• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 11 اسفند 1401
کد مطلب : 186906
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/فرهنگسرای اندیشه

پاتوقی برای دهه هشتادی‌ها

 کارشناسان و متخصصان حوزه آموزش معتقدند یکی از وظایف والدین شناسایی استعداد فرزندانشان و تلاش برای شکوفایی استعدادشان است. این روزها نهادها و سازمان‌های مختلف به کمک والدین آمده‌اند و یکی از آنها فرهنگسرای اندیشه است. این مجموعه با برگزاری «پاتوق آینه‌ها» به‌عنوان یک برنامه جامع و راهبردی، برای مهارت‌آموزی، کشف استعداد دهه هشتادی‌ها و با هدف نخبه‌پروری از سال قبل اجرا می‌شود. در این برنامه که برای گروه سنی 13تا 20ساله‌ها تدارک دیده شده، همه بچه‌های دارای استعداد و علاقه‌مندان به گرایش‌های علمی، از مشاوره رایگان کارشناسان برخوردار خواهند شد و درصورت لزوم به مراکز و نهادهای مربوطه معرفی می‌شوند؛ به‌طور مثال همه کسانی که استعدادی در نوشتن دارند می‌توانند در کلاس‌هایی که با حضور استادان این حوزه برگزار می‌شود، شرکت کنند و کارهای نوشتاری را به طور علمی یاد بگیرند. «پاتوق آینه‌ها» که یک جورهایی پاتوق بچه‌های با استعداد دهه هشتادی است روز پنجشنبه‌ هر هفته از ساعت 13تا 16در سالن همایش فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به حضور در این برنامه قبل از مراجعه باید با این فرهنگسرا تماس بگیرند و از موضوع هر هفته و نام استادهایی که حضور دارند، آگاهی پیدا کنند.
نشانی: خیابان دکتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان   شماره تماس: 88505513

کانون اندیشه جوان

   فرصتی برای با هم دانستن
«کانون اندیشه جوان» نام یک مؤسسه فرهنگی- پژوهشی وابسته به «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی» است که برای تبیین، تبلیغ و ترویج «گفتمان انقلاب اسلامی» میان جوانان 16تا 28ساله می‌کوشد. این کانون ارتباط گسترده‌ای با دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دارد و به همین‌خاطر هر سال برنامه‌های متنوعی با عنوان مشاوره برای تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی یا سخنرانی و میزگردهایی با موضوعات مختلف اجرا می‌کند. این برنامه‌ها با حضور استادها و اندیشمندان معروف ایرانی و برای ساحت‌های مختلف فکری اجرا می‌شود و حضور برای جوانان به‌ویژه دانشجویان در این دوره‌ها کاملا رایگان است. جوانانی هم که می‌خواهند داشته‌های علمی و فرهنگی‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند «حلقه‌های مطالعاتی» تشکیل می‌دهند که فرصتی برای با هم‌ خواندن، با هم ‌اندیشیدن و با هم‌ دانستن است. همچنین کانون اندیشه جوان، کرسی‌های آزاداندیشی را هم در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌کند که حضور در این برنامه‌ها برای عموم دانشجویان آزاد است. علاقه‌‌مندان برای حضور در کلاس‌های رایگان کانون اندیشه جوان باید فرم ثبت‌نام را در سایت اینترنتی کانون تکمیل کنند.
نشانی: بلوار کشاورز، خیابان وصال شیرازی، کوچه فرهنگی پلاک ۱۹   شماره تماس: 88970840 و88970841

بوستان شطرنج

کیش و مات در بوستان
«بوستان شطرنج» ازجمله بوستان‌های ورزشی معروف در شمال تهران است. این بوستان که در سال۱۳۷۰ به بهره‌برداری رسیده، فضایی دنج و بسیار آرام و دوست‌داشتنی برای اهالی ورزش دارد. بوستان شطرنج با تجهیزات ورزشی عمومی بسیار مناسب تنوع کامل ایجاد شده‌است. 2سالن مشابه قلعه و رخ شطرنج در این پارک وجود دارد که یکی از آنها میزهای مخصوص شطرنج دارد و به سالن شطرنج معروف است. این بوستان شطرنج را باید به یک دلیل بسیار مهم در فهرست بهترین بوستان‌های تهران برای ورزش قرار داد و در حقیقت، محل برگزاری مسابقات شطرنج است. به همین دلیل است که نام آن را بوستان شطرنج قرار داده‌اند. در هر گوشه از این بوستان، یک میز شطرنج به چشم می‌آید. پس حتی در روزهای شلوغ هم می‌توانید از ورزش در اینجا لذت ببرید. در اینجا مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری کاملا حرفه‌ای و استاندارد وجود دارد. اگر شما هم از علاقه‌مندان به ورزش به‌ویژه شطرنج هستید می‌توانید به این بوستان بروید. برای دسترسی به بوستان شطرنج با مترو باید سوار خط ۳مترو (آزادگان – قائم) و در ایستگاه اقدسیه از قطار پیاده شوید و با تاکسی‌های مقابل ایستگاه خودتان را به خیابان آجودانیه برسانید.
نشانی: خیابان آجودانیه، نبش کوچه سیزدهم شرقی

بوستان ولایت

  لذت دوچرخه‌سواری
دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی از مهم‌ترین فعالیت‌های تفریحی بوستان ولایت است که به‌لطف وجود پیست‌های طولانی دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی در دورتادور بوستان، این امکان برای علاقه‌مندان فراهم شده است. پیست دوچرخه‌سواری بوستان ولایت به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیست‌های دوچرخه‌سواری تهران و رینگ بزرگ ورزشی در اطراف بوستان ولایت ایجاد شده است. طول این پیست بیش از ۷ کیلومتر است که در کنار آن جاده تندرستی برای پیاده‌روی و انجام ورزش‌های همگانی ایجاد شده است. علاوه بر این همزمان کالسکه‌ها نیز در این مسیر حرکت می‌کنند و افرادی که علاقه‌مند باشند یک روز شاد و مفرح را سپری کنند، می‌توانند در این مکان حضور داشته باشند. در فاصله‌های مشخص این پیست خانه‌های دوچرخه وجود دارد که افراد با عضویت در آنها یا سپردن کارت و مبلغ استفاده از دوچرخه می‌توانند از امکان کرایه دوچرخه نیز برخوردار شوند. همچنین در این خانه‌های دوچرخه خدمات تعویض و تعمیر قطعات دوچرخه و... انجام می‌شود. اگر شما هم از علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری هستید، دسترسی به این پیست سخت نیست. کافی است سوار مترو شوید و خود را به این محدوده از جنوب‌غرب تهران، برسانید. ایستگاه متروی زمزم از ایستگاه‌های خط 3متروی تهران، در انتهای بزرگراه نواب صفوی خیابان چراغی در کنار بوستان ولایت قرار دارد.
نشانی: حدفاصل بزرگراه‌های نواب، شهید تندگویان و شهید چراغی

سینما سوینا

  سینمایی برای نابینایان

اوایل سال 1398بود که ایده‌پردازان گروه سوینا، تصمیم گرفتند فعالیت‌هایشان را برای ارائه محصولات فرهنگی و هنری به نابینایان و حمایت از توانمندی‌های آنها شروع کنند. هدف ابتدایی سوینا، توضیح‌دار کردن یا پرده‌خوانی فیلم‌ها بود اما فعالیت‌های آن به سرعت به سایر حوزه‌ها گسترش پیدا کرد.حالا بعد از چند سال فعالیت مستمر، سوینا آثار متعددی را به طرفداران نابینای سینما هدیه کرده است. هر‌ماه دست‌کم یک فیلم توضیح‌دار اکران می‌شود. فیلم منتخب در برخی موارد از پیش در استودیو توسط متخصصان (بازیگران سینما و تئاتر، گویندگان، دوبلورها و…) توضیح‌دار می‌شود یا در روز اکران، در حضور تماشاگران توضیح‌دار (پرده‌خوانی) می‌شود. در این بخش اکران فیلم‌های ویژه کودکان هم انجام می‌شود. در بخشی دیگر از فعالیت‌های این گروه هنردوست، کتاب‌هایی که قبلا صوتی شده‌اند در اختیار نابینایان قرار می‌گیرد و در جلسه‌ای با حضور اهالی ادبیات و هنرمندان به نقد و بررسی آنها پرداخته می‌شود. رادیو سوینا یکی دیگر از بخش‌های جانبی است که برنامه‌های متنوعی روی موج آن پخش می‌شود. طرفداران سینماهای شبکه نمایش خانگی هم از خدمات سوینا بی‌بهره نیستند. بسیاری از سریال‌های محبوب توسط گروه سوینا توضیح‌دار شده و در دسترس نابینایان قرار‌گرفته‌است. فیلم‌های سینمای کلاسیک که توسط بهترین دوبلورها و بازیگران سینما توضیح‌دار شده، جزو پرطرفدارترین بخش‌های سینما سویناست. برنامه‌های اکران، نقد فیلم، سریال، کتاب و همایش‌های مختلف سوینا روی سایت این گروه و شبکه‌های اجتماعی سوینا اطلاع‌رسانی می‌شود.

فرهنگسرای نیاوران

  پاتوق هنرمندان جوان

برای هنرمندان جوانی که قدم گذاشتن در راه فعالیت‌های جذاب هنری را انتخاب کرده‌اند، هر مرحله از این مسیر با چالش‌های مختلف همراه است. بعد از آموزش و کسب تجربه در فعالیت‌های هنری، وقتی هنرمندان جوان به مرحله ارائه آثار خود می‌رسند و می‌خواهند آثارشان را پیش روی مخاطبان خود به نمایش بگذارند، پیدا کردن نمایشگاه، گالری یا سالن مناسبی که از آنها حمایت کند کار ساده‌ای نیست. فرهنگسرای نیاوران، پاتوق آشنایی برای اهالی هنر است، چه آنها که طرفدار تئاتر و نمایش هستند، چه علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی که دوست دارند یک بعد‌از‌‌ظهر زمستانی را با قدم زدن در گالری این فرهنگسرا و تماشای ساخته‌های هنرمندان جوان بگذرانند. فرهنگسرای نیاوران یکی از بانیان و متولیان هنرهای تجسمی است که همواره سعی در حمایت و بالندگی آن داشته است. برگزاری نمایشگاه‌های متنوع هم بهانه‎ای است برای تلاش بیشتر هنرمندان این عرصه و حمایت از هنرمندان جوانی که برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور تلاش می‌کنند. اگر جوانید و هنرمند، برای اینکه آثار هنری خود را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهید، فرهنگسرای نیاوران پاتوق هنری مناسبی است. مراحل برپایی نمایشگاه در این فرهنگسرا چندان پیچیده نیست، باید در ابتدا نمونه‌ای از آثار را به واحد تجسمی فرهنگسرا تحویل دهید، بعد فرم درخواست برپایی نمایشگاه را تکمیل کنید و منتظر بمانید تا در حداکثر 2هفته، شورای تجسمی نظر نهایی را به شما اعلام کند.

قلعه تیس

   مکان: روستای تیس، چابهار
   قدمت: 2هزار سال

قلعه تیس که به نام قلعه پرتغالی‌ها در ایران شناخته می‌شود، بیش از 2هزار سال قدمت دارد و یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در دهانه خلیج چابهار و بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار- تیس قرار گرفته است. ابعاد این قلعه تاریخی 24متر در 95متر و برای ساخت آن از آجر، سنگ و گچ استفاده شده است. تزیینات دور منار آجرچینی شبیه سبک تزیینات منارهای دوره سلجوقی است اگر‌چه از بین رفته‌اند ولی نقش‌هایی به خط عربی و خط کوفی از اثر برجستگی‌ها و گودی‌ها مشخص است. این قلعه‌ زمانی که پرتغالی‌ها برای استثمار منابع طبیعی به جزایر و سواحل جنوبی ایران آمده بودند،  مورد استفاده آنها قرار گرفت تا در برابر شورش‌های احتمالی محلی‌ها از سربازان پرتغالی محافظت کند. قلعه تیس در دل روستایی با همین نام قرار دارد و تیس یکی از تاریخی‌ترین روستاهای ایران است. بسیاری از جاذبه‌های طبیعی چابهار مثل غارهای بان مسیتی، آرامگاه سیدغلام رسول، قلعه پیروز گت و مسجد جامع تیس  در همین روستا قرار دارند اما شهرت قلعه پرتغالی‌ها از همه بیشتر است. البته پرتغالی‌ها قلعه‌های زیادی در شهرهای جنوبی ایران ساختند اما بسیاری از آنها با گذشت زمان به ویرانه تبدیل شد. دراین میان قلعه تاریخی تیس هم آسیب‌های زیادی دیده اما به‌عنوان نماد استعمارگری پرتغالی‌ها در منطقه خلیج‌فارس همچنان زنده است و نفس می‌کشد.

قلعه ویندسور

  مکان: برکشایر، انگلستان
  قدمت:954سال

این قلعه که به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین قلعه تاریخی انگلستان شناخته می‌شود، در قرن دهم منزلگاه سلطنتی بود که پس از هجوم انگلستان به نروژ در سال‌1070، به‌عنوان یک دژ دفاعی مورد استفاده قرار گرفت. ویندزر یا ویندسور از آن پس به اقامتگاه پادشاهان و حاکمان انگلیسی تبدیل شد. ساختار و معماری آن هم اینگونه است که قلعه اصلی ابتدا با چوب و بعدها با آجرهای سنگی ساخته شد. وقتی هنری‌سوم در انگلستان به قدرت رسید، یک کاخ پادشاهی مجلل در دل این قلعه ساخته شد و ادوارد سوم بعدها این کاخ را توسعه داد و مجلل‌تر کرد. قلعه ویندسور در حال حاضر نیز تحت مالکیت خانواده سلطنتی انگلیس قرار دارد و ملکه الیزابت در زمان حیات، تعطیلاتش را در همین مکان سپری می‌کرد. معماری این قلعه شهرت جهانی دارد و هر سال میلیون‌ها نفر از طریق تورهای گردشگری از آن بازدید می‌کنند. نکته جالب درباره تاریخی‌ترین قلعه انگلستان این است که در جریان جنگ جهانی دوم هم پناهگاهی برای خاندان سلطنتی بوده و بعد از جنگ جهانی دوم بارها بازسازی شد. این کاخ در فاصله بسیار نزدیک ۷ مایلی به فرودگاه هیتروی لندن است و همین دسترسی مناسب هم دلیل خوب دیگری برای بازدید از آن بوده‌است. کلیسای سنت جورج در این قلعه یکی از زیباترین و تحسین‌برانگیزترین ساختمان‌های سراسر لندن محسوب می‌شود.

گالری آران

  پاتوق دل‌انگیز هنری

اگر از علاقه‌مندان به گالری‌گردی یا از هنردوستان و هنرمندان هستید و دلتان می‌خواهد فعالان این عرصه را حمایت کنید، گالری‌آران‌ یکی از ده‌ها گالری جذاب و دیدنی در تهران برای مراجعه شماست. در اینجا آثار هنری هنرمندان معاصر در زمینه‌های نقاشی، لیتوگرافی و آثار حجمی در محیطی هنری و بسیار دوست‌داشتنی اکران می‌شود. در کنار اینها معماری متفاوت این گالری، افراد بسیاری را به‌خود جذب می‌کند و نمونه‌ای از خانه‌های قدیمی با سبک معماری خاص تهران قدیم و دیوارهای آجری و حوض در میان حیاط است. همچنین در طبقه بالای این گالری، یک کافه هم قرار دارد که پس از گشت‌و‌گذار در گالری، می‌توانید به آنجا مراجعه و از خودتان پذیرایی کنید. برای دسترسی به این مجموعه می‌توانید از مترو استفاده کنید. کافی است در ایستگاه فردوسی یا چهارراه ولیعصر(عج) در خط چهار مترو از ایستگاه خارج شوید. در خیابان انقلاب به‌سمت خیابان حافظ حرکت کنید و پس از آن در خیابان نوفل لوشاتو، به کوچه لولاگر بروید تا به گالری پروژه‌های آران برسید. همچنین می‌توانید از حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس‌های مسیر میدان بهارستان- میدان جمهوری استفاده کنید و در ایستگاه حافظ از اتوبوس پیاده شوید و پس از حرکت به‌سمت شمال در خیابان حافظ، به خیابان نوفل لوشاتو و گالری برسید.
  نشانی: خیابان نوفل لوشاتو، کوچه لولاگر، پلاک ۵
  ساعات کار: ۱۳ تا ۱۸
  شماره تماس: 66702233
  روزهای تعطیل: شنبه‌ها‌ و یکشنبه‌ها

بلوار کشاورز

  زیبا برای پیاده‌روی

یکی از زیباترین خیابان‌های تهران، بلوار کشاورز و دیدنی‌های جذاب اطراف آن است. این بلوار برای پیاده‌روی و گذران اوقات فراغت انتخاب مناسبی محسوب می‌شود و در هر فصل و در هر ساعت از شبانه‌روز می‌توانید به این بلوار بروید. بلوار کشاورز حدود۲ هزار متر دارد و در سال ۱۳۳۸ با نام بلوار الیزابت دوم ساخته شد و از این نظر یکی از نخستین‌ بلوارهای ایران محسوب می‌شود. چند دهه قبل نیز به‌دلیل قرار داشتن ساختمان پیشین وزارت کشاورزی در این خیابان، نام آن به بلوار کشاورز تغییر کرد. در میانه این بلوار نهری روان است که به «نهر کرج» شهرت دارد. این بلوار روز ۲۸ شهریور‌ماه سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی قرار گرفت و پارک لاله یکی از جاذبه‌های معروف بلوار کشاورز است که این بوستان نیز در سال ۱۳۴۵ به مساحت ۳۵ هکتار ساخته شد. همچنین موزه‌ فرش و موزه هنرهای معاصر هم در نزدیکی این بلوار قرار دارند. علاوه بر مراکز فرهنگی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چند رستوران و هتل نیز در بلوار کشاورز فعالیت می‌کند که هریک افراد بسیاری را به اینجا می‌کشاند و شما هم می‌توانید یکی از آنها باشید. دسترسی به بلوار کشاورز سخت نیست. هم می‌توانید خود را با وسیله نقلیه شخصی به این محدوده برسانید و هم از مترو استفاده کنید. کافی است در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) پیاده شوید و به بلوار قدیمی شهر برسید.
  وسعت: تقریبا ۲ کیلومتر
  قدمت: ۶۳ سال
  موقعیت: منطقه ۶ تهران
  ویژگی: بلوار تاریخی، فرهنگی و گردشی

 

این خبر را به اشتراک بگذارید