• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186996
+
-

خروج نرخ تورم بانک مرکزی از بن‌بست

بانک مرکزی سرانجام به دوره طولانی انتظار مردم، کارشناسان و فعالان اقتصادی برای انتشار نرخ تورم پایان داد و اعلام کرد که در بهمن امسال نرخ تورم دوازده‌ماهه به 43.6درصد، نقطه به نقطه 54.6درصد و ماهانه 4.4درصد افزایش یافته است. از آبان سال 1397و 6‌ماه پس از خروج آمریکا از برجام، بانک مرکزی انتشار آمار نرخ تورم را متوقف کرده بود. ساعتی پس از این اتفاق مهم، بانک مرکزی در گزارشی جداگانه خبر داد که شاخص بهای تولیدکنندگان در ایران در بهمن امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 37.9درصد قد کشیده است.
به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با اجازه دولت از حصر طولانی انتشار آمارهای رسمی خارج شده و از این پس انتظار می‌رود که گزارش‌های بیشتری را این نهاد اقتصادی منتشر کند که بتواند چشم‌انداز روشن‌تری از وضعیت اقتصادی ایران را ترسیم کند. اعلام نرخ تورم دوازده‌ماهه 43.6درصدی از سوی بانک مرکزی در شرایطی رخ داده که پیش از این مرکز آمار ایران نرخ تورم 47.7درصدی را اعلام کرده بود با این تفاوت که بانک مرکزی نرخ تورم در نقاط شهری را محاسبه و اعلام می‌کند اما مرکز آمار نرخ تورم در کل کشور و نقاط شهری و روستایی را منتشر می‌سازد که با این حساب نرخ تورم شهری حسب اعلام مرکز آمار در پایان بهمن امسال به 46.9درصد رسیده که اندکی کمتر از نرخ تورم در کل کشور است.

تفاوت 2تورم
نکته مهم بین نرخ تورم نقاط شهری بین این دو نهاد این است که نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی در شهریور سال گذشته 14.2درصد بالاتر از نرخی بوده که مرکز آمار بوده اما این اختلاف از فروردین امسال به بعد تغییر مسیر داده به‌نحوی که بانک مرکزی نرخ تورم در پایان بهمن امسال را 3.3درصد پایین‌تر از مرکز آمار برآورد کرده است.
از سوی دیگر مرکز آمار می‌گوید پس از حذف ارز 4200تومانی کالاهای اساسی نرخ تورم از خرداد امسال به بعد روند صعودی داشته اما بانک مرکزی از صعودی شدن نرخ تورم از مهر‌ماه خبر می‌دهد. اینکه چگونه بانک مرکزی نرخ تورم را در یک مقطع بالاتر از مرکز آمار اعلام می‌کند و در مقطعی بعد نرخ تورم را پایین‌تر برآورد کرده، سؤالی است که نیاز به توضیح دارد.
تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بهمن امسال نسبت به بهمن سال پیش 67.1درصد افزایش یافته و بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه را خدمات رستوران و هتل با 80.4درصد و پس از آن حمل‌ونقل با 50.3درصد ثبت کرده است.

تورم پیش‌نگر چه می‌گوید؟
گزارش جدید بانک مرکزی نشان می‌دهد که هزینه تولید به‌عنوان شاخص پیش‌نگر کالاها و خدمات مصرفی در بهمن امسال نسبت به دی‌ماه 3.7درصد، نسبت به بهمن سال گذشته 37.9درصد و در بازه یک‌ساله منتهی به‌ماه گذشته 36.1درصد افزایش یافته است. اینکه نرخ تورم در‌ماه آخر امسال چه میزان اعلام خواهد شد و آیا از سال آینده روند صعودی نرخ تورم کنترل خواهد شد بستگی به سیاست‌های پولی بانک مرکزی و سیاست‌های مالی دولت دارد. بر اساس آمارها، هزینه تولید در بهمن امسال نسبت به بهمن پارسال برای بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری 57.5درصد، صنعت 33.3درصد، حمل‌ونقل و انبارداری 30.3درصد، هتل و رستوران 80.4درصد، اطلاعات و ارتباطات 6درصد، آموزش 40.7درصد، بهداشت: 44.4درصد و برای سایر خدمات 53.6درصد افزایش یافته است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید