• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186998
+
-

عقب‌نشینی قیمت ارز

قیمت هر دلار آمریکا دیروز به محدوده 54هزار تومان عقب‌نشینی کرد

بعد از یک دور رشد افراطی در ابتدای هفته که موجب شد قیمت هر دلار آمریکا از مرز60هزار تومان هم فراتر رود، ظرف چند روز گذشته قیمت ارز با کاهش مواجه شد و در مبادلات روز گذشته به محدوده 54هزار تومان رسید. دیروز حتی در ابتدای صبح قیمت هر دلار به 52هزار تومان هم رسید.
به گزارش همشهری، قیمت ارز در ابتدای هفته جاری به شکل نگرانی‌کننده‌ای افزایش یافت؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا در روز یکشنبه حتی از مرز 60هزار تومان هم فراتر رفت. شدت رشد قیمت به حدی بود که برخی برآورد می‌کردند قیمت هر دلار آمریکا تا پایان سال حتی از مرز 70هزار تومان هم فراتر رود. اهمیت قیمت دلار در این است که افزایش آن می‌تواند ابتدا به افزایش تورم تولید‌کننده و سپس در طول یک یا 2فصل به رشد تورم مصرف‌کننده و افزایش قیمت کالا و خدمات منجر شود؛ بر همین اساس از ابتدای هفته، بانک مرکزی سیاست‌های تازه‌ای را برای مدیریت بازار آغاز کرد؛ به‌طوری‌که در ابتدا حجم عرضه را در بازار افزایش داد و به موازات آن نرخ حواله را نیز تا محدوده 38هزار و 100تومان افزایش داد تا از این طریق صادرکننده‌ها ترغیب شوند ارز‌های خود را در این سامانه عرضه کنند. تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد این سیاست موجب شده میانگین عرضه ارز در این سامانه به 270میلیون دلار برسد. برخی خبرها نشان می‌دهد عرضه ارز تولیدکننده‌های پتروشیمی نیز در این سامانه افزایش یافته است. تحلیلگران بر این باورند که نوسان قیمت در این بازار می‌تواند به بازار آزاد سیگنال بدهد. همزمان با افزایش عرضه در تالار حواله و تالار خدماتی مرکز مبادله طلا و ارز، عرضه ارز از طریق صرافی‌ها نیز افزایش یافت و همه این اتفاق‌ها موجب شد قیمت هر دلار آمریکا از محدوده 60هزار تومان عقب‌نشینی کند و ابتدا در روز سه‌شنبه به 56هزار تومان و سپس در مبادلات روز گذشته به 54هزار تومان برسد. روند نزولی قیمت دلار در مبادلات دیروز به حدی بود که حتی در ابتدای صبح قیمت هر دلار آمریکا به 52و 500 هزار تومان هم رسید.

دلایل کاهش
رئیس کانون صرافان درباره دلایل عقب‌نشینی قیمت ارز گفت: ارائه ارز به همه هموطنان آن هم در قالب نیازهای مختلفی که آنها دارند، سبب شده روند قیمتی انواع ارز در بازار کاهشی باشد، البته یکی از دلایل این کاهش، بیشتر شدن تعداد صرافی‌هایی است که معاملات ارزی انجام می‌دهند. از سوی دیگر آغاز طرح فروش ارز طبق دستورالعمل جدید ابلاغ شده، از طریق صرافی‌های کشور و توسط بانک مرکزی یکی دیگر از این دلایل به شمار می‌رود. کامران سلطانی‌زاده ادامه داد: در این شرایط مانند گذشته توصیه می‌کنیم که در بازارهای متشنجی که روند صعودی قیمت را به‌صورت ناگهانی طی می‌کنند، وارد نشوند؛ چراکه مطمئنا با ضررهای سنگین ناگهانی همراه خواهند بود؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که مردم در روزهای آینده به بازار ارز وارد نشوند. او تأکید کرد: با توجه به افزایش تزریق ارز و کاهش قیمت آن در بازار و در معاملات ارزی صرافی‌ها، پیش‌بینی می‌شود روند کاهش نرخ ارز با توجه به حمایت بانک مرکزی و تزریق بیشتر در بازار ادامه‌دار باشد. شهرام معینی، عضو هیأت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان نیز در این‌باره گفت: ‌اگر با تاسیس مرکز مبادله طلا و ارز، پتروشیمی‌ها و شرکت‌های مهم صادراتی بتوانند درصد بیشتری از عرضه خود را در این بازار عرضه کنند به‌دلیل اینکه قیمت ارز در این بازار به بازار آزاد نزدیک‌تر است، شاهد افزایش عرضه ارز در بازار آزاد نیز خواهیم بود. به‌گفته او، همچنین شرکت‌های محدودی به نرخ ترجیحی ارز دسترسی خواهند داشت که می‌تواند توجیه‌پذیری واردات را نیز کاهش دهد؛ به همین دلیل، راه‌اندازی مرکز مبادله طلا و ارز می‌تواند منجر به تشویق شرکت‌های صادراتی و کنترل واردات شود.‌

مکث
ارائه بسته ارزی مجلس به دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از ارائه بسته ارزی پیشنهادی مجلس به دولت خبر داد و گفت: هفته آینده پس از تکمیل نشست‌ها و توافقات با دولت، بسته پیشنهادی ارزی مجلس به دولت ارائه خواهد شد. رویکرد این است که از تعیین نرخ ثابت اجتناب کنیم.  محمدرضا پورابراهیمی با تأکید بر اینکه بازار ارز قابلیت کنترل دارد ادامه داد: اگر بخواهیم کاهش ارزش پول ملی در کشور اتفاق نیفتد، یکی از کار‌ها تغییر در ساختار اقتصادی است که در این‌باره در حوزه ساختار اقتصادی اقداماتی انجام دادیم که چالشی ایجاد نشود که مهم‌ترین آنها موضوعات ناترازی در اقتصاد ایران است. او افزود: دولت باید به عوامل بنیادی که مهم‌ترین آن ناترازی بانکی و بودجه‌ای است، توجه کند. این دو از عوامل اصلی تورم هستند که منجر به کاهش ارزش پول ملی می‌شوند. رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اهمیت جلوگیری از نرخ ثابت ارز اضافه کرد: دولت نباید از قیمت‌ها تبعیت کند، بلکه باید رهبری قیمت ارز را در بازار برعهده گیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید