی نیز داریم که تعامل با شهروندان خارجی را شامل می‌شود و مراسم روز درختکاری که با حضور همسران سفرای خارجی مقیم ایران برگزار شد به نوعی مصداق این دیپلماسی شهروندی محسوب می‌شود.» دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی تصریح کرد: «در بحث دیپلماسی شهروندی باید برای شهروندان، دانشجویان، پناهندگان، دیپلمات‌ها و تجار خارجی مقیم تهران فعالیت‌هایی را انجام دهیم و مجمع شهرداران آسیایی این تلاش را می‌کند تا همکاری‌ها را رقم زند و در رویدادهای مختلف مشارکت خارجی‌ها را داشته باشد تا علاوه بر اینکه آنان با فرصت‌ها و ظرفیت‌های تهران آشنا شوند، شهروندان نیز بتوانند با آنان تعامل داشته باشند.»
علاوه بر این همسر وزیر امور خارجه ایران، در این مراسم گفت: «برگزاری چنین رسم‌هایی و دعوت سایر کشورها برای همکاری در این مراسم‌ها، می‌تواند زمینه تعامل خوبی را با کشورها و ملت‌ها برقرار کند. کاشت درخت سنبل یک ارتباط و تعامل مؤثر با دیگر کشورها نیز محسوب می‌شود.»

کاشت درخت در بوستان سرخه‌حصار توسط کودکان کار
شهردار منطقه ۱۳ اعلام کرده که قرار است ۳هزار نهال با دست پرمهر کودکان کار شهر تهران کاشته شود. محمدهادی علی‌احمدی گفت: «کاشت و پرورش نهال و هدیه آن در جامعه باید فرهنگسازی شود و در این راستا و همزمان با هفته منابع طبیعی و اجرای پویش نهضت کاشت درخت در شهر تهران، بوستان جنگلی سرخه‌حصار میزبان اقشار مختلف مردمی و ارگان‌ها برای درختکاری و کاشت نهال است.»
او همچنین به کاشت ۲۵۰اصله نهال با مشارکت ورزشکاران فدراسیون کاراته جمهوری اسلامی ایران و دانش‌آموزان مدرسه پانزده خرداد در بوستان جنگلی سرخه‌حصار اشاره کرد و افزود: همچنین مراسم دیگری با مشارکت کودکان فعال در عرصه محیط‌زیست در این بوستان بزرگ برگزار شد.

کاشت نهال به نام نوزادان
روز گذشته در بوستان ملت واقع در منطقه 3پایتخت، به نام مربیان ایستگاه‌های ورزشی و نوزادان در روز درختکاری نهال کاشته شد و در این مراسم، ۱۰۰نهال را به نام نوزادان در پویش نفس‌های تازه شهر و مربیان ایستگاه‌های ورزشی در بوستان ملت غرس کردند.
علاوه بر این در پویش ملی نهضت کاشت درخت تعداد ۲هزار و ۵۰۰نهال در پارک ملت کاشته شد. ضمن اینکه با توجه به فرا رسیدن اسفند و زمان مناسب برای کاشت نهال، حدود ۴هزار اصله نهال از ۱۴ اسفند به‌صورت رایگان بین شهروندان علاقه‌مند به فضای سبز توزیع می‌شود که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به بوستان‌ها یا تماس با شماره ۱۳۷ در این پویش شرکت کنند.

چرا کمربند سبز مهم است؟
  استفاده بهینه از رواناب‌های سطحی حاصل از ریزش‌های جوی و کاهش سیل‌خیزی
  تشکیل دیوار دفاعی در برابر گرد و خاکی که از شهرستان‌های همجوار به تهران می‌آیند
 کاهش میزان آلاینده‌های تولیدی منابع ثابت مثل کارخانه‌های صنعتی و معادن شن و ماسه مستقر در حریم تهران
 حفاظت از خاک و کاستن از میزان فرسایش آن
 ایجاد مناظر زیبا با کارایی اکولوژیک از طریق معرفی و کاشت گونه‌های گیاهی متنوع و مناسب
  حفاظت از عرصه‌های پیرامونی شهر و جلوگیری از دست‌اندازی سوداگران ارضی به این مناطق

مکث
توزیع 100هزار نهال رایگان بین شهروندان
وسعت کمربند سبز تهران به 46600هکتار رسید


دیروز 1500هکتار در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران به بهره‌برداری رسید. این در حالی است که سال گذشته نیز بنا بر دستور شهردار تهران 1250هکتار توسط رئیس‌جمهور برای تکمیل رینگ سبز مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود. با این حساب کمربند سبز تهران، تنها 3سال دیگر تا پایان فاصله دارد. نکته مهم اینجاست مدیریت شهری دوره فعلی تهران طی 18ماهه گذشته برای توسعه این فضای سبز مهم، رکوردشکنی کرده است و برای همین در اسفند‌ماه سال1400 و اسفند‌ماه امسال، بیش از رقم پیش‌بینی‌شده یعنی هزارهکتار سالانه، به وسعت کمربند سبز افزوده است.
به گزارش همشهری، با بهره‌برداری از فضای سبز دیروز، مساحت کمربند سبز تهران به حدود 46600هکتار رسیده است. در همین ارتباط مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با بیان اینکه 1500هکتار در ۱۱نقطه شهر تهران و مناطق حاشیه‌ای اجرا شده است، گفت: «در طول ۶‌ماه روزانه بیش از 1400نفر از نیروهای کارگر فضای سبز توسعه جنگل‌کاری را انجام داده‌اند.»
علی‌محمد مختاری با اعلام اینکه برای توسعه و اجرای این 1500هکتار، ۱۵۰میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده بود، افزود: «با بهره‌برداری که دیروز صورت گرفت، از طرح ۵۰هزار هکتاری کمربند سبز تهران ۴۶هزار و ۶۰۰هکتار اجرایی شده است.»
مختاری اضافه کرد: «براساس دستور شهردار تهران در سال آینده ۲هزار هکتار توسعه جنگل‌کاری در دستورکار قرار دارد و برنامه ما این است که تا پایان سال۱۴۰۳ طرح ۵۰هزار هکتاری به نتیجه برسد.»
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران همچنین از توزیع ۱۰۰هزار نهال بین شهروندان تهرانی در طول هفته درختکاری خبر داد و گفت: «شهروندان می‌توانند با تماس با سامانه۱۳۷ درخواست خود را ثبت  و نهال مورد نظر را از طریق ۱۲۳ ناحیه شهرداری تهران دریافت کنند.» او با بیان اینکه نهال‌های توزیعی در ۲گونه مثمر و غیرمثمر است، افزود: «تعداد گونه‌های مثمر بیشتر بوده و ۱۰گونه شامل انواع میوه‌ها درنظر گرفته شده که برای کاشت در منازل شهروندان اهدا خواهد شد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید