• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 14 اسفند 1401
کد مطلب : 187114
+
-

اجرای 26پروژه پیشران با محوریت کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری از اجرای پروژه‌های دانش‌بنیان با ارزش بیشتر از یک‌میلیارد یورو خبر داد که قرار است سطح زندگی مردم را بهبود ببخشند

دانش‌بنیان
اجرای 26پروژه پیشران با محوریت کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور اعلام کرد: بالغ بر ۲۶پروژه پیشران با استفاده از توان و نخبگان ایرانی و نخبگان ایرانی غیرمقیم با سرمایه‌گذاری یک میلیارد یورویی تعریف خواهد شد تا ضمن جذب نخبگان، مردم از ثمرات آن در سطح زندگی خود بهره ببرند.
روح‌الله دهقانی در نشست خبری معرفی آیین‌نامه حمایتی بنیاد ملی نخبگان که با حضور رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد از تعریف این طرح‌ها در حوزه‌های امنیت غذایی، معدن، فناوری اطلاعات، و سایر حوزه‌ها خبر داد وابراز امیدواری کرد که جامعه از اثرات این طرح‌ها بهره ببرد.
به گزارش همشهری، رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به اینکه ۲۶طرح پیشران یادشده به ارزش بیش از یک میلیارد یورو با مشارکت گروهی از شرکت‌های دانش‌بنیان اجرایی می‌شود، عنوان کرد: این طرح‌ها توسط کنسرسیوم‌هایی شامل شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان، مجریان و بهره‌بردارها اجرا خواهد شد.
دهقانی ادامه داد: این موضوع الگو و تمرینی برای انجام کارهای تحول آفرین و مهم در کشور با همکاری و کارگروهی است. برای تأثیر گذاری‌های ماندگار، به شرکت‌های پیشران نیاز داریم که شکل‌گیری این کنسرسیوم‌ها، در قالب تعامل و همکاری شرکت‌ها با یکدیگر اتفاق می‌افتد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، هدف از تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایتی نخبگان را شکل‌گیری یک بسته جامع و منسجم برای حمایت و توسعه جامعه نخبگانی کشور عنوان کرد و گفت: تا پیش از این حمایت‌هایی از نخبگان، به‌صورت غیرمنسجم و پراکنده وجود داشت که پس از تلاش‌های مستمر، مورد تصویب هیأت دولت قرار گرفت که اجرای آن در سال آینده، اصلی‌ترین برنامه بنیاد ملی نخبگان است.

رونق برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین‌المللی
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به رشد 3برابری استقبال از برنامه کارآفرینان و متخصصان بین‌المللی (کانکت) عنوان کرد: خوشبختانه در قالب برنامه کانکت، بیشترین ظرفیت ارتباط و تعامل ایجاد شد. اگرچه مهاجرت وجود دارد اما تمام تلاش‌مان را به‌کار ببندیم تا افراد نخبه، ارتباط خود را از هرکجای دنیاکه حضور دارند، با کشورشان حفظ کنند و هر نخبه ایرانی به نوعی سفیر کشورمان در حوزه علم و فناوری در آن نقطه از دنیا باشد.
وی با اشاره به تحول در شاخص‌های تشخیص نخبه و ارزیابی نخبگان، تأکید کرد: در گام نخست بایدشاخص‌های نخبگی، به‌سوی تأثیرگذاری تغییر یابد و در گام دوم حوزه نخبگی است که باید گسترده‌تر شود. سیاستمداران، فیلسوفان، بازرگانان، شاعران، کارآفرینان و مهارت‌مندانی داریم که تأثیرگذاری بسیار شگرفی در کشور دارند و باید در تعریف نخبگی جای بگیرند.
دهقانی، با بیان اینکه در تعریف جدید از نخبگان، باید به وزن نخبگی و میزان رشد آنها توجه شود، افزود: توجه به نخبگان باید متناسب با میزان تأثیری باشد که ایجاد می‌کنند و همچنین رشد تأثیرگذاری است که فعالیت آنان به‌دنبال دارد. به‌طور مثال تأثیر‌گذاری که یک نخبه با ۱۰میلیون تومان ایجاد می‌کند با نخبه‌ای که همان تأثیرگذاری را با یک میلیارد تومان صورت می‌دهد متفاوت است. دهقانی با بیان اینکه کشور به جذب نیروی انسانی جوان و دانش‌آموخته نیاز دارد واقعیتی اجتناب‌ناپذیر است و در همین راستا، روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور دنبال می‌شود، عنوان کرد: روند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی کشور، تا‌کنون بر مبنای جذب از طریق آزمون اداری استخدامی بود اما اکنون یک مسیر تجربه جدید را شاهد هستیم. وی، با بیان اینکه امیددارم با اصلاح نظام شناسایی و ارزیابی نخبگان توسط بنیاد ملی نخبگان شاهد اثرگذاری بیشتر نخبگان در روند رشد کشور باشیم، ادامه داد: مسیر قانونی کشور به‌هرحال موانع و محدودیت‌هایی دارد که تا تسهیل آن باید اقدامات متعددی صورت بگیرد و در این مسیر اراده و عزم بنیاد ملی نخبگان در تحقق روند جذب نخبگان در ساختار اداری کشور جدی است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید