• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187125
+
-

شکوفه دادن «درختان انبه» در بندرعباس

میز خبر
شکوفه دادن «درختان انبه» در بندرعباس

انبه که به شاه میوه‌ها معروف است چنان خوش طعم، خوش عطر و خوش خوراک است که در زمره محبوب‌ترین میوه‌ها قرار می‌گیرد. در بندرعباس انبه درختی سوگلی است. هر خانه‌ای که حیاط دارد، در اولویت نخست کاشت درختی مثمر انبه قرار می‌گیرد، این روزها فصل گل کردن انبه و تبدیل آن به میوه‌ای مقبول و مطلوب است. انبه پس از شکوفه به چغاله تبدیل می‌شود. چغاله انبه مانند گوجه سبز نوبرانه مشتری فراوان دارد و کالک آن نیز در ساخت ترشی‌های خوشمزه و خوردنی کاربری دارد.

تولید 40هزار تن انبه
3300هکتار درختان بارده و 900هکتار درختان غیربارده انبه در کشور وجود دارد و سالانه 40هزار تن انبه در ایران تولید می‌شود.
انبه از مهم‌ترین میوه‌های گرمسیری در دنیاست که در جنوب شرق ایران مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان کشت می‌شود. در منطقه جنوب شرق ایران درختان انبه با قدمت بیش از 300سال هم به چشم می‌خورد، اما بیش از 700سال است که کشت درختان انبه در مناطق جنوب شرق رواج دارد و در حال حاضر هم بسیاری از باغداران کشور به کشت و کار این محصول مشغول هستند.

هرمزگان، رتبه اول
رتبه نخست تولید انبه در جهان به هند اختصاص دارد و این کشور به‌تنهایی 30 تا 40درصد انبه دنیا را تولید می‌کند. عمده‌ترین کشور‌های تولید‌کننده انبه در جهان پاکستان، هند، بنگلادش، برزیل و مکزیک هستند، اما بیشتر ارقام انبه در کشور با منشا هند و پاکستان است. هرمزگان رتبه اول، جنوب سیستان و بلوچستان رتبه دوم و جنوب کرمان رتبه سوم را از حیث تولید انبه به‌خود اختصاص داده‌اند. در هرمزگان سالانه ۲۲هزار تن و در سیستان و بلوچستان ۱۴هزار تن انبه تولید می‌شود. ارقام محلی انبه در هرمزگان سبز انبه، چارک، کلک سرخ، مشک، عروس و هلیلی و ارقام وارداتی لانگرا، سندری و آلفونسو است که این درختان اواخر دی تا نیمه فروردین گل می‌دهند.

انبه از خانواده‌ پسته‌ها
انبه میوه گرمسیری و سرشار از ویتامین‌های آ-بی و سی، کربوهیدرات‌ها، اسیدهای چرب، پروتئین‌ها، اسیدهای عالی و مواد معدنی است. انبه جزو خانواده پسته است، اما برخلاف درخت پسته خزان نمی‌کند و همیشه سبز است. درخت انبه همانند پسته دارای عمر بسیار طولانی است و درختان بارده انبه با عمر 80 تا 100سال به خوبی عملکرد دارند. ۶۰ درصد محصول انبه نارس برداشت می‌شود و از آن به‌صورت تازه‌خوری، تهیه ترشی، شوری، مربا، لواشک و سس استفاده می‌شود. بیش از 1000رقم انبه در دنیا وجود دارد، اما مهم‌ترین ارقام کشت شده در کشور شامل سندری، لانگرا، نیلوم و ... است.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید