• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186995
+
-

عیددیدنی با خودروی وارداتی

به‌گفته مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت، علاوه بر 2مدل چانگان، هیوندای النترا، فیات 500و فیات تیپو نیز در نوبت عرضه هستند

خودرو
عیددیدنی با خودروی وارداتی

فرخنده رفائی- روزنامه‌نگار

با ثبت‌نام بیش از 51هزار نفر برای خرید خودروهای خارجی، طرح واردات خودرو به آخرین مرحله خود رسید. به‌گفته مدیر طرح واردات وزارت صمت، تاکنون 1200خودروی خارجی به کشور وارد شده و ساعت 18امروز با بسته شدن سامانه ثبت‌نام، متقاضیان برای دریافت خودرو اولویت‌بندی می‌شوند.  به گزارش همشهری، مهدی ضیغمی در جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران درباره مراحل نهایی واردات خودرو گفت: ۳۳شرکت برای واردات خودرو درخواست ارائه کرده‌اند که بسیاری از آنها واردات بیش از یک برند خودرو را در برنامه داشته‌اند. از این تعداد ۲۰شرکت توانسته‌اند مجوزها را اخذ کنند و ۱۰شرکت به مرحله ثبت سفارش رسیده‌اند که ممکن است این تعداد تا پایان سال به ۱۵شرکت هم افزایش پیدا کند، اما در حال حاضر تنها شرکتی که توانسته تمامی شرایط لازم را احراز کند سایپاست که امکان عرضه 2مدل خودروی چانگان شامل C35 پلاس و CS55 وارداتی این شرکت بلافاصله بعد از بسته شدن سامانه فراهم است. به‌گفته او، کرمان‌خودرو نیز برای هیوندای النترا مجوزهای استاندارد و محیط‌زیست را دریافت کرده و در حال حاضر در حال مذاکره با کمیته ارزش گمرک هستیم که هرچه زودتر قیمت پایه گمرکی این خودرو هم مشخص شود. همچنین 2مدل خودروی فیات شامل تیپو و 500را نیز شرکت پارسیان موتور وارد کرده و در حال طی فرایندهای اخذ مجوز است. ضیغمی ابراز امیدواری کرد پس از پایان فرایند ثبت‌نام، هر3برند خودرو که شامل 5مدل خودروست، به‌صورت همزمان عرضه شوند. به‌گفته این مقام مسئول در وزارت صمت، عرضه‌ها براساس موجودی خودروی داخل کشور، خودروهای در حال حمل و نهایتا در حال تولید انجام می‌شود که تا امروز ۱۲۰۰دستگاه خودرو وارد کشور شده و تعداد قابل‌توجهی خودرو نیز در بنادر مقصد یا روی آب در حال انتقال به بنادر کشور هستند.

   51هزار متقاضی‌؛ 100هزار خودرو
مدیر طرح واردات وزارت صمت درباره تعداد متقاضیان گفت: تا پایان روز سه‌شنبه 51هزار متقاضی برای دریافت خودروی وارداتی در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده‌اند که البته این تعداد قطعی نیست و شمار ثبت‌نام‌شدگان نهایی بعد از اتمام فرایند ثبت‌نام اولیه و بررسی مستندات اعلام می‌شود. به‌گفته او، سامانه یکپارچه رأس ساعت 18امروز بسته خواهد شد و تا این لحظه نیز تصمیمی برای تمدید مهلت ثبت‌نام گرفته نشده است. وی در پاسخ به اینکه بررسی درخواست‌ها چقدر زمان می‌برد و عرضه‌ها چه زمانی انجام خواهد شد؟ گفت: بررسی درخواست‌ها 2تا 3روز و فرایند قرعه‌کشی به‌احتمال زیاد فقط یک‌روز زمان می‌برد و خودروهای وارداتی قطعا تا پایان سال عرضه می‌شوند و به‌دست مردم خواهند رسید تا به این ترتیب قول وزیر صمت مبنی بر واردات خودرو تا پایان سال عملی شود.

   تعیین قیمت با سازمان حمایت بوده است
یکی از شرایط ثبت‌نام برای دریافت خودروهای خارجی این است که متقاضیان باید مبلغ 500میلیون تومان را در حسابی وکالتی بلوکه کنند. در روزهای اخیر حواشی زیادی درباره چرایی تعیین ودیعه و میزان آن مطرح شده که مدیر پروژه واردات خودروی وزارت صمت و سخنگوی این وزارتخانه درباره آن توضیحاتی ارائه دادند. سخنگوی وزارت صمت درباره ودیعه 500میلیون تومانی و شایعه سود بردن دولت از این مبلغ گفت: این مبلغ در حساب شخص است. نه دولت و نه هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند در آن دست ببرد. امید قالیباف افزود: دولت سودی از این مبلغ نمی‌برد، اما اگر سؤال این باشد که تأثیر این مقدار بر کل منابع چیست؟ قطعا کاهش تورم خواهد بود. این نقدینگی بسیار بالا در ایامی که به‌طور عرف نقدینگی در کشور افزایش می‌یابد، از این طریق جمع می‌شود و خاصیت ضد‌تورمی زیادی خواهد داشت. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت نیز درباره این ابهامات گفت: این مبلغ مطابق اعلام شورای رقابت برای اینکه 50درصد هزینه خودروی ثبت‌نامی گرفته شود، تعیین شده و ما میانگین رو به پایین قیمت خودروها را اعلام کردیم. مهدی ضیغمی همچنین اعلام نشدن قیمت نهایی خودرو را به‌دلیل مشخص نبودن هزینه‌ها دانست و افزود: در دوره‌های قبلی واردکننده، قیمت خودرو را براساس قیمت خرید و شرایط خود تعیین و هزینه را با سود خود جبران می‌کرد، اما در حال حاضر سود برای واردکننده قطعی و مشخص است و قیمت را نیز سازمان حمایت مشخص می‌کند؛ در نتیجه اگر قیمتی اعلام و در هنگام ترخیص به‌علت تغییر نرخ ETS هزینه بیشتر شود، واردکننده ناچار است مابه‌التفاوت را از جیب خود بپردازد. او قیمت خودروهای عرضه شده را از کمتر از 10هزار یورو تا نهایتا 19هزارو900 یورو عنوان کرد.

   تنظیم بازار با واردات و تولید
قالیباف گفت: تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای اقتصادی است، اما مسئله اینجاست که وقتی خودروی 8هزار یا 9هزار یورویی می‌خواهد به ریال تبدیل شود، نرخ نهایی خودرو را از اقتصادی بودن می‌اندازد. قالیباف اضافه کرد: وزارت صمت طبق آیین‌نامه واردات همچنان خودروی اقتصادی وارد می‌کند، اما اتفاق افزایش نرخ ارز، اقتصادی بودن خودروهای وارداتی را به چالش می‌کشد. با این حال وزارت صمت علاوه بر واردات، با ابزارهای دیگری ازجمله عرضه‌های سنگین تولیدات داخلی و همچنین ورود خودروهای مناطق آزاد به سرزمین اصلی، بازار خودرو را تنظیم خواهد کرد. عرضه بدون قرعه‌کشی خودروهای داخلی از هفته آینده در همین سامانه خرید خودروهای خارجی آغاز می‌شود.

   اقتصادی‌هایی که یک‌میلیاردی شدند
تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت، مهم‌ترین هدف واردات خودرو عنوان می‌شد، اما تعیین قیمت 500میلیون تومان به‌عنوان نیمی از قیمت خودروهای وارداتی به این معناست که قیمت نهایی ارزان‌ترین خودروی خارجی چیزی حدود یک میلیارد تومان خواهد بود. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه قیمت ارزان‌ترین خودروی داخلی در حال حاضر 330میلیون تومان است و واردات خودروی یک میلیاردی چگونه می‌تواند به تنظیم بازار خودرو کمک کند، گفت: وزارت صمت هیچ محدودیتی برای مجوز دادن به واردات خودرویی که بتواند وارد شود و استانداردهای ما را پاس کند، ندارد، ولی مشکل اینجاست که خودروهای ارزان‌قیمت دنیا نمی‌توانند استانداردهای 85گانه ما را پاس کنند و وزارت صمت تقصیری در این زمینه ندارد.
ضیغمی افزود: وزارت صمت تمام تلاش خود را به‌کار گرفت که خودروی اقتصادی و ارزان وارد کشور شود، اما روزی که ما از این طرح صحبت کردیم ارز 28.500تومان بود و الان حواله یورو تالار دوم 39هزار تومان است و این تغییرات، قیمت خودروها را افزایش داده است. بااین حال واردات این خودروها در عرضه‌های بالا و سنگین‌تر باعث می‌شوند سقف قیمت پایین‌تر بیاید و قیمت‌های کنونی که بی‌رویه بالا رفته پایدار نباشد. وی تأکید کرد: وزارت صمت خیلی جلوتر از دستگاه‌های دیگر در این زمینه فعالیت کرد و انتظار ما این بود دیگر دستگاه‌ها هم در این زمینه کمک کنند. شرایط ما تحریمی است، ولی برخی دستگاه‌ها شرایط زمان غیرتحریم را لحاظ می‌کنند و این موضوع کار را سخت‌تر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید