• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186940
+
-

دفاع ‌ایران در مقابل شدیدترین حملات سایبری جهان

اینترنت
دفاع ‌ایران در مقابل شدیدترین حملات سایبری جهان

شدت حملات سایبری به جمهوری اسلامی بیش از حملاتی است که به روسیه صورت گرفته است. رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی با اعلام این خبر در مراسم تودیع خود گفت: «در روسیه کشورهای غربی از توان خود استفاده کردند، اما در حمله به ایران به‌شدت از توان اسرائیل، عربستان سعودی و ضد‌انقلاب و حتی برخی افراد داخل کشور هم استفاده شد، اما در هیچ زمینه‌ای شاهد اختلال نبودیم.
به گزارش همشهری، ابوالحسن فیروزآبادی در این مراسم با اشاره به اینکه طبق اطلاعات موثقی که داریم ‌حملات سایبری و اغتشاشات خیابانی ۲مسئله‌ای بود که کشورهای بیگانه سعی داشتند علیه ایران انجام دهند، ادامه داد: «قبل از اغتشاشات خیابانی اطلاعات متقنی به‌دست آمد که دشمنان به‌دنبال اطلاعات بانکی کشور هستند و کدها و پین‌کدهایی نیز به‌دست آورده‌اند. با کمک بانک مرکزی و در فرصتی بسیار کوتاه همه بانک‌ها رمز پویا را پیاده‌سازی کردند.»
فیروزآبادی همچنین به مشکلات پروژه شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: «در موضوع شبکه ملی اطلاعات با همه پیچیدگی‌ها و واگرایی‌هایی که وجود داشت، شاهد همگرایی روزافزون هستیم و اکنون برای پیشبرد شبکه ملی اطلاعات به تفاهم رسیده‌ایم.» فیروزآبادی شبکه ملی اطلاعات را معنابخشی به جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی دانست و عنوان کرد که روح این پروژه استقلال ایرانی و کنشگری و ایفای نقش در نظام جهانی فضای مجازی است.
به‌گفته او «ما به هویت داشتن کاربران در فضای مجازی اهمیت داده‌ایم و کشورهای غربی سعی دارند استقلال کشورها را با گمنامی کاربران از بین ببرند».
رئیس سابق مرکز ملی فضای مجازی تأکید کرد که «در مقابل چنین رویکردی ما بانک اطلاعاتی «شاهکار» را راه‌اندازی کردیم. در نظام هویت، ما به‌دنبال تقویت سرمایه اجتماعی و اعتماد هستیم. «محمدامین آقامیری»، رئیس جدید مرکز ملی و دبیر شورای‌عالی فضای مجازی هم در این مراسم اعلام کرد: اینترنت پیش از این یک فضای تزیینی بود، اما درحال‌حاضر فضای مجازی به محل زیست تبدیل شده است و باید مراعات این فضا را کنند و حرمت آن را نگه دارند. آقامیری با اشاره به اینکه فرصت بزرگ و افق بلندمدتی پیش رو است، گفت: «ما به فضای مجازی به‌عنوان یک فرصت نگاه می‌کنیم و فضای مجازی را فرصتی برای پیش‌برد اهداف می‌دانیم.» روزی که این سند تصویب شد ۳۰میلیون سیم‌کارت بدون هویت یا با هویت مشکوک در کشور ما وجود داشت که همگی ساماندهی شدند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید