• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 خرداد 1397
کد مطلب : 18683
+
-

تشکیل کمیته عملیاتی رفع ریزگردهای سیستان در معاونت ریاست جمهوری


رئیس کارگروه محیط‌زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: کمیته عملیاتی رفع مشکلات ریزگردهای سیستان - شهرستان‌های شمالی استان سیستان و بلوچستان - در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود.

به گزارش ایرنا، علی محمد لطیفی در نشست بررسی مشکلات زیست‌محیطی و کانون ریزگردهای شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان که در فرمانداری زابل برگزار شد، افزود: معضل ریزگردها و گرد و غبار در خوزستان به‌دلیل خاک شور، زهآب و دیگر موضوع‌ها دارای پیچیدگی خاص خود است درحالی‌که در منطقه سیستان این پیچیدگی وجود ندارد و خاک حاصلخیز و پوشش گیاهی آن می‌تواند این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

رئیس کارگروه محیط‌زیست ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تأکید کرد: در طرح پایلوت کانون یک خوزستان در 5 هزار و 700هکتار افزون بر 800شغل ایجاد شده است.

نماینده شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست از معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قدردانی کرد و گفت: حضور هیأتی از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای حل مشکلات، مردم را امیدوار می‌کند.

حبیب‌الله دهمرده تأکید کرد: اجرای طرح آب‌های ژرف تا عمق 2هزار متر، ایجاد پنل‌های خورشیدی در بستر چاه نیمه‌ها برای تولید انرژی و جلوگیری از تبخیر و اجرای وسیع کنترل ریزگردها در سیستان می‌تواند این منطقه را به الگویی در ایران و جهان تبدیل کند.

او اقدام‌های علمی و کارشناسی را در مهار ریزگردهای شهرهای شمالی سیستان و بلوچستان خواستار شد و افزود: مردم این منطقه استحقاق بهترین خدمات را دارند و هیچ کار غیرممکنی در این منطقه وجود ندارد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دانشگاه زابل، پژوهشکده تالاب بین‌المللی هامون و دانشگاه سیستان و بلوچستان باید یک نسخه پایانی تمام عیار برای تالاب بین‌المللی هامون تدوین کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه تاکنون دستور کار جامعی درخصوص تالاب بین‌المللی هامون تدوین نشده است، گفت: تاکنون برای حل مشکلات تالاب بین‌المللی هامون به جمع بندی جامعی دست پیدا نکرده‌ایم.

رضا اربابی گفت: با شروع به‌کار دولت تدبیر و امید و وضعیت خاص شهرهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز اجرای طرح 46هزار هکتاری آبیاری نوین به دشت سیستان، کاهش تعرفه برق در پایین‌ترین سطح، افزایش اعتبارات بیابان زدایی، احداث بیمارستان تنفسی و مرکز سل، چاهک‌های کشاورزی و توسعه استخرهای پرورش ماهی به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

هامون به‌عنوان هفتمین تالاب بین‌المللی از حدود 2دهه پیش تاکنون به‌علت بروز پدیده خشکسالی و قطع آب رودخانه هیرمند از افغانستان خشکیده و بستر آن به کانون ریزگردها تبدیل شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید