• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186908
+
-

پل معلق هیر کجاست؟

ایستگاه گشت وگذار
پل معلق هیر کجاست؟

  اولین پل تمام شیشه‌ای کشور
چوبی، آهنی، فلزی و شیشه‌ای، پل‌ها شکل‌های مختلفی دارند. خیلی از آنها هم در شهرها و روستاها قرار گرفته‌اند که می‌توان با خودرو یا پای پیاده و قدم‌زنان از روی آنها رد شد. اما برخی از پل‌ها وجود دارند که راه‌رفتن روی آنها پر از هیجان است؛ مثل پل‌های معلقی که روی دره‌های عمیق یا رودخانه‌های خروشان ساخته شده‌ و ما را یاد صحنه‌های فیلم‌های ترسناک می‌اندازد. پل معلق شیشه‌ای هیر اردبیل یکی از همین‌هاست؛ تمام شیشه‌ای و قوسی‌شکل و نخستین در ایران.

  تلاش برای رونق گردشگری
در قلب طبیعت زیبا و سرسبز روستای هیر استان اردبیل، پل معلق هیر قرار دارد. با قدم‌زدن روی این پل، از یک سو کوه محکم و با صلابت سبلان از دور پیداست و از سوی دیگر، کوه‌های باغرو و باغ‌های میوه دیده می‌شود. زیر پا هم رود پر آب «هیر چایی» در دل دره‌ «دربند هیر» جریان دارد که با عبور خود حیات و زندگی را به منطقه هدیه کرده است. پل معلق هیر، نخستین پل تمام‌شیشه‌ای و قوسی‌شکل ایران و جهان با عرض 120سانتی‌متر است که به‌دست مهندسان ایرانی ساخته و تمام قطعات شیشه‌ای و کابل‌های فلزی آن در داخل کشور ساخته شد. ساخت این پل سال1397 شروع و درهای آن خرداد سال1399 به روی گردشگران باز شد تا بتوانند روی پل قوسی‌شکل در ارتفاع 100متری از زمین قدم بزنند. البته مسیر کم نیست و 200متر است.

  هیجان و تفریح
درباره تحمل وزن این پل گفته شده به‌صورت نقطه‌ای پل قابلیت تحمل 350‌کیلوگرم را دارد و یک تن و 100‌کیلوگرم وزنی است که این پل به‌طور کل تحمل می‌کند. اما اوج هیجان هم زمانی است که افراد مطلع می‌شوند روی شیشه‌هایی به ضخامت 3سانتی‌متر در حرکت هستند. درکنار این پل مجموعه امکانات گردشگری دیگری هم تدارک دیده‌ شده و استخر، فواره‌ موزیکال، زیپ‌لاین با ارتفاع 150متر، بگ‌جامپ، ترامپولین، صخره‌نوردی و مجتمع بازی ادوین جای از دیگر بخش‌های تفریحی و رفاهی این پل است و در آینده به این مجموعه رستوران شیشه‌ای، دوچرخه هوایی و آمفی‌تئاتر هم
اضافه خواهد شد.

  راه‌های دسترسی
علاقه‌مندان برای دسترسی به این پل باید مسیر استان اردبیل را در پیش بگیرند و خودشان را به ۲۲کیلومتری جنوب اردبیل و شهر هیر برسانند. این پل در مسیر اصلی جاده‌ چم به اردبیل قرار دارد و از اردبیل با خودرو حدود ۴۰دقیقه‌ای می‌توان به این پل رسید. پس از ورود به پارکینگ مجموعه تا ورودی پل، یک مسیر 500متری پیش‌روی گردشگران است که باید پیاده بروند. این مسیر شیب‌دار در نهایت با 20پله خاتمه می‌یابد.

  روزهای بازدید: شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8 تا 20 و جمعه‌ها ۲۴‌ساعته
  ‌هزینه بازدید: 25هزار تومان
  ‌مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: عبور از پل هیر حدود ۳۰دقیقه زمان می‌برد اما برای بازدید از کل مجموعه هیرلند ۲ تا ۳ ساعت زمان نیاز است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید